Elisha
Trådstartare
Vilken typ av sadel samt märke bör jag leta efter som söker en sadel med djupt säte samt riktigt bra close contact? Dvs sätter mig nära hästen. Har en Dakota just nu och rider mestadels ut samt väldigt basic nivå i ridhuset, flyttar dock om 2 veckor till grannen till en av sveriges största reininganläggningar och tänkte då börja ta regelbundna träningar, så behöver en bättre sadel.
Sitter dock väldigt korrekt i denna sadel så gissade på att det är en pleasure? Har dock inte mycket till kontakt med hästen, känns som att lädret är för grovt om ni förstår.
Är helt novis på western men börjar lära mig, och säker därför en sadel som är av allroundtyp som sätter mig någorlunda korrekt utan att vara enbart 'dressyrig' utan kan prova på lite enklare reiningmönster osv utan att vara för låst.
Hästen har relativt kort rygg och behöver gärna rundskuren, samt vid bom.
Priset är ej ett hinder, bör dock finnas på begagnade marknaden, vill ej lägga uppmot 30' men kan lägga endel vid rätt sadel.
Kan tillägga att jag fn inte rider i sadeln då jag tycker den är för lång, så det bör ej påpekas
Tacksam för tips osv.
Såhär ser nuvarande ut.
Sitter dock väldigt korrekt i denna sadel så gissade på att det är en pleasure? Har dock inte mycket till kontakt med hästen, känns som att lädret är för grovt om ni förstår.
Är helt novis på western men börjar lära mig, och säker därför en sadel som är av allroundtyp som sätter mig någorlunda korrekt utan att vara enbart 'dressyrig' utan kan prova på lite enklare reiningmönster osv utan att vara för låst.
Hästen har relativt kort rygg och behöver gärna rundskuren, samt vid bom.
Priset är ej ett hinder, bör dock finnas på begagnade marknaden, vill ej lägga uppmot 30' men kan lägga endel vid rätt sadel.
Kan tillägga att jag fn inte rider i sadeln då jag tycker den är för lång, så det bör ej påpekas
Tacksam för tips osv.
Såhär ser nuvarande ut.