Sv: Sadeltråd igen, bilder - vad tror ni om passformen?
Svarar flera
Cecely - är den sadeln för lång då är de kört
. Den där sadeln har en hyperkort anläggningsyta. Den går inte bakom sista revbenet heller i och för sig.
Kullerbytta - ja hon är tre, och det är ju just nu jag vill använda den, sedan kan hon gå i bomlöst, och så få en egen sadel utprovad sen som fyraåring.
Det är valackens sadel, så den säljs ingenstans förrän han isf går i graven. Det är en Hubertus Comfort Hopp Flatback btw. Jag får dock IRL inte övht uppfattningen att den är för trång när jag sitter i etc, och jag är KINKIG med det. Men jag undrar hur mycket det lurar/beror på att den faktiskt ligger 'högt' över manken på lilla damen med liten manke jmf med valackens (vars sael det faktiskt är). Om jag kikar på hennes rygg så ska hon inte behöva extravid bom, och den där är vid. Men den är ju stoppad för att ge valackens långa, hög och breda manke frihet. Men när jag sitter i den har jag tre Alexfingrar (små fingrar) mellan framvalv och manke, och det borde jag väl inte ha om den är för trång? Ska prova ta bilder från 'rätt höjd' (de som visat framvalvet är taget ur grodperspektiv, ingen aning om det spelar in men ska se).
Luddet är valackens och behöver inte fbl ha, det fick sitta på vid premiärturen, mest för hon aldrig innan var riden i vanlig sadel utan bara galoppsadel, och de ju är paddade utav bara tusan (typ två polypads under) och jag gärna ville 'efterlikna' känslan hon var van med.
Men som sagt, byter ut den gör jag inte nu, iom att det är valackens (och en av TVÅ sadlar whatsoever som nånsin passat hans kooorta, breda rygg med den där monstermanken), däremot så kan hon utmärkt väl gå i den bomlösa sen och det var/är tanken. Men jag rider gärna i den här ett tag då det dels är mer likt vad hon är van med, och så sitter man lite säkrare om det blir alltför livat med
Sen, om nu valacken inte får bli kvar så kommer jag först se vad sadelmakaren tycker, vi har fipplat en hel del med stoppningen i den där, och i 'orginalstoppning' så låg den väääldigt nära valackens manke, så möjligta tt genom att stoppa om så blir den bra åt fbldamen med. Annars får hon som sagt en ny, men inte förrän i vår (just eftersom hon kommer ändras såpass i kroppen).
Men det förvånar mig lite att den upplevs som för trång på bild, men ändå sätter sig som den ska med ryttare, och utan att ge förhöjt tryck. Ska som sagt prova ta lite mer bilder, dels med ordentligt spänd sadelgjord (om det nu gör någon skillnad), och dels ska jag försöka undvika grodperspektiv. Så får vi se om ni tycker det är skillnad (ev kan jag ordna ett med mig i sadeln med, det är inte säkert dock, beror på om jag kan få någon att fota). Annars får hon helt sonika gå i den här några pass till, och sen den bomlösa.