sadel problem??

Anubis

Trådstartare
Jag har ridit en häst under flera år, som sägs ha en passande sadel, eller hästen har 2 stycken sadlar som jag använder, men det känns som att nått är fel, hästen har nu senaste året blivit svankig och ful i kroppen :(
ägaren säger att jag rider hästen fel? men att jag rider alla andra hästar rätt? eftersom de lyfter fint på ryggen & arbetar korrekt, men även tränaren rider just den här hästen som jag har problem med fel, enligt henne då hon inte rider hästen dagligen så vet hon inte hur han är att rida, sen är han lat också säger hon.
men det är nästan stört omöjligt att rida han i form, kan kämpa igenom en hel lektion utan att vi nästan kommer någon vart.
Det känns inte rätt.. men svårt att påpeka det för ägaren då hon gärna går i taket, för hon minsann har hållt på med hästar i 30 år hit och dit.
Var ute och red för några dagar sedan och han går som en giraff & spänner halsen, satte på chambon, men det är nästan lönlöst, även att klättra?? känns som att det bara blir värre :( han är inte hård i munnen & tänderna är iaf kollade,
ville skriva av mig lite, tar snart ut en sadel utprovare och betalar för det själv, fasst jag egentligen inte har råd.
Den ena sadeln fick han som unghäst och skulle ridas in, den andre fick han för 2 år sen ca, och då la ägaren den bara på ryggen och sa, den passar, men ingen kollade hur den såg ut under eller efter ridning, eller när den var spänd med sadel gjord på? vet inte om det spelar någon roll? är inte så kunnig inom detta, men försöker hitta någon lösning.
Vet iaf att ena sadeln sitter dåligt, tycker jag, då den är så mycket i bakvikt, och hästen svankar och det känns som man sitter i en gungande häst med giraff huvud (nästan), som bara spjärnar emot tygel tag, sänker inte gärna huvudet under ridning av sig själv, och det börgar kännas fel att alltid hålla på och tvinga ner honom,
ville bara skriva av mig lite, hur tänker ni om detta? någon som har nått hum om vad det kan vara? tycker ni att jag tänker fel? vet snart inte om det är jag som är inbillningsjuk :/
En person i stallet idag tyckte även att hästen inte hade några muskler? och muskelfattig rygg, han har ju ridits ca 5-6 dagar i veckan under många år.
Skriv gärna ner olika saker som jag kan prata med ägaren om? ifall ni har några råd? eller vad ni tror att det kan vara?
Lite svamligt mail, men är väldigt trötter idag.
Mvh
 
Sv: sadel problem??

en dålig sadel gör att hästen tappar muskler då sadeln klämmer, min häst hade en sadel som låg i bakvikt i 2år (tränare sa åt mig att lägga en padd under vilket gjorde att sadeln låg ännu mer i bakvikt! men hade ingen aning om sadlar då så löd tränaren). hästen blev låst i hela överlinjen tappade musklar på ryggen, var omöjlig att få i form, var sur och kosparkade när man red, vägrade på hinder, hovslagaren kunde inte lyfta bakhovarna mer än nån dm från golvet då hon la sig på honom annars. efter att ha läst några sadeltrådar här så la jag själv upp bilder på min sadel, och fick svar att den låg väldigt mycket i bakvikt. tog av sadeln, red i barbacka padd ett tag, fick låna en sadel av en vän som låg perfekt på hästen och tog ut massör. nya sadeln gjorde att hästen fick ett helt annat steg, hon blev lättjobbat och man kunde rida henne istället för att bara åka med :D. massören var ute vara och varannan vecka i ett halvår innan hästen var ok i kroppen, och nu ytterligare ett halvår senare så börjar hennes rygg se "normal" ut, dvs hon har inte lika stora gropar i ryggen längre där ryggmusklerna skulle varit.

så kolla upp sadel hos en sadelmakare (vissa dip sadelprovare förvärrar bara problemet :/), ta ut nån som kollar på ryggen (massage, kot knäckare, laser behandligng eller liknande kan hjälpa).

hoppas det ordnar sig
 
Sv: sadel problem??

Finns ju många skäl till att han går som en giraff, men en illasittande sadel kan ju mkt väl vara problemet, eller ett del av ett problem. Går han lika barbacka, vid longering, tömkörning etc?
Att hästen är omusklad kan bero på foder (proteinbrist, obalans i foderstaten) och en sadel som då hamnar fel pga att hästen ändrat form passar ju inte längre. På din beskrivning låter det mkt illa, jag skulle inte rida hästen i dessa sadlar, eftersom det kan vara ett problem. Frågan är om det är ngt mer som spökar som hästen försöker avlasta? Även ryttaren som rider kan orsaka problem, helt klart och då särskilt i en sadel som ger obalans.
 
Sv: sadel problem??

Tack båda för svar :) nej jag ska inte rida i dom sadlarna mer, ägaren vill att jag ska longera han bara nu med innspänning ett tag för at sedan rida i en western sadel, men har förut också longerat han en del samt ridit med chambon men det verkar inte hjälpa, känns som att sadeln ger ett nedtryckande tryck på ryggen, för han lyfter den inte, jo lite, men det känns ju som tvång att göra något han egentligen inte vill.
Det är blir inte lätt att försöka få ägaren att byta ut sadlarna, meningen var ju att jag skulle tävla i dessa till våren.
men men, ska prova en massa andra sadlar sedan, efter att ryggproblemet är löst, om det nu går att göra något åt :(
Jag har tyvärr inte råd med vet besök eller annat för att försöka hjälpa till, sen är det inte min häst, han har jag bara för att jag skulle tävla honom, men det känns ju rätt nere på botten med det nu, men jag ska iaf kolla runt lite efter någon annan som kan kolla på honom med sadel samt rygg, om det inte är för dyrt.
Ägaren som har hästen är hästgymnast för häst, men hon har lite lustig syn på en del saker och jag vet att många håller inte med henne alltid, hon håller även på med laser.
(vissa dip sadelprovare förvärrar bara problemet :/) usch, jobbigt det där, svårt att veta om man hittar någon bra då ju.
Får kolla runt lite efter någon som kan hjälpa, även de i stallet ska hjälpa mig, men jag vill ju ha fler och som kan det här bra.
 
Sv: sadel problem??

Precis så har min tränare med sagt, att jag ska lägga en padd under.
Känner att hästen jag har hand om har lite liknande problem som din hade förut, hoppa är inte riktigt att tänka på just nu, då det är bara skit att hoppa skulle man milt kunna säga, men han är för snäll & gör det ändå.
borde faktiskt också lägga ut lite bilder kanske? måste dock ha en kamera då :/ nästa problem, om jag bara kunde begripa hur man la in bilder från mobilen till datan -.-
gud vad jag kacklar när jag är trött :P
mvh
 
Sv: sadel problem??

yaaayy förhoppningsvis får jag löst detta nu :) pratat med ägaren var förberedd på att hon skulle bli sur ;) men hon var konstigt nog positiv till att vi skulle prova en massa nya sadlar till hennes häst med olika sadel utprovare, & han ska bara longeras & tömköras med innspänning korta stunder ett tag, samt så ska han få massage :) nu har jag något positivt att se fram emot :D eller hästen också hoppas jag :)
berättade en massa saker som jag hittat på nätet om sadlar & hästar osv, ville att hon skulle förstå lite mer.
Godnatt på er..
 
Sv: sadel problem??

härligt ^_^, tänk bara på att även om ni hittar en sadel som passar nu under återuppbyggnaden så kanske den inte passar efter 2 månader :/. min häst musklade sig ut första sadeln väldigt fort så fick köpa en ny, men nu ligger den inte helt perfekt då den lyfter bak lite :( = behöver en rakare sadel.

man lär sig fort att hata allt vad har med sadlar att göra, då man blir paranoid över att den nya sadeln också ska hamna i bakvikt.
 
Sv: sadel problem??

Aha, dum fråga men jag är nyfiken bara, varför det inte är bra då? det gör nämligen en av sadlarna väldigt mycket men den andra gör det litegrann, den åker omkring mycket bak också, antar att det inte är bra då :S men varför är det så då? att det inte är bra? nyfiken, vill ju lära mig mer :P
Kanske behöver byta båda då :( men i veckan får jag hjälp iaf av 2 personer som ska vara väldigt duktiga på det samt se mig rida i dom, så det känns ju bra, sen ska jag pröva en massa nya också, lite spännande ändå, för jag längtar tills allt är bra och han har en bra sittande sadel.
under tiden får jag rida barbacka och longera med inspänning samt tömköra en del, tänkte ta det i skog och mark, vägarna är lite upp och ner här.
Att jag inte har tagit tag i detta tidigare :( suuuck.. men men man lär sig så länge man lever som tur är.. :/
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 554
Senast: super
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
929
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
840
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp