Sälja något som är på avbetalning ?

Chambery

Trådstartare
Hej.

Som rubriken lyder...

Jag har en transport som jag har köpt igenom ett kreditbolag... dvs jag har den på avbetalning.

Jag har nu bestämt mig för att sälja Transporten och ringde kreditföretaget för att höra hur man går tillväga... Enligt kreditföretaget kan jag välja att annonsera ut transporten som privat kund och sälja den till privatkund för att då lösa in lånet till kreditföretaget, det enda som blir är att nya ägaren inte kan bli ägare direkt på trailern förens pengarna finns hos kreditföretaget och transporten räknas som löst.

Är det något som har erfarenhet av detta? Stämmer det?
Eller måste man gå vidare på något annat sätt?
MVH
 
Sv: Sälja något som är på avbetalning ?

Har du fått tillstånd av kreditgivaren att sälja transporten så är det ju ok, förmodligen står det en notering på ditt regbevis att transporten finns på kredit hos ett specifikt företag. Så gjorde det för mig under 6 månader innan jag hade betalat klart mitt släp, då fick jag ett nytt regbevis där de hade tagit bort kreditgivaren i sin notering.
 
Sv: Sälja något som är på avbetalning ?

Vem köper transporten under de villkoren...?
Ponera att du tar betalt men inte löser krediten, vad händer då?
 
Sv: Sälja något som är på avbetalning ?

Tack för svar.

Tittar på mitt regbevis nu, det står en notering b) Kreditköp med förbehåll om återtaganderätt.

sen står det även nästan högst upp... c4a: Registreringsbevisets innehavare är ägare till fordonet.

Då borde jag äga det eftersom jag står på papprena?
Mycket förvirrande det här... och ja kreditföretaget sa att jag kunde sälja den och sedan lösa in skulden med pengarna. (stort känt kreditföretag)
 
Sv: Sälja något som är på avbetalning ?

Min sambo köpte en pickup på det sättet och löste gamla ägarens lån. Funkade bra men jag vet att han var lite nervös för det var en inbetalning som gamla ägaren precis hade gjort som inte syndes vid köpet. Den hade han kunnat blivit lurad på men allt löste sig.
 
Sv: Sälja något som är på avbetalning ?

Vem köper transporten under de villkoren...?
Ponera att du tar betalt men inte löser krediten, vad händer då?

Det är så jag också ifrågasätter kreditföretagets ord, även om jag är seriös så kan jag förstå att självklart köper ingen en transport utan att kunna bli ägare direkt... väldigt riskabelt. Så tycker de är så konstigt att kreditföretaget säger att jag ska gå tillväga på det här sättet. Måste ju finnas någon trygghet för nya köparen.
 
Sv: Sälja något som är på avbetalning ?

Tror inte det är jätteovanligt att kreditfordon säljs på det sättet. Sen är det nog inte jätteenkelt att få tag i en köpare...

Alternativet du har är ju att ta ett blancolån, lösa krediten och sen betala lånet med det du får för släpet.
 
Sv: Sälja något som är på avbetalning ?

JAg köpte förut en bil där säljaren inte betalat av hela bilen.
Har för mig att vi gemensamt gick in på banken där jag betalade det sista av hans skuld, skrev in i papprerna att betalningen var gjord etc

Ett jäkla krångel, ska inte köpa så igen.


Måste vara svårare att hitta en köpare som vill krångla (jag vill inte göra det... igen :p )

Du kan inte ta ett lån och betala av det sista på avbetalningarna, sen betala tillbaka lånet med pengarna du får vid försäljning?
 
Sv: Sälja något som är på avbetalning ?

Vi har köpt en (dyr) bil som var under samma villkor.

Träffade säljaren på banken, vi hade med bankväxel på köpeskillingen. Vi hade innan kollat kvarstående skuld hos kreditgivningsbolaget, och säljaren betalade in hela skulden när vi gjorde upp affären.

Undertecknade regbeviset som vi postade och sedan körde vi hem med bilen.
 
Sv: Sälja något som är på avbetalning ?

Vad som händer är att kreditföretaget har rätten att återta sin pant, vilket innebär att nya ägaren blir av med sin nyinköpta transport om du inte löser din kredit.
 
Sv: Sälja något som är på avbetalning ?

Tack alla för svar. :)

Har varit i kontakt med kreditföretaget idag igen.... och mycket riktigt så har jag rätt att både annonsera och sälja transporten, ägarbyte ska göras precis som vanligt och kontrakt kan skrivas, och betalning ska genomföras och nya ägaren har rätt att ta med sig transporten direkt.

Görs betalningen på en helg så räknas transporten endå som såld då kvitto eller likande ska finnas på överförningen/betalningen. Dom rekomenderade att gå en vardag till bank tillsammans och göra inbetalningen till kreditföretaget.

Så nu känner jag mig lite lugnare.... men ska nog endå föröska få ett litet lån hos vanliga banken för att lösa ut transporten från kreditföretaget så är det lättare att sälja och man får kanske fler intresserade. :idea:
 
Sv: Sälja något som är på avbetalning ?

På de flesta färdiga kontrakt ska säljaren intyga att varan inte på något sätt är pantsatt eller lämnad som säkerhet för lån, leasing eller likanande, och där blir det ju problem för dig - det blir falskt intygande om du inte har löst krediten innan avtalsskrivningen.

Jag tror också det är bästa lösningen, att försöka betala krediten innan försäljningen.
 
Sv: Sälja något som är på avbetalning ?

Kan inte köparen själv betala in det som ska in på krediten när du är med och sedan ge dig resten? (beroende på hur mkt du hunnit betala och hur mkt den är värd förstås).
 
Sv: Sälja något som är på avbetalning ?

Vi tänkte inte annvända ett färdigt kontrakt utan att man skriver ett tillsamanns (köpare/säljare) där det står vilken trialer de gäller, vilka pengar. kreditföretsg, datum osv... och att båda skriver under, betalningen ska ju göras isamband med köpet, så är transporten fri från kreditföretaget igenom datumet och får säljas. Sen att det kan ta 1-2 dagar inann kreditföretaget ser sina pengar gjorde inget. Eftersom det finns ett betalningsdatum som stämmer med kontrakt och ägarbyte. :)

Så vi får se hur vi gör.... har en intresserad köpare... så vi får diskutera sinsimellan.

Tack alla för svar!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp