Favina

Trådstartare
Det lutar åt att jag skall börja rida western. Har funderat på att köpa en western sadel, men vad skall man ha i sätet? 15" och 16" hittar jag bara, har en stübben sadel nu som är 17" i sätet.

Vad skall man ha i sätet och sedan undrar jag vad ni har för utrustning, ni som rider western. Har nu en hoppsadel flatback och känner att det inte är helt rätt.

Kram Favina :bump:

Sv: Sadel

Finns några gamla trådar angående sadelstorlekar m m. Kolla t ex
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=540485
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=499625

Om det är t ex en Stübben Siegfried du har till din häst nu och den ligger bra = hästen har något svängd rygg bör du leta efter en westernsadel som har en något skålad bom. (Jag har en sådan sadel till salu...)

I och för sig kan man rida western i vad som helst, men om du är säker på att det är det du vill hålla på med så är det ju läge att skaffa sådan utrustning. Sedan tycker jag att en westernsadel är betydligt bekvämare att rida ut i än en flatback, men smaken är som bekant olika.

Min utrustning i övrigt är:
Hästen - Westernträns med tränsbett och mecatetyglar, tycker att det är enklare att rida med sådana än med delade tyglar. Filtpad med pad protector (=en bit teddy) under och neoprengjord.
Ryttare - stretchjeans (Flash har prisvärda sådana med "rätt" sömmar) eller skoridbyxor, boots eller ridskor, hjälm, spö (Mm, ser fel ut, men hästen behöver "motiveras" ibland för tillfället.) och så något på överkroppen.

Jag tävlar inte. Om jag gjorde det skulle vi antagligen ha lite piffigare grejor också.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
942
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Lisen82
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
331
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka