Sadel för islandshäst som är smal över bogarna

rakel

Trådstartare
Det verkar ibland som om "alla" letar breda korta sadlar för korta breda hästar.

Själv har jag ett sto med lite ofördelaktig exteriör. De flesta normalvida islandssadlar är för breda för henne och glider fram.
Hon är liksom ganska konformad i kroppen med ganska rak rygglinje, en välmusklad rygg som sluttar lite mot manken (dock inte överbyggd) och förhållandevis smal över bogarna.

Någon som känner igen sin häst i min beskrivning? :angel:
Tips på sadlar som kan funka?

Sv: Sadel för islandshäst som är smal över bogarna

Om sadeln glider fram, så är ju min erfarenhet då att den faktiskt är för smal.;)

Tack, men det är jag väl medveten om... har naturligtvis provat olika modeller och olika bomvidder, både smalare och vidare. Och har 4 olika sadlar här hemma att växla med.
Men har än så länge inte hittat en sadel som ligger bra och inte glider.

Nu är ju allting en tolkningsfråga och min lilla är förvisso inte välmusklad över ryggen, men i övrigt låter det som jag skulle beskriva min. Jag har den smalaste top reiter jr spezial med ullbossor till henne, och en bomlös sensation. Provade jr med latexbossa och den gick bort direkt för kanalen var mycket vidare på den, så det glappade massa runt manken och tunneln blev så låg baktill att den nästan tog i ryggraden eftersom det var så brett och hon är så tunn över ryggen.

Nu är min häst äntligen under igångsättning efter flera månaders konvalecens, så vi får väl se hur den ligger sen när hon är igång. I somras när hon tränades mycket behövde den stoppas lite extra upptill runt manken, så långt hann jag dock inte innan hältan. Men jag hopas ju såklart att hon fyller ut det tomrummet med muskler istället. Tills dess rids hon med den bomlösa.

Vanliga dressyrsadlar? Finns en uppsjö begagnade i smala/normala bomvidder till superpris.

En äldre Ástund?? Finns för små pengar. Classic? hade en sån, superskön, till hästarna breddade bort sej från dem.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 570
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: caballus
·
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 826
Senast: Debsie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama