Sadelutprovare

Ace

Trådstartare
Hallå i stugan

Jag får hem min första häst om ca en månad och håller på och kollar på utrustning. Det som känns viktigast är då sadeln. Jag får med den sadel som hästen haft tidigare, en Wintec allround. Vet inte exakt modell.
Jag vet att sadeln inte passar eftersom jag själv ridit honom i den under en månads tid. Bakvalvet rör sig och lämnar ryggen till exempel när jag står i lätt sits. Jag fick dessutom känslan av att den trycker bakom bogarna eftersom han hade en punkt på var sida som han gärna ville bli kliad på. Det kan förstås vara att han bara tycker om att bli kliad just där, men det kändes väldigt koncentrerat på just en punkt.

Min huvudfråga gäller sadelutprovare, är det värt att ta ut en, och i så fall, hur vet man vem ska man anlita? (pm:a gärna)

Jag vill gärna höra era åsikter om sadlar och hans sadelläge också.
Han är trakhener/25% fullblod, har hög manke, ganska rak rygg. Han rör sig mycket genom ryggen naturligt. Han är 12 år och ganska omusklad då han bara är riden sporadiskt.

Kan pad vara ett alternativ? Jag har känslan av att sadeln kan passa bättre om han får muskla sig.

Tack på förhand

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 282
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 324
Senast: Aifos
·
Utrustning Vad finns det för sadlar till en häst med avsaknad av manke? Finns det? Han är inte inriden än, men vill ju ha en sadel som passar...
Svar
3
· Visningar
1 373
Senast: animalasia
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 194
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka