Sadeltvång, går det någonsin över?

P

peacepipe

Min sambo har ett 13-årigt sto som alltid har haft sadeltvång. Den var så när han köpte den vid 3-årsåldern. Det har visserligen blivit bättre för hon kastar sig inte omkull längre. Hon är jättebra att rida när sadeln väl är på. Jag har försökt att "lirka" med henne sakta men säkert och ibland går det rätt bra. Nu är frågan om det någonsin kommer att gå över. Hon är även rätt ömhudad och gillar t ex inte massage.

Sv: Sadeltvång, går det någonsin över?

Det kan gå över men det är väl inte så troligt om hon är så känslig som du säger. Jag skötte en häst som var betydligt lugnare och det gick över på henne eftersom vi alltid var noggranna med att spänna många gånger och lite varje gång. I början sprang vi med henne innan man satt upp oxå.

Hur gör ni när ni sadlar?

Själva tvånget försvinner nog aldrig helt ur huvudet, men du kan jobba bort eller lindra symptomen!

Min häst har det åxå. Jag har tränat otroligt mycket markträning när han var unghäst. Enligt PNH systemet. Där ingår bla att man ska kunna gå mellan mig och trångt utrymme eller sak. Det har varit svårast för honom. Även lastträningen har tagit otrolig tid.
Som unghäst tyckte han inte om beröring mot skinnet. DET är helt borta idag och han är en riktig gossegris.

Han har aldrig gillat att stå instängd i box. Har jag öppen boxdörr är han supercool. Stänger jag börjar han att vandra.
Man kan alltså säga att han är extremt klaustrofobisk. Av naturen!
Jag vill och försöker lindra för honom genom träning och gör bara lite i taget.
Som exempel har jag aldrig honom bunden när jag sadlar.
Uppdateras ofta squeezing game - låter det gå för lång tid mellan tillfällena.
Lastningen är aldrig "klar" på honom, jag snabb repeterar in och ut innan jag stänger.
Tänk på att många olika beteenden sitter ihop i ett problem.

Li

Ja hon reagerar redan innan man lagt på sadeln så redan där kopplar hon ihop det med obehag. Vi gör så här, lägger lugnt och sakta på sadeln och när hon börjar koppla av hämtas gjorden men spänns inte på en gång. Redan innan gjorden är spänd börjar hon konstra. När sedan gjorden hålls an mot bröstet börjar hon blåsa upp sig och konstra. Märkligt hur länge en häst kan hålla sig uppblåst. Inväntar tendens till avslappning och fäster då i första hålet. Då börjar hon steppa igen men konstigt nog går det lättare att efterdra. Ja, skall vi göra på något annat vis?

det är min bestämda åsikt att ett "riktigt" gjordtvång aldrig går att bota och få bort, däremot går ddet att mildra till stor del, och hästen kan då fungera mkt bra.
mjuk polypad under sadeln(gärna den med luftkanaler i = kanon!!!), rejält ludd av fårskinn runt gjorden. Longera/gå med den medans du succesivt spänner gjorden.

Regel nummer 1 är att aldrig sätta fast henne utan ta ut henne på öppen yta (gårdsplan) och sätt lonerlinan på henne. Börja med vojlocken - låt henne lukta på den (godkänna) kasta av och på. Gör så tills dess att hon inte bryr sig ens med ett öra.
Gör likadant med sadeln.
Tänk på att syndromet sitter i huvudet, inte på kroppen. Spelar inte så stor roll om du sätter en mjukare vojlock el dylikt - det är huvudet du ska jobba med.
Få henne att acceptera sadel genom visa - retirera. Visa - retirera.

När hon accepterat den kan du börja med att lägga gjorden mot magen. Träna detta så hon ej krummar eller spänner sig. På gårdsplanen. Aldrig fastspänd eller i stallet.
Spänn ej åt. Låt henne gå runt och släpp gjorden när hon stannar. Uppmuntra det du vill åt - att hon står stilla när sadeln är på och så småningom - när den spänns åt.
Stryk henne över hela kroppen med långa, harmoniska rörelser.

När hon kan stå stilla på gården kan du flytta in i stallet med fortfarande aldrig fast.

Grundtanken från dig ska vara att visa henne att hon inte dör av själva sadeln och att hon kommer att kunna fortsätta att leva (i frihet) även med sadeln på.
Hon kan inte hjälpa detta och det är en stark instinkt att inte sitta fast i trånga utrymmen fastspänd. Visa att du är en lugn och trygg ledare. Bekräfta inte hennes misstankar.

Mycket att bevisa - mer att vinna!

Tack för alla tips. Skall snarast testa alla knep!

Tänk på att syndromet sitter i huvudet, inte på kroppen. Spelar inte så stor roll om du sätter en mjukare vojlock el dylikt - det är huvudet du ska jobba med.

Det där är ju en sanning med modifikkation!
Givetvis handlar det om att även arbeta med det mentala, men att "glömma bort" den andra delen vet jag inte om det är så lyckat...

Vi har genom åren haft ett 15 tal tillridningshästar med sk gjordtvång i olika stadier.

Alla har blivit rid/körbara ,men det har krävts tid, tålamod och precis som iall annan hästhantering ett lugnt och tryckt agerande.

Ber om ursäkt att jag än en gång tog det för självklart!:crazy: :smirk: :angel:

Jag har ett under bart varmblods sto som inte e så trevlig att sadla öronen ligger slikat och hon hugger tag i box dörren och nypps i lufften , jag fick tipps om att man kan spänna sadel gjorden på höger sida i stället på vänster sida det karnse fungerar prova vet jag, spänn ett hål i taget vänta en stund klia henne medans innan du spänner den anndra gången,min har blivitt bättre och jusst att man måsste vara lugn om det är en kännslig häst,lycka till:d

Jag har ett under bart varmblods sto som inte e så trevlig att sadla öronen ligger slikat och hon hugger tag i box dörren och nypps i lufften , jag fick tipps om att man kan spänna sadel gjorden på höger sida i stället på vänster sida det kanske fungerar prova vet jag, spänn ett hål i taget vänta en stund klia henne medans innan du spänner den anndra gången,min har blivitt bättre och jusst att man måsste vara lugn om det är en kännslig häst,lycka till:d

Jag förstår inte varför man ska spänna från vänster sida öht... *s*
Det går ju att spänna från båda hållen - på köpet kan du få en häst som jobbar med båda hjärnhalvorna, om man nu vill ha en häst som är liksidig på alla andra sätt och vis... :angel:

Sedan kan jag varmt rekommendera en gjord med resår på båda sidor. Men spänn den aldrig från ryggen!

Ancan: Jag förstod vad du menade! Kropp och själ hör ihop.

Li

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 652
Senast: klystron
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 047
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Lite inspirerad av tråden ang brukshundsägare och frågan vad hundarna gör "resten av tiden" blev jag lite nyfiken på hur allas dagar ser...
2
Svar
35
· Visningar
6 439
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025