Sadel för kort, svängd rygg

Josefiine

Trådstartare
Har begett mig in i sadeldjungeln efter en westernsadel åt min arab.
Som rubriken säger har han en kort och svängd rygg (men som blir något rakare under arbete.)

Vilka märken, modeller kan tänkas passa på min herre?

Ryggen ifråga..
33150602.jpg

33126895.jpg

Sv: Sadel för kort, svängd rygg

Ska följa tråden med stort intresse. Jag har en vbl.travare med liknande rygg, han är lite mer damcykel och överbyggd bak. Funderar på en begagnad bomlös, men marknaden svämmar precis inte över med sådana. :)

Jag gissar att du/ni har tittat på sadlar med arab-bom? Annars kan det ju vara ett bra första steg ;)

Jag har en simco med arab-bom till min svankiga paint-dam.

Jag hade en crates till min arab. De brukar ligga bra på hästar med lite svängd rygg.

Oh.. liknar min dams rygg.... ska nu testa en Crates arabian.

Såg att Free Max gör Westernsadlar som måttmässigt var intressanta, de var 56 cm långa och 22 cm mellan conchos. För att ligga i den prisklass de gör så såg de inte så"billiga" ut....?
Någon som testat dessa? Jag har bläddrat förbi dem i Börjeskatalogen och tänkt på de Westernsadlar jag sett på Hööks. Så jag var väl lite fördomsfull, men det kanske var fel?
Ska börja med att testa en Crates iaf. Ska även jag följa denna tråd med intresse!! :D

Det finns en tråd om freemax sadlarna, jag har testat, jag blev mkt förvånad över stabiliteten i den, tilläggas bör att de är 60 cm långa, men vad gör några cm hit eller dit. Det jag kan rekommendera är att titta på en annan återförsäljare än b*rjes, nämligen c*rners.
Där kan man välja bredd och säte på sadlarna, frakten blir lite dyrare men annars är priset desamma.

Läderkvalitén verkar vara sådär, eller färgningen.
Jag har haft 2 st hemma, den ena var jättefin!! Dock för liten i sitsen för mig. Den kom det några regndroppar på och det blev fläckar i lädret som inte gick bort.
Den andra såg bedrövlig ut redan när den kom, sadeln hade typ 5 olika nyanser samt att på cantlen hade de vänt köttsidan ut på lädret, så den åkte tillbaka.
Tänk på att man ska ha en tryckutjämnande pad till med. Det informerar inte b*rjes om.

På min häst åkte de bak alldeles för långt. Sen finns det ju de som menar på att bomlösa sadlar kan man rida lite i, men du kan absolut inte träna en häst med dom. Enligt en herre på Scandinavian Western.

Men prova olika sadlar, det är många som faktiskt går med på öppet köp :-) jag vet hur det är att leta sadel, jag har gjort det i nästan 6 månader till min, och nu äntligen har jag hittat en!! Det kostade alldeles för mkt men nu har jag en jävligt bra sadel iaf ;-)

Senast ändrad:

Ska åxå följa tråden. Har en quarter med sån rygg och har letat efter den perfekta sadeln lääänge...

Tackar för tips :D

Känns som att det är värt att prova om man snubblar över en. Men det känns inte som att jag beställer en ny..... verkar vara lite chansning med lädret osv. Får man kanske vänta sig för det priset. Men de som snubblat över ett bra ex verkar vara mycket nöjda...

Jakten fortsätter :) !

Double C sadlar, mycket trevliga sadlar i hyfsad prisklass. Köpte själv en Double C Classic Reiner begagnat och den är som gjord för min hästs rygg...han är bred med bogar.

En liten reflektion bara: Varför ser sadlarna egentligen ut som dom gör, när inte hästarna gör det... :confused: Nästan ALLA sadlar jag har provat passar bra eller helt ok över mankområdet, men sen, utefter själva ryggen (revbensområdet) är dom alla för snävt vinklade. De flesta (?) hästar idag verkar vara flackare över själva ryggen, breda helt enelt. (om det sen beror på avel, på mer muskler genom träning och mat, eller att dom helt enkelt är tjocka - eller alltihop) Om man läser sadelannonser så säljs de flesta pga att sadeln är för trång. Kan problemet vara som ovanstående, ok i "början" men för trånga/spetig vinkel bakåt? Det leder ju till att sadeln ligger an över manken, inget alls, eller bara på bladkanterna över själva ryggen, och slutar med att ligga på längst bak, för där brukar de flesta sadlar plana ut till vidare vinkel. Är det det som kallas "midja" på sadeln?

Nja, går väll inte så bra direkt:( Största problemet är att HITTA sadlar att prova.
Idag testade jag dock en Crates! Men tyvärr var denna för rak vilket var synd, för sadeln var sjukt skön och väldigt snygg!

Bara att leta vidare...

Jag kan rekommendera att kolla på American Sports saddle... Det är en bomlös, men du ser knappt skillnad på en sådan och en sadel med bom (westernvarianterna dvs).
Dessa sadlar används framför allt av distansryttare som rider långa distanser, så det är definitivt inga skitsadlar! Och man måste ha en bra tryckutjämnande pad till.
Dock har jag endast sett dessa i USA.

Testade faktiskt en bomlös sadel idag (ingen westernmodell dock) som funkade bra på min! Men jag vill ju heeeelst ha en westernsadel.
Har googlat lite och hittat en bomlös westernsadel som heter Freemax Shortback. Någon med erfarenhet av den?

Min Arab ser ungefär ut som din.. Jag testa en del sadlar och den som passade var en Double C Nevada Fancy bom 3... Helt okej sadel i den prisklassen.
Å passa som sagt väldigt bra på min häst :)

kl

Idag provade vi en Premier. Pålle arbetade på bra och kändes nöjd:)
Utifrån avtrycken efter ridning såg den ut att följa ryggen fint.
33226595.jpg

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 564
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 014
Senast: iNHALE
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka