Sadeltråd igen, bilder - vad tror ni om passformen?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag höll ju på att svimma i rena chocken idag när hoppsadeln tillsynes låg utmärkt på nya fullblodsdamen. Beslöt mig för att prova rida i den iaf, och märkena (inte svettig så inga sådana) såg fina ut, inget rugg, legat still etc.

Kolalde med schabrak etc av och ta mig sjutton om den inte iaf för ögat tycks ligga riktigt bra? Ev glappar den lite bak, men har inte riktigt hämtat mig från chocken att den inte låg halvsju..

Men vad anser ni andra:

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=d2d11f8a-b3c3-4dac-8b5b-34b29abfd5d3

Sv: Sadeltråd igen, bilder - vad tror ni om passformen?

Nja.... Jag tycker den ligger sådär.. Den ligger väldigt ovanpå hästen, vilket verkar vara en kombination av för rak och för smal bom. Den är nästan lite i bakvikt..

Jag reagerade på bakvikt på ett par bilder, men efter att ha kollat alla bilderna jag tog tror jag mer att kameranissen vinglade med kameran där, säker kan jag inte vara dock.

Utveckla det där med ligger ovanpå? Och hur du ser bommen är för rak?

Jag trodde inte den skulle passa för jag dels trodde den skulle vara för smal (den är vid, men med tanke på att arabstoet breddat ur den för länge sen, så..) och att den här damen har mer svängd rygg än valacken (vilkens sadel det är), så jag fick som sagt en smärre chock när jag la på den.

Det är inget 'glapp' längs med bossorna under sadeln, vilket var vad jag väntat mig (vilket jag räknade med att se om bommen var för rakt) och det var inget ökat tryck i bakkant av sadeln när jag kikade efter att ha ridit, så att den skulle vara för rak strök jag. Så du får gärna utveckla?

Det jag tycker mig se är att sadeln är något för smal, annars var den väl inte då tokig??

Motivera gärna varför ni tycker si eller så. Dvs varför för smal? Får bw tre små alexfingrar emellan när jag sitter i.

Det ser ut som att den skulle kunna funka, i alla fall just nu. men det är väll en treåring du har?
Hon kommer att bredda sig och det är redan på håret att sadeln är för trång. Du kan inte ha fårskinnet till den här sadeln, det blir för trångt och sadeln hamnar ovanför hästen.Kan du inte byta den mot en med bättre mankfrihet (cutback) och ngt vidare. Bättre att den är ngt för vid och att du använder fårskinnet tills hon musklat sig.
Vad är det för märke?

Jag tycker sadeln är för lång och ligger an för långt bak på ryggen.

Svarar flera

Cecely - är den sadeln för lång då är de kört :devil:. Den där sadeln har en hyperkort anläggningsyta. Den går inte bakom sista revbenet heller i och för sig.

Kullerbytta - ja hon är tre, och det är ju just nu jag vill använda den, sedan kan hon gå i bomlöst, och så få en egen sadel utprovad sen som fyraåring.

Det är valackens sadel, så den säljs ingenstans förrän han isf går i graven. Det är en Hubertus Comfort Hopp Flatback btw. Jag får dock IRL inte övht uppfattningen att den är för trång när jag sitter i etc, och jag är KINKIG med det. Men jag undrar hur mycket det lurar/beror på att den faktiskt ligger 'högt' över manken på lilla damen med liten manke jmf med valackens (vars sael det faktiskt är). Om jag kikar på hennes rygg så ska hon inte behöva extravid bom, och den där är vid. Men den är ju stoppad för att ge valackens långa, hög och breda manke frihet. Men när jag sitter i den har jag tre Alexfingrar (små fingrar) mellan framvalv och manke, och det borde jag väl inte ha om den är för trång? Ska prova ta bilder från 'rätt höjd' (de som visat framvalvet är taget ur grodperspektiv, ingen aning om det spelar in men ska se).

Luddet är valackens och behöver inte fbl ha, det fick sitta på vid premiärturen, mest för hon aldrig innan var riden i vanlig sadel utan bara galoppsadel, och de ju är paddade utav bara tusan (typ två polypads under) och jag gärna ville 'efterlikna' känslan hon var van med.

Men som sagt, byter ut den gör jag inte nu, iom att det är valackens (och en av TVÅ sadlar whatsoever som nånsin passat hans kooorta, breda rygg med den där monstermanken), däremot så kan hon utmärkt väl gå i den bomlösa sen och det var/är tanken. Men jag rider gärna i den här ett tag då det dels är mer likt vad hon är van med, och så sitter man lite säkrare om det blir alltför livat med :angel:

Sen, om nu valacken inte får bli kvar så kommer jag först se vad sadelmakaren tycker, vi har fipplat en hel del med stoppningen i den där, och i 'orginalstoppning' så låg den väääldigt nära valackens manke, så möjligta tt genom att stoppa om så blir den bra åt fbldamen med. Annars får hon som sagt en ny, men inte förrän i vår (just eftersom hon kommer ändras såpass i kroppen).

Men det förvånar mig lite att den upplevs som för trång på bild, men ändå sätter sig som den ska med ryttare, och utan att ge förhöjt tryck. Ska som sagt prova ta lite mer bilder, dels med ordentligt spänd sadelgjord (om det nu gör någon skillnad), och dels ska jag försöka undvika grodperspektiv. Så får vi se om ni tycker det är skillnad (ev kan jag ordna ett med mig i sadeln med, det är inte säkert dock, beror på om jag kan få någon att fota). Annars får hon helt sonika gå i den här några pass till, och sen den bomlösa.

Får du in dina fingrar när du sitter i sadeln och den ligger an hela vägen så rid på du märker ju på svett märkena om den skulle skava jag tror en del reagerar på att de är låg bak men det är ju en flatback den ska vara låg
Har samma problem med min ska försöka få tag i en bomlös så länge sen blir det ev en dressyrsadel.
Nu skrittas hon bara efter fölning men jag får nog stoppa om en sadel efter henne när jag köpt en.
deesutom är hon ett fullblod o tre år så hon växer nog inte så mkt till. De brukar vara klara som treåringar dessutom har ju hon haft tid att växa nu ett tag

Senast ändrad:

Nä, du ser bättre hur den ligger än vad vi kan göra på en bild. Perspektivet spelar in.
Vore kul att se dig till häst, då ser man ju balansen.

Jag ska gå emot alla och säga att jag tycker den ser ut att ligga helt ok. Hade jag varit du så hade jag ridit i den och hållt koll på hästen om hon ändrar sig eller liknande. Jag tycker inte den ser smal ut. Den har ju fin anläggningsyta vid bogen.
Bättre än många andra som visar bilder.
Men det är bara min åsikt:devil: ;)

Jag tycker också den ser för rak ut, att det ser för skarpt ut längst bak. Utan att kunna känna är det svårt men jag tror inte den ligger an jämt över hela ryggen utan det borde bli en brygga.

hmmm svårt..egentligen ligger den väl bra, ser ibland ut att vara för trång då den ligger i baklut...MEN det kan vara själva bilden som sagt..och på vissa bilder ser det perfekt ut..;)

Vissa säger att den ser ut att vara för rak. Men sen måste man ju ändå fundera på hur pass mycket hästen höjer ryggen under arbete. För det är ju DÅ som sadeln ska ligga bra. Inte i stallgången. hellre något för rak ifall hästen lyfter ryggen under arbete. Ser den ut att ha tryckt jämt längs med hela vägen efter ett ridpass så skulle jag snarare gå på det. Min häst svankar rätt rejält när han bara står och hänger i gången men han lyfter ryggen desto mer när han är under arbete så skulle jag följa ryggen helt när han står i gången så skulle sadel bli för svängd under ridningen.

Sadeln ligger i balans tycker jag... Även om jag tycker den ser ut att ligga lite högt ovanpå hästen så verkar den inte uppenbart för smal. Jag tycker du ska provrida och se vad hästen säger... Och sen tror jag faktiskt att du kan så mycket om sadelprovning att du kan bedöma om den ligger bra eller inte, det kan vara kameran som får det att se annorlunda ut.

Sadeln ligger i balans tycker jag... Även om jag tycker den ser ut att ligga lite högt ovanpå hästen så verkar den inte uppenbart för smal. Jag tycker du ska provrida och se vad hästen säger... Och sen tror jag faktiskt att du kan så mycket om sadelprovning att du kan bedöma om den ligger bra eller inte, det kan vara kameran som får det att se annorlunda ut.

Jag har provridit den, fast jag vetesjutton om man kan lita på den här hästen. Är ju fd galoppör (kom från banan för snart tre veckor sedan) och har ju bara gått med galoppsadel innan. Så jag misstänker hon inte är sådär överdrivet pipig. Hon sa dock varken flaska vid sadling, uppsittning eller ridning. Och rörde sig ungefär sju ggr bättre än när jag provred. Jag var lyrisk, för jag fick så mycket mer gång än jag trodde att jag köpt =) Nu kopplade jag iofs inte det till sadeln utan mer vad lekkompis och 12 h utevistelse per dag gör (hon var rätt, övertänd, påprovridningen och visade trist och tråkig skritt, symaskinstrav och kantig galopp. Igår var det sviktande gungskritt genom hela kroppen, elastisk, sviktande trav med luftiga och fina framben, galoppen sparade vi).

Så hon tycks utmärkt nöjd, men jag misstänker att hon inte är så himla kräsen heller...

Och jag upplever den inte som för smal på stallgången och när jag rider, det som är så knepigt, kan förstå vad folk bedömer det utefter bilderna på, och är lite fascinerad att upplevelsen skiljer sig så. Får se om nya bilder kastar något ljus över det. Och om det blir skillnad med sadelgjorden ordentligt spänd, tycker inte det bore det, men..

Och jo jag tycker ju också att om jag tycker det ser bra ut så är det minst godkänt, har iaf varit så förr. Men är ju nojig med, lätt bli hemmablind med, eller missa sådana där 'inte så uppenbara' grejer.. *noj, noj*

Nä, du ser bättre hur den ligger än vad vi kan göra på en bild. Perspektivet spelar in.
Vore kul att se dig till häst, då ser man ju balansen.

Mm, ska se om jag kan tvinga ut febriga mor och ta ett kort när jag sitter i sadeln. Det blir dock inga ridbilder utan bara en stillastående isf. Men säger ju en del iaf.

Jag tycker också den ser för rak ut, att det ser för skarpt ut längst bak. Utan att kunna känna är det svårt men jag tror inte den ligger an jämt över hela ryggen utan det borde bli en brygga.

Nu tycker jag det är svårt att känna, men om jag klämmer in handen under bossorna när den ligger på hästen så bryggar den inte - alls. Jag kollade flera ggr då det ju var en av de saker jag redan innan trodde det skulle falla på.

Red henne inte svettig, men hon har fluffig päls så man fick ganska bra tryckmärken ändå, och de var iaf jämna hela vägen, inget rugg, inte mindre tryck vid ryggen och inte förhöjt tryck vid bakvalvet. Jag kan inte 'vicka' den åt något håll heller, och har samma tryck under bossorna (utan ryttare) hela vägen.

Ska se om jag hinner rida idag, så kan jag fota avtrycken med. Inte säker jag hinner dock då jag *sucka* drabbades av någon idiotisk ide om atts torstäda stallet och nu ser där ut som en bomb briserat, och kl 17 kommer equiatrikern..

Rent instinktivt så gillar jag inte hur sadeln ligger.
Den är antagligen stoppad för en rundare/bredare hästrygg och därför ser den ut att ligga ovanpå.
Första bilderna ligger den i bakvikt.
Tror inte att den är alldeles för smal, utan passar helt enkelt inte ryggformen. Verkar lätta framtill snarare.

Rent instinktivt så gillar jag inte hur sadeln ligger.
Den är antagligen stoppad för en rundare/bredare hästrygg och därför ser den ut att ligga ovanpå.
Första bilderna ligger den i bakvikt.
Tror inte att den är alldeles för smal, utan passar helt enkelt inte ryggformen. Verkar lätta framtill snarare.

Den är ju stoppad för valacken, som är ungefär lika bred över ryggen som ett soffbord, och har betydligt mer manke. Så den är anpassad för helt annan rygg ja, därför jag blev så förvånad när jag dels la på, och dels ridit i den.

Ang bilderna så vissa är vinda, om det är därför den ser ut att vara i bakvikt kan jag ju inte garantera, men ingenting är ändrat mellan bildserierna, dvs jag har inte rört sadeln mellan första och sista kortet med bara sadel, eller mellan första och sista kortet med padd + schbrak. Så jag misstänker att det är skakig kameraman som gör bakvikten.

Men om den lättar framtill, borde man inte se det på svettavtryck då?

Liknande trådar

Utrustning Jag vet att sadeln inte passar optimalt. Frågan är dock om det går att få så att det fungerar i väntan på sadelutprovning? Hästen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat