Sadel till denna?

Sv: Sadel till denna?

Mycket svårt att säga. På bilden ser den inte ut att vara fullt så bred som min häst...jag har lånat hem sadlar från när och fjärran i min jakt på den ultimata sadeln. Bor lite för avsides för att kunna åka till sadelutprovare så jag får lita till goda människor som hjälper mig med att testa bommar. Jag har själv köpt 5 sadlar. Welsh cobens sadel har funkat i 5 år men så flyttade vi till västernorrlands backiga terräng och plötsligt har hon musklat upp länd och bak så nu vill inte den sadeln funka på henne. Unghästen har växt ur 4 sadlar under de 2 åren jag jobbat honom...har nu fått låna en bomlös tills jag hittat rätt + har två sadlar hemlånade från några klubbmedlemmar för att se om de bommarna är mer rätt än de tidigare jag har...men när det gäller Welsh coben blir det nog fortsatt bomlöst...hon är extremt kort i ryggen och är bred som en ardenner i övrigt...:crazy:

javisst känns det rätt hopplöst ibland! Jag har nu provat 6 sadlar på henne under ett år. Nu borde hon åxå vara ganska klar i kroppen - 5 år - så nu bara SKA jag ha en sadel som ligger gjuten.... Helt förvirrande att det inte finns några som helst standards på mått, bommar, vinklar å sånt... Kanske får bli bomlöst här åxå. Eller en vanlig engelsksadel. Men då blir det dressyr i fortsättningen - i ren protest... ;-)

Jag provade bomlöst idag. Jag har bestämt mig...det blir fortsatt bomlöst för fröken röd. Vad den svartvita gossen ska ha återstår att se. Ska strax ut och prova vidare på honom ;)

12800_370597759681063_352967840_n.jpg

Mina två hästar ser ut ungefär så där. Jämntjock bardiskrygg och inte alltför hög manke. Till den ena har jag en Double C Reiner bomvidd 3 (finns även bomvidd 4) och till den andra en x-full Premier Reiner som också har rak bom.

En av våra hästar (quarter) har en liknande rygg. Efter mycket provande av olika sadlar hittade vi till slut rätt...
Continental Equiflex 135 NRHA Pro Reiner, fullquarterbom nummer 59:love:

La aldrig in bild på hur herrn passade i sadeln men gör det nu:
62022_370633553010817_302922096_n.jpg

Jag tycker ju inte att jag har så jättestora hästar, visst dom har korta ryggar och rejält byggda. Har provat sadlar från q-bar upp till XXL och samtliga blir det "bridging" på då dom är så pass breda över bogarna. Nu senast hade jag en Alamo och en Deuber&Partner, båda full-qh, korta sadlar. Rocket kan möjligen ha Double C Nevada Fancy, men har inte provat på nåt år (testade förra året men köpte inte). Lilly kan INTE ha den och då är den ändå specialgjord för den här typen av häst...

Jag har en fundering på om wade kan passa, ska försöka hitta en att prova. Båda är i överhull och nyligen igångsatta så dom kommer att förändras lite framöver...första beställningen kommer dock att vara en bomlös, Freemax arbets-/ ranchsadel...XL...:cool:

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 853
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Undrar om ni alla kunniga därute kan ge för tips på en bra begagnad allroundsadel till ett gotlandsruss med knappt ingen manke...
Svar
1
· Visningar
551
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 549
Senast: caballus
·
Utrustning Ny häst och nya sadelproblem :angel: Har haft honom i snart ett år och han har fått använda den andres sadlar, vilket funkar okej men...
Svar
5
· Visningar
3 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka