Så in gräs?

Narcissa

Trådstartare
Jag måste förbättra några av hagarna och ska så in gräs, dock inte så vall. När tror ni att det är lämpligast? Jag vet ju att fröna ligger tills de gror men vill ändå veta mest optimala tiden.
Dessutom undrar jag om ni vet var man kan köpa större mängder gräsfrö?
Jag kan köpa på Svenska foder men där kostar 20 kg ca 1200 kr.... :meh:
 
Sv: Så in gräs?

Kolla med närmsta växtvaruhus, men utsäde är inte billigt. 20 kg räcker till ganska mycket så det är tveksamt om du behöver så mycket.

Jag hade sått i april/maj när dygnstemperaturen börjat bli lite högre. Onödigt att få frostskador på groddarna.
 
Sv: Så in gräs?

Jag köpte gräsfrö för grönytor direkt från Weibulls i Hammenhög, 15kg kostade under 500kr. De har även säljare utspridda lite här och var som kan ta med sig så man inte behöver åka så långt.
 
Senast ändrad:
Sv: Så in gräs?

Att fröna ligger där tills det gror är lite en sanning med modifikation. Blir det mycket regn är det inte ovanligt att utsäde ruttnar.
Den största faran tidigt på året är dock att fåglarna äter det, är det brist på mat till dem kan de rensa stora ytor på utsäde på kort tid.
När bönderna börjar köra på fälten brukar ju vara en rekommendation om bra såtidpunkt.

Vad gäller utsädet. Vad for sorts gräs har du fått pris på av Svenska foder? Priset skiljer väldigt mycket beroende på grässort.
Häst och Fårbete brukar inte vara alls så dyrt.

lite beroende på sort så räcker det också till olika stora ytor. men 20 kg räcker säkert minst till 10 000 kvadratmeter dvs 1 hektar.

När vi anlägger gräsytor brukar vi köpa från Svenska foder eller Lantmännen och priset skiljer nästan inget mellan dem,
 
Senast ändrad:
Sv: Så in gräs?

Tack för synpunkterna.
Det kanske inte blir så dyrt isf. Jag trodde 20 kg räckte till typ 2000 kvm. :o
Räcker det till ett ha är det precis vad jag behöver.
Just nu minns jag inte vad blandningen heter men det är iaf anpassat till häst. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 129
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 835
Senast: super
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 573
Senast: Karamello30
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 731
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp