Sadeltvång!!!

Swat007

Trådstartare
Jasmin!

Tänkte nu berätta om min häst stora och enda problem här i livet.

det började en solig dag förra sommaren precis innan skolan skulle sluta, kl var nog 08:00 på morgonen när vi kom in på den fina gården där Jasmin stod färdigsadlad och klar. Jag tänkte inte mer på de utan satt upp och när jag då skänklade blev hon jättetjurig och sparkade sig under magen, jag blev lite mer bestämd och mana henne framåt, sen va de glömt. fick henne hem samma kväll.

Men de var inte föräns de stora problemen började innan jag förstod att nått inte riktigt stod rätt till. Jag och min bästa kompis Therese var ute på en uteritt och en lite olycka inträffade då. Min häst fick nämligen ett ordenligt skrapsår. Hon vilade kanske 2 veckor. när ja började rida henne sen igen så varenda gång ja sadla henne blev hon skitsur och bet de närmaste hon kom åt.

. sen när ja väl kom upp.. från stillastående blev hon en rodeohäst bockade och hade sig rejäält,,, Och jag blev ju itne rädd utan satt där å skratta istället, jag skrattade så mycket att jag inte kunde hålla mig i tyglarna. så hon förstod ju att hon fick göra så eftersom ja inte sa till henne, etfer ca 3 - 4 dagar kom hon över detta,

Nu har hon råkat ut för en liten senförsträckning och håller på att sättas igång nu efter läkningen. Samma otrevliga beteende när man sadlar henne. Jag satte mig upp och började skritta, sen ett tu tre satt jag på halsen å höll mig kvar me nöd å näppe. Så höll hon på i kanske 20 min, samma sak dag 2 när jag red henne,, BOCK BOCK BOCK... Och jag lovar de är inga små bockningar, dag tre BOCK BOCK BOCK BOCK...Visste inte va ja skulle göra. Jag har en fet tunner under sadelgjorden. resår på båda sidor, en passande sadel, pad och tjock schabrak under sadlen,,,, så mjukt hon kan ha de...

Sen nu igår när jag red henne gjorde hon inte mycket mer än att va otrevlig vid sadling, jag satt upp och bad henne gå vi skritta kanske 200 m sen skulle jag använda skänklarna för att flytta henne,, Och ja hade inte använtdom under hela dessa 200 m... Och fy va hon flög i taket. Jag fick inte nudda henne me benen,, Hon bara bockade då.. Och då tog jag mig i kragen, hon gjorde om de å jag tog spöt å gav henne ett rapp på rumpan,. sen sluta hon med de resten utav ridturen,. Så ja ska på de imorgon igen och se om jag kan rida någolunda normalt =P

Några andra tips??? Snälla hjälp mig såfall:crazy:

Sv: Sadeltvång!!!

Hade en häst som gjorde precis som din gör. Tyvärr så slutade det med att jag till sist flög av och bröt tre revben. Kan garantera att det gjorde ont.

Men ett litet tips...Ut i hagen, spänn fast en vanlig enkel gjord, då ej med resår. Dra åt så hårt du kan. Smacka på hästen så den börjar att röra sig. Nu kan den leka rodeohäst utan dig. Kan inte garantera att det funkar på din häst, men på min gjorde det de. Gör så några gånger, tills det verkar vara lungt.

Ett försök kan det ju vara värt.

Lycka till!

JO, Visst de kanske funkar. Men "sadeltvång" innebär ju att hästen känner sig obekväm med sadel, "touch" runt mage och de påtvingar bara ännu mera...Antingen leder detta till PUFF PANG BOOM sen går de ALDRIG över eller leder de till att hästen vänjer sig....

Alla hästar e ju olika individer.. Så du hade kanske tur =) Men vill nog inte utsätta Jasmin för just de här med att tvinga henne för nåt som inte hon är bekväm i.:confused:

Låter som en ganska dålig idé om du frågar mig. Det är ju ganska onödigt att tillfoga hästen obehag genom att spänna gjorden hårt och sedan jaga på den när den är obekväm.

Maria91, tycker att du först ska kolla att hon inte har ont någonstans utan ridutrustning på sig. Sedan kan du kolla om utrustningen verkligen passar henne så att hon inte tycker att sadeln är obekväm eller så.

Om hon inte har inte har ont och om sadeln passar henne bra tycker jag att du ska gå några steg tillbaka. Ta det lugnt med sadlingen, spänn sadelgjorden löst och kanske promenera lite med den på istället för att rida. Spänn gjorden ett hål i taget, och låt det gärna ta den tid det tar. Uppmundra henne när hon inte blir arg med beröm och kanske en godisbit.

Lycka till!

Hej!
Jag håller på med en häst som även han har sadeltvång. Han är inte blivit riden på år och dar för detta. Han kom till det här stället han bor på nu för cirka två år sedan.. och har inte blivit ide någonting. Han har bara fått vilat från alla "hemska människor" som misshandalde honom. Troligen så har han fått de här sadelproblemen pga. av att han blivit misshandlad när han reds.
Det kanske är svårt för dig men det vore jätte bra om du kunde lyckas lära känna hästens bakgrund. Naturligtvis går det kanske inte så lätt att fråga de förra ägarna, ifall som har gjort något fel mot din häst men om det finns någon som känner den familjen sen tidigare kanske. Vi har också povat en massa mjuka grejor men det spelar ingen roll... för det sitter inte runt magen, det sitter i huvudet.
Vi gjorde några tappra försök med att vänja han me sadeln och det gick bra ända tills vi skulle ta steget att gå en liten bit med honom (utan att sitta på han) då belv det bocka av och vi har inte velat prova sedan dess.... Istället ska vi börja att tömköra han och se om det skulle kunna gå bättre. Vi vill se om det är nerverna eller psyket det är fel på.

NAturlitgvis så kan det ju också vara att din häst har något annat av problem som att ha ont. Ta ut en duktig veterinär allra först och visitera den.... Man vet aldrig vad din häst kan ha för dålda fel...

TILL ZANDA: Fattar inte att hästen kunde acceptera en sadel efter något sådant som du gjorde... en häst med sadeltvång är ingen häst som bockar för att den är sprallig och tycker att det är roligt me en sadel! Det vore det allra sämsta att spänna på något hårt under magen och sedan bara låta det skrämma ihjäl den. Skulle jag göra så på "Min" SAdeltvånga häst skulle han explodera av nerver.

USCH. ps... Vi lever inte på westerntiden....

*kl*
Vi har en ny ponny här hemma som har fått ont av sin gamla sadel, en engelsk. Hon skriker och är as sur när jag lägger på min western sadel. Western sadelen ligger annorlunda på hästens rygg, den ligger bra! Men iallafall nu har vi börjat masera henne vid manken där hon har haft ont. Hon har inte haft sin förra sadel på ca. 1½ månad för hon har gått på bete så jag tror inte hon har ont längre utan det sitter i huvudet. Men det har hjälp med att masera henne, hon älskar det!

Jag tycker det verkar farligt med din häst när hon bockar så. Jag tycker du skall ta hjälp av någon. Kanske kolla med en vetrinär först om hon har ont någonstans annars tycker jag du bör ta hjälp av någon duktig person. Jag har tips på vem som skulle kunna hjälpa dig om du inte bor för långt bort. PMa mig om du villl veta namn osv.

Lyckat till! // Malin

På min häst som hade sadeltvång fungerade det att använda en sadelgjord som var bredare på mitten. Så att musklerna mellan frambenen inte trycks ihop på samma sätt som med en vanlig gjord. Har inte haft några problem sen jag byte till den gjorden. Kanske värt att prova?

Det första man bör göra är att göra om "inridningen" eller snarare invänjningen, uppenbarligen är det grunder som brister. Vänja gradvis vid tryck på magen och att det drar runt magen, men utan onödigt obehag och att man släpper trycket när hästen blir för orolig - ingen press.

Funkar inte det, att det inte till synes går att "lära om" då skulle jag se till att kolla upp hästen. Hästar med låsningar/ont i magen/spänningar vid magen kan bli riktigt jobbiga att sadla och hoppa upp på. Men vissa tycker bara att det är obehagligt. När man spänner sadeln drar man ju ihop runt magen och däremellan sitter sista halskotan C7 som lätt blir låst, därför bör man spänna lite i taget och låta hästen gå emellan. Och använda pall vid uppsittning! ;)
Tycker hästen att skänklarna är jättejobbiga så kör på härda pyttelite i taget och bara när det känns bra, dvs använd inte skänklarna i onödan utan bara liiite smygande när hästen känns lugn.
Använd resårgjord och sadel som garanterat passar! :p Gärna mjuk bomlös precis från början..

Om den här metoden funkade på din häst, hade den nog inte sadeltvång (tycker personligen inte alls att det lät som någon bra idé)...

En häst som har sadeltvång håller i allmänhet inte på och dummar sig med flit, den känner obehag och kanske till och med drabbas av panik inför detta. Jag föreslår att man i första hand kollar att utrustningen är väl tillpassad och i andra hand använder resårgjord, kanske "ludd" på denna, samt spänner gjorden lite i taget och rör hästen däremellan. Kan även vara bra att sitta upp ifrån en pall. Ofta kan man på detta sätt minska obehagskänslan för hästen och lära den att det inte kommer att bli otrevligt när man spänner gjorden/sitter upp.

Jag kan inte se något i din historia som bidrar till uppfattningen att hästen skulle ha sadeltvång.

Däremot ordentligt stallmodig och olydig. Bort med ludd och paddar och allt som gör att sadeln blir för trång och klämmer.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama