Sälja oinriden 2-åring/privatperson till privatperson

Marna

Trådstartare
Hej alla duktiga kunniga på juridik, sålt föl med vet besiktning o köpt föl o åringar med vet besiktning, nu är det ev aktuellt att sälja en 2-åring

Veterinärbesiktning

Givet är att köparen ska välja veterinär men köparen kommer från annan del av landet och vet inget om veterinärer här men undersökningsplikten kvarstår. Man bör alltså inte hjälpa till för då kan man bli ansvarig för jäv i framtiden förmodar jag?

Vem bekostar ev klinikbesök

om köparen så vill? Och rtg om köparen så vill?
Antar att det är köparen?

Mestadels är ju 2-åringar som inte gjort ett skvatt i sitt liv friska - men som uppfödare vet man ju aldrig vad man kan råka ut för när man säljer en häst, jag vill gärna gardera mig.

Inte för att det har någon betydelse men det gäller ridponny som sällan har osteokondros, lösa benbitar etc men man vill ju gärna gardera sig.

Tacksam för tips o synpunkter utifrån era erfarenheter.
 
Sv: Sälja oinriden 2-åring/privatperson till privatperson

Jag sålde en 2-åring i våras och så här gjorde vi.
Köparen bad mig välja en veterinär, jag berättade vem det var och köparen godkände denne, jag betalade besiktningen, vi gjorde en klinikbesiktning, köparen var med vid besiktningen. Kan inte tänka mig att det blir något jäv på detta vis, däremot gör veterinären besiktningen på uppdrag av mig.
Köparen rådfrågade veterinären angående röntgen, vi hade bestämt att köparen skulle betala den om det var aktuellt, enligt veterinären så är inte tillväxtzonerna så pass slutna att det ger så mycket förrän de är 3 år på halvbloden, så han röntgades inte.
 
Sv: Sälja oinriden 2-åring/privatperson till privatperson

Rent juridiskt så kommer säljaren att anses ha fullgjort sin upplysningsplikt om denna har gjort (betalat) veterinärbesiktning och ev röntgen. Så som säljare är det de bästa att göra för att vara bra på det i en ev framtida konflikt.

Men för att som köpare köpare anses i juridisk mening har uppfullt sin undersökningsplikt bör man själv bekosta och beställa alla underökningar (veterinär och ev röntgen). Finns numera ett juridiskt prejudikat på att man inte anses ha uppfyllt sin undersökningsplikt om godtar en av säljaren betald besiktning.

Så ska bägge parter uppfylla de juridiska kraven så skulle hästen besiktigas två gånger, en gång av säljaren och en gång av köparen.
 
Sv: Sälja oinriden 2-åring/privatperson till privatperson

Marna skrev:
Hej alla duktiga kunniga på juridik, sålt föl med vet besiktning o köpt föl o åringar med vet besiktning, nu är det ev aktuellt att sälja en 2-åring

Veterinärbesiktning

Givet är att köparen ska välja veterinär men köparen kommer från annan del av landet och vet inget om veterinärer här men undersökningsplikten kvarstår. Man bör alltså inte hjälpa till för då kan man bli ansvarig för jäv i framtiden förmodar jag?

Vem bekostar ev klinikbesök

om köparen så vill? Och rtg om köparen så vill?
Antar att det är köparen?

Mestadels är ju 2-åringar som inte gjort ett skvatt i sitt liv friska - men som uppfödare vet man ju aldrig vad man kan råka ut för när man säljer en häst, jag vill gärna gardera mig.

Inte för att det har någon betydelse men det gäller ridponny som sällan har osteokondros, lösa benbitar etc men man vill ju gärna gardera sig.

Tacksam för tips o synpunkter utifrån era erfarenheter.

Oj vad invecklat det verkar!
Jag har under årens lopp sålt åtskilliga föl-ett-två-treåriga och äldre ponnier. Jag har alltid (nästan) använt samma veterinär till besiktningar inför försäljningar. Vi har besiktigat hemma på gården. Fördelen med att använda min veterinär är hon oftast sett både föl, mor och far hos mig, och följt dom sen dom föddes. Jag kan förstå att ev klinikbesök för besiktning är aktuellt för en tävlingsponny för en stor summa men för en unghäst verkar det minst sagt mkt jobb.
Godkänner inte ev köpare mitt arrangemang så får jag alltid den där känslan, ojoj här verkar det lite skumt,är dom verkligen intresserade.
:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Sälja oinriden 2-åring/privatperson till privatperson

Jaha!!! Tack för svar alla! Om man gör så här (man ska ju inte sälja skinnet förrän björnen är skjuten men i alla fall?) kan det bli bra?

OK, köparen är intresserad, vi tar hem min vet eller vet efter h*s val och vet besiktigar hästen u a med böjprov? i köparens närvaro vilket man väl då kan kräva? Om då köparen ff är intresserad o vill att hästen tas till klinik (10 x2 mil) på köparens begäran o går igenom klinikbesiktning, då betalar köparen klinikbesiktning o ev rtg om h*n kräver det, går hästen inte igenom betalar jag både klinik us + rtg.

Det här blir ju lite hypotetiskt (för det gäller ingen speciellt dyr häst men den kan ju vara dyr för vederbörande) men det blir ju mer o mer så när man ska sälja/köpa häst och det kan jag förstå - folk lägger ner hela sin själ i sina hästköp och det gör de rätt i - det är faktiskt viktigare att tänka sig mer noga för när man köper häst än när man köper en bil - en bil för 40.000 vill väl ingen ha men en häst för 40.000 är mycket pengar, den kommer ju också att kosta mer än en bil fortsättningsvis.

Men det är inte lätt för oss uppfödare att sälja heller?
 
Sv: Sälja oinriden 2-åring/privatperson till privatperson

Det sättet du beskriver- två besiktningar, en av vardera part, är nog inte så vanligt att man gör med vanliga "normalpris" hästar. Det är säkert det juridiskt rätta, men i praktiken ganska omständigt. Nu pratar jag bara om mina egna erfarenheter av hästköp/försäljning och av det jag hör från folk jag känner som sålt/köpt häst.

Om man ändå väljer att göra så på köparens begäran så får köparen stå för sin besiktning och du för din besiktning oavsett om hästen går igenom eller ej tycker jag. Sedan om hästen ska röntgas så får ni göra upp innan om det ingår i priset eller ej. Jag gjorde själv en "normalröntgen" på en treåring i våras och det kostade 3000:-, förutom den övriga besiktningen som på kliniken kostade 1500:-.
 
Sv: Sälja oinriden 2-åring/privatperson till privatperson

Tack än en gång för alla svar, nu känner jag att jag har lite mer på fötterna när och OM dessa ev frågor kommer upp - det känns bra!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 182
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 343
Senast: Ninnurur
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 918
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 758
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp