Sadel till araben

Lavinia

Trådstartare
har vi hört den förrut?

Hon behöver en ny sadel, jag vill ha en sadel som går att hoppa i (småskutt, men på träning) och som inte är alltför bred, så mina höfter stannar där de ska vara.

Nu har vi en Morris&Nolan vidd 34, 16 tum. Den ligger såhär (eller gjorde för några månader sen- ser inte mycket bättre ut nu, tyvärr, trots att magomfånget gått ner massor!):
IMG_0067.jpg
.

Vi har även testat bla Santa Cruz Arthur DeLuxe, x eller xxvid?:
DSCN0009.jpg


Sen har vi haft ett par Jeremy Rudge-sadlar varav de flesta sett ut ungefär såhär (dom åker fram- jag sadlar inte så långt fram):
DSC_0023.jpg


Vi har testat Wintec Wide- för svängd (eller nåt), Griffin Cob (samma där), Cliff Barnsby Omega (vidd 5?), någon islandsmodell från stübben, en bunt KenTaur (minns ej vilka).

Problemen är att fröken är galet bred över manken, väldigt kort rygg och så förstås arabmagen, som skickar fram sadlar även när hon är smal. Hon är mer eller mindre platt över ryggen. När hon inte gillar sadlar skickar hon över dom till höger, vilket såklart sabbar min sits totalt och ger mej galet ont i ryggen..

Bild på häst:
DSC_0112.jpg

DSC_0099.jpg

Hjälp oss please!! Jag måste få tag i en sadel innan alla medryttarna ger upp och hittar hästar med sadel:)

/Lavinia, rider mest barbacka.
 
Sv: Sadel till araben

Prova en frank baines, dom är relativt raka och går att få i helt galet breda bomvidder. Tyvärr finns dom sällan bredare än W begagnat.
 
Sv: Sadel till araben

Hej!

Glömde såklart.. Jag är ju student så det får helst inte kosta så mycket:-)

/Lavinia
 
Sv: Sadel till araben

Jag är ingen expert men det ser ut som om sadlarna ligger lite för långt fram. Kontroller att bogbladen får plats att röra sig. Bogbladet flyttar sig bakåt i rörelse. Var lite uppmärksam på det när du testar sadlarna, att lägga sadeln lite längre bak.
 
Sv: Sadel till araben

Har du testat Griffin endurance xx-vid?
De är väldigt korta också. Min 17,5 var inte längre än Morris & Nolan 16,5.
// Linda
 
Sv: Sadel till araben

Jag är ingen expert men det ser ut som om sadlarna ligger lite för långt fram. Kontroller att bogbladen får plats att röra sig. Bogbladet flyttar sig bakåt i rörelse. Var lite uppmärksam på det när du testar sadlarna, att lägga sadeln lite längre bak.

Hej!

Jag kollar noga att bogbladet kan röra sej, inte 17 hjälper det när sadeln 4 steg senare åkt fram igen.. Eller för den delen efter 10 min skritt ligger över på höger sida.. (grrr....).

Så där jag sadlar och där sadlarna lägger sej är tyvärr inte samma ställe. sadelmakarna som hjälpt mej prova ut samtliga(!) av sadlarna på bilderna vill ha sadeln ännu längre fram.. Scary!

Mahlmt: Nope, det har jag inte- den får jag googla lite på och se var man kan tänkas hitta nånstans.

/Lavinia
 
Sv: Sadel till araben

Passier, Dominus och Frank Baines kan vara värt att testa. Morris & Nolan tror jag på till typiska arabryggar, det är den enda som fungerat på min. Men det gäller att hitta rätt modell, jag har testat M&N som legat katastrofalt också.

Det är svårt när hästarna är tjocka, man har inte kunnat rida ordentligt och därav saknas muskler. Jag köpte en M&N som hästen trivdes med, men som gled fram. Lade en gelpad under och nu, ett par månader senare ligger den helt still eftersom han hårdbantat och fått en chans att sätta muskler över manken. Kan absolut vara värt att investera i en sadelgjord som hjälper, ELT är oslagbara!

Det är inte lätt, fasar för den dagen jag behöver leta igen. Testa så mycket begagnat du kan, nytt är hopplöst tycker jag eftersom sadelutprovarna aldrig har precis den storlek man behöver.
 
Sv: Sadel till araben

Hej!

Dominus är alldeles för stora för min häst- hon drunknar i en 17tums- blir som ett täcke.

Observera också att vidden på sadeln måste vara i närheten av 120 grader.. Då försvinner ju rätt många sadlar...

/Lavinia
 
Sv: Sadel till araben

Vad tror du om en sådan där gammaldags ponnyputa?:rofl:

Skojjar bara.
Min arabkorsning är också oerhört bred och nästintill platt över ryggen. Min gamla passier sitter fint och likaså en billighetssadel från Hööks faktiskt.
 
Sv: Sadel till araben

Med den formen så kommer det inte hjälpa vad du lägger på ryggen magen kommer dra fram sadeln oavsett...

Du behöver en bättre gjord!!! Min arab har en svagt svängd gjord+vadderad fårskinn (använda aldrig svängd gjord utan överdrag, dom ger alltid eländig tryckfördelning), men han har eg inte problem med att sadeln glider fram trots att han också har väldigt välvda revben.

Skulle testat i första hand en H-girth med den magen, eller en Tixerant.

Sen finns nog inte många hoppsadlar på 120 grader som är billiga. Oftast får man ju måtta eller iaf specialbeställa...

Spara pengar eller bli dressyrryttare (med bomlös)?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: Thera
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 099
Senast: ylvalill
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 807
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp