Sälja häst till två köpare som ska "dela" på hästen?

M

Mayara

Vi har haft spekulanter ute och tittat på vår unghäst. Spek. har ej lämnat besked om de vill köpa än.

Det är två kompisar med, som jag upplever det, god hästvana, en yngre och en äldre som ska dela på hästen. Jag vet ej om de har tänkt att dela anvar/kostnader lika eller om någon ska ha huvudansvaret.

Den äldre verkar mer inriktad på hantering/"horsemanship" och den yngre rider in unghästar. Deras kunskaper verkar det inte vara något fel på, men jag fick i alla fall en molande magkänsla efter visningen.

Hästen är rätt så speciell och kräver sin man/kvinna.

Rent juridiskt är det ju ingen skillnad för oss att sälja till en eller två köpare, men känslomässigt är det skillnad för oss. Vi oroar oss för att det kan bli osämja mellan köparna eller att andra problem uppstår dem emellan så att hästen kommer att säljas snart igen. Vi söker ett stadigt och långvarigt hem. Den äldre kvinnan var väldigt "bossig" mot den yngre och "körde" med henne. Antagligen är det hon som kommer att ha mest att säja till om oavsett hur ägandeförhållandet ser ut.

Jag behöver tips och råd från någon som sålt en häst på det här sättet eller från andra om det finns något sätt vi kan påverka hur hästen kommer att få det om det skulle vara så att de vill köpa hästen. Ett sätt är ju givetvis att de får upprätta ett kontrakt sinsemellan samtidigt som köpekontrakt skrivs och att en klausul i köpekontraktet säger att det kontrakt som de har upprättat gäller. Alternativt att ägarförhållandena dem emellan regleras i vårt köpekontrakt. Då har de ju förbundit sig att hålla sig till vissa saker gentemot oss som säljare. Överväger givetvis att säga nej, men det är inte alltid heller så lätt att hitta en köpare till en "speciell" häst.

Sedan undrar man ju vad syftet är att köpa en häst tillsammans med någon annan är. Vad jag förstår har det med tid/ekonomi att göra, men de har ju redan hästar på var sitt håll... HJÄLP mig med råd och stöd tack!! Ska man gå på magkänslan? /Mayara
 
Sv: Sälja häst till två köpare som ska "dela" på hästen?

hm, jag skulle inte sälja till några kompisar som skulle dela på en häst då det lätt kan bli konflikter och hästen hamnar i kläm.

Mor och dotter är däremot okej, det är ju en familj och känns tryggare på något sätt.
 
Sv: Sälja häst till två köpare som ska "dela" på hästen?

Gå på din magkänsla, jag har gått emot den ett par gånger och fått bekräftat att magen VET.

Oavsett hur köparna har valt att göra, dela upp etc så ska ju försäljningen kännas bra för dig, gör den inte det biter inga logiska argument i världen.
 
Sv: Sälja häst till två köpare som ska "dela" på hästen?

Precis så har jag också tänkt. Halvsyster till den här hästen sålde vi till mor och dotter och då tänkte jag inte ens dessa tankar. Men nu är det precis det jag är rädd för, att konflikter ska uppstå och hästen säljs vidare. /M
 
Sv: Sälja häst till två köpare som ska "dela" på hästen?

Du har nog rätt, att magen vet. Jag brukar vara en väldigt god personkännare och mitt första intryck brukar alltid visa sig stämma i längden. Mindre oro att behålla hästen än att ständigt undra hur det ska gå mellan köparna. Har din magkänsla varit i "hästsituationer" också? /M:
 
Sv: Sälja häst till två köpare som ska "dela" på hästen?

Absolut! Magkänslan går faktiskt att träna upp så den får direktkoppling till hjärnan, d v s den vägs omgående in i helhetsintrycket.

Och som du säger; sålt är sålt, sedan kan man inget göra.
 
Sv: Sälja häst till två köpare som ska "dela" på hästen?

Hej!

Gå på magkänslan, den brukar ha rätt.

Du verkar ju oroa dej dels för deras delade ägarskap, men även över deras inbördes relation, samt att din häst är lite "speciell". Du kommer antagligen få vårt att att släppa hästen när den är såld, och det är väl inte därför du säljer?

Det finns fler köpare där ute, vänta tills du hittar en som känns rätt!

/ Lavinia, som vet hur svårt det är att sälja..
 
Sv: Sälja häst till två köpare som ska "dela" på hästen?

Du har så rätt! Jag avvaktar så får vi se om de hör av sig. Hoppas inte... ;)
 
Sv: Sälja häst till två köpare som ska "dela" på hästen?

för att undvika tjaffs och att hästen säljs vidare direkt så sälj inte till dessa två!

människor är stridsbenägna och det kommer bli tjaffs förr eller senare mellan de här två personerna. kan vara vem som betalat en krona för lite en månad och vem som ridit mest en vecka ex.. allt går att bråka om:D vilket ofta resulterar i att hästen hamnar i kläm. har man inte råd att köpa egen häst så kanske man ska rida någon annans tills man har dom pengarna... jag skulle då aldrig köpa häst och dela med någon det är bland det dummaste man kan göra!
 
Sv: Sälja häst till två köpare som ska "dela" på hästen?

för att undvika tjaffs och att hästen säljs vidare direkt så sälj inte till dessa två!

människor är stridsbenägna och det kommer bli tjaffs förr eller senare mellan de här två personerna. kan vara vem som betalat en krona för lite en månad och vem som ridit mest en vecka ex.. allt går att bråka om:D vilket ofta resulterar i att hästen hamnar i kläm. har man inte råd att köpa egen häst så kanske man ska rida någon annans tills man har dom pengarna... jag skulle då aldrig köpa häst och dela med någon det är bland det dummaste man kan göra!

Ja jag håller med dig där. Det är svårt att hålla sams även om det känns bra fån början att köpa en häst ihop. Och dom här 2 ev. köparna verkar ju redan nu ha ett ojämlikt förhållande.

Och som många sagt tidigare....gå på magkänslan. :) Det är bättre att ev. köpare blir upprörda över att inte få köpa hästen. Än att få sina värsta farhågor besannade.

/Kicki :)
 
Sv: Sälja häst till två köpare som ska "dela" på hästen?

*kl*
Håller med övriga. Gå på magkänslan!
 
Sv: Sälja häst till två köpare som ska "dela" på hästen?

Ställ frånga rakt ut om vad som skulle hända om de blev oense om något. Skulle en av dem ha råd att köpa ut den andra?

Jag hade stallkompisar som delade häst, de blev rejält ovänner och den ena köpte ut den andra. Den som nu äger hästen har nu medryttare istället för medägare...
 
Sv: Sälja häst till två köpare som ska "dela" på hästen?

Hej,
De gånger jag har gått emot min magkänsla, så har det alltid blivit problem, det kommer som ett brev på posten.
Lita på din egen magkänsla!

Jag kan också lura på varför de ska äga en unghäst ihop när de har hästar på varsitt håll. En tanke som slår mig är att de rider in den, tränar den och sedan säljer den vidare...

Förstår att det kan vara svårt att hitta rätt köpare, men den rätta köparen finns där ute, absolut.

Lycka till
//Jezz
 
Sv: Sälja häst till två köpare som ska "dela" på hästen?

jag vet hur det kan bli..... för tre årsedan köpte jag och en kompis häst ihop. Vi var oerhört överens om hur vi skulle ha det och hade dessutom haft foderhäst ihop ett år före. men det tog ett halvår sen började problemen. Jag kännde att jag inte fick rida som jag ville, hon skulle tränas för än det ena och det andra. Min dotter fick inte hålla på med henne och det blev irritationer hela tiden. Vi blev självklart osams och tjejen köpte ut mig, och äger henne själv nu. Jag köpte en annan. Skulle ALDRIG köpa häst med någon annan mer. Så för guds skull sälj inte till dom, tror att det är ohållbart i längden att dela med någon.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 940
Ekonomi & Juridik Är det någon som varit i en situation där man sålt en häst till någon som inte har möjlighet att ta hem hästen förrän flera månader...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 856
Senast: RonjaH
·
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 001
Senast: Targa
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 061
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp