sadel till arab

lwt03001

Trådstartare
Ni med araber, vad har ni för westernsadel? Är nyfiken att höra då jag har börjat leta sadel till min. Han är ganska bred och väldigt kort i ryggen. Tips mottages tacksamt!

Sv: sadel till arab

Har en arabkorsning, som också har en rygg som är lite bredare och kort. Har hittat en crates arabian som ligger bra, men letar/funderar fortfarande då den var lite dyr.

Jag har en Continental Montana Arabian till min 3 -åriga arab men han är tunn fortfarande så den är lite för vid så jag får padda upp lite.

Det finns specielle arab sadlar att köpa. Det är ju bra om dom är rundskurna.

Misstänker oxå att den skulle ligga bra på min häst. Har sett en sån begagnad på nätet men tycker att de är dyra även begagnade. Förstår ju att det är en bra sadel men velar lite. Vart har du hittat din då jag fattade för att du har fått prova en sån på din häst? Begagnad eller ny? Du får gärna lägga in ett kort så jag kan se hur din häst ser ut.

Hmmm vet inte om jag får svara här.
Men jag har en arabformad Quarter :smirk:

Bred över ryggen, som så klart är extremt kort (115 i täckeslängd) :crazy:
Något överbyggd.

Har säkert ägt o provat ca 30 sadlar på honom.
Och den enda som ligger super bra är just Crates Arabian.
Visst lite dyr vad den begagnad men denna släpper jag aldrig :love:

Fungerar bra även med några Equiflex sadlar.

Vad är equflexsadlar? har inte hört talas om dem.
Hm, verkar som att crates arabian skulle vara ngt för min pojke:)

Verkar ju jättebra, men oj vad dyra de var!!! Dessutom hade de ingen round skirt/arabvariant.

Har du någon bild på den? Hittar ingen info när jag söker på nätet. Vart köper man dem?

Misstänker oxå att den skulle ligga bra på min häst. Har sett en sån begagnad på nätet men tycker att de är dyra även begagnade. Förstår ju att det är en bra sadel men velar lite. Vart har du hittat din då jag fattade för att du har fått prova en sån på din häst? Begagnad eller ny? Du får gärna lägga in ett kort så jag kan se hur din häst ser ut.

En i stallet har en sån som hon har haft på sin förra häst. Tränaren som hjälpte mig prova den sa att den var ovanligt rak för att vara en crates. Tydligen skulle man se upp med dem eftersom de ofta var ganska svängd. Min häst har ganska rak rygg.
Har provat en Simco trail supreme idag med. Den låg också bra, men fästet till gjorden satt ca 5 cm för långt bak :(

Är dålig på att sätta in bilder, men du kan se henne här.

Nu menar jag inte att kapa tråden...

Jag har också en kortryggad arab och har jättesvårt att hitta en tillräckligt kort sadel, helst 55 cm lång i bommen. Några tips eller är det dödsdömt?

Jag vet att montsegur har kortare varianter...

Någon som har någon åsikt om Big Horn arabian Light? Har även lagt upp en ny tråd om denna sadel för att höra era åsikter.

Någon som har någon åsikt om Big Horn arabian Light? Har även lagt upp en ny tråd om denna sadel för att höra era åsikter.

Har en sådan till mitt fullblod. Är jätte nöjd med den, min dam trivs med den då den inte är så tung. Kommer dock köpa en crates när hon musklat sig ordentligt.

Oh vad trevligt att du har en sån sadel. Då vill jag höra lite åsikter:)
Hur bred häst har du? För det är det jag är tveksam på om min häst är för bred. Vet du vilken bomstorlek din häst har i en engelsk sadel?

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 203
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka