sadelfrågor

Hrannar

Trådstartare
köpt en sadel jag tycker passar killen bra,men idag när jag red ut och skulle hoppa upp från marken så gled sadeln åt sidan,hittade dock en sten att kliva upp på,men vad kan det bero på?spänna mer?under sadeln har jag pad o filt.Sen när ja kom hem upptäckte jag att pad o filt glidit bak,men ej sadel,känns som om jag gör nåt fel,el ska jag köpa nån annan pad?tittat lite på neopren pad?

Sv: sadelfrågor

En välpassande sadel brukar ligga still även om den är dåligt spänd.

Jag skulle i första hand fråga mig om sadeln verkligen passar hästen? Vet att du hade en del frågor i en annan tråd om sadlar och utprovning, fick du hjälp att prova ut sadeln?

Annars är det svårt att säga vad det beror på utan att se hästen sadlad...

Jo så tänkte jag me, men när jag hoppade upp utan att ha padd då låg den stilla...hmm det var då det slog mig att en bra pad måste göra en hel del , har även läst andra trådar som beskriver hur bra en pad måste vara :-)

Vad har du för pad nu då?

Självklart är en bra och välpassande pad a och o, men en pad gör ju inga underverk om inte sadeln passar... Men om sadeln är utprovad ordentligt och passar hästen är kanske en annan pad vad du behöver?

Köp en ullpad av riktigt bra kvalitet istället för en i neopren. Eftersom neopren inte har förmågan att ventilera bort fukt, kommer en sån pad inte hjälpa dig att stabilicera sadeln om hästen blir svettig, snarare svärt om. En ullpad håller hästen torr och ser till att hästens rygg inte blir för varm. Ull är det absolut bästa materialet att använda i en pad som ska ligga under en sadel, det har den bästa ventilerande förmågan, bästa tryckutjämningen och viktfördelande egenskaperna. Vi har provat ett 15-tal pads av olika material och ullpads (5 Star Equine Products) är dom klart bästa.

laste i nan trad att din hast inte har nagon manke? En rundrund rygg ar svart att fa en sadel att ligga stilla pa :D Men som flera har varit inne pa har - kop en bra ullpadd.

Vi har ett par som ar som tunnor - runda ryggar och NOLL manke. En Frontier o en Billy Cook sadel som bada ligger finfint pa dom - Men.. "fel" padd under sa borjar de rulla, den ena som inte funkar ar for tjock i sig sjalv, den andra padden som inte funkar ar for tunn. Med ratt padd under gar det utmarkt att dra kalvar med dom... sa den dar padden gor en himla skillnad! Ingen aning om marke pa vara paddar... tyvarr. Och de ar lite till aren.

Hej! och tack för svar!
Jag misstänkte lite detta, ska se om jag hittar en bra pad då :-)
Nån ullpad ni kan rek. som även är lätt att rengöra? Och kort då han e D-ponny.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 981
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var den första veckan efter ridolyckan i höstas som jag skulle få rida mina två lektioner samma kväll - så som jag brukade göra...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka