Sv: Sadel för kort, svängd rygg
Det finns en tråd om freemax sadlarna, jag har testat, jag blev mkt förvånad över stabiliteten i den, tilläggas bör att de är 60 cm långa, men vad gör några cm hit eller dit. Det jag kan rekommendera är att titta på en annan återförsäljare än b*rjes, nämligen c*rners.
Där kan man välja bredd och säte på sadlarna, frakten blir lite dyrare men annars är priset desamma.
Läderkvalitén verkar vara sådär, eller färgningen.
Jag har haft 2 st hemma, den ena var jättefin!! Dock för liten i sitsen för mig. Den kom det några regndroppar på och det blev fläckar i lädret som inte gick bort.
Den andra såg bedrövlig ut redan när den kom, sadeln hade typ 5 olika nyanser samt att på cantlen hade de vänt köttsidan ut på lädret, så den åkte tillbaka.
Tänk på att man ska ha en tryckutjämnande pad till med. Det informerar inte b*rjes om.
På min häst åkte de bak alldeles för långt. Sen finns det ju de som menar på att bomlösa sadlar kan man rida lite i, men du kan absolut inte träna en häst med dom. Enligt en herre på Scandinavian Western.
Men prova olika sadlar, det är många som faktiskt går med på öppet köp :-) jag vet hur det är att leta sadel, jag har gjort det i nästan 6 månader till min, och nu äntligen har jag hittat en!! Det kostade alldeles för mkt men nu har jag en jävligt bra sadel iaf ;-)