Så håller du hästarna inne på vintern

(SR Kalmar)
Det gäller att förbereda hästhagen inför en vinter med mycket snö. Foto: Vadim Ghirda/AP-Scanpix All snö ute i hagarna har gjort att trådarna till många elstängsel gömmer sig nere i snön, man kan alltså säja att marknivån höjts. Och då ökar risken för att djur, till exempel hästar kan ta sig ut. Så...

Läs mer...

Sv: Så håller du hästarna inne på vintern

Men problemet är väl egentligen inte att markytan höjs, utan mer att strömmen sällan går runt? Om det inte kommer sådär överdrivet mycket snö så är det inte hiskeligt många cm högre hästarna går än i vanliga fall.

Har man problem med elen så får man ju se till att jorda ordentligt redan innan det blir tjäle och se till att man inte har massa skarvar och annat på sina stängsel där strömmen läcker bort. Vi hade problem med elen förra vintern men fixade till det och i år har det fungerat.
Sen får man ju se till att hästarna vill vara kvar i hagen, lägg ut mat och gör så de trivs. Hungriga hästar tar sig hellre ut än hästar som har vatten och hö där de är.

Hungriga hästar tar sig hellre ut än hästar som har vatten och hö där de är.

Du har inte shettlandsponny va? Då gäller liksom inga regler.:angel:

Vårt problem är att elbanden varit inkapslade i 2 cm tjock is. Inte fasen går det fram ström då. Vi har rensat ett par gånger, men så som december var här så frös det bara på nytt varje natt. Hopplöst.

Vi har funderat på vad som händer om man bygger en 2m hög mur runt hagen. Jag tippar på att shettisen helt enkelt grävt sig ut. Och hade alla byggt murar runt sina shettishagar hade rasen inom några generationer utvecklat vingar.

Ja absolut, enda sättet är nog att isåfall börja muren 2 meter under marken först också. Men ja, då får dom vingar efter några generationer.

El stängsel är ju värdelöst. Köpte ett nytt agregat i somras och jordade utav bara den. Ponny traskade ut ändå, ett flertal gånger sa andra till mig att han rymt till ängen, käkat en stund och sedan gått tillbaka in i hagen. Allt medan det small och nästintill gnistrade om honom när han gick på elen. Jag funderar helt allvarligt på om shettisar inte har samma smärtsystem som andra hästar?

Detta gäller också små vita på sommaren älskade och på vintern hatade welsh mountainponnyer:devil:.
De senaste vintrarna så har jag bara haft en övertråd i grinden minst 115cm hög ,så det lilla kräket kan gå in och ut som hon behagar utan att släppa ut de stora men visst händer ¨det (ganska ofta) att alla står på gården när man kommer hem:angel:.

Nu bor jag som sista gården på vägen och hittills har dom inte gett sig av men det är ju inget drömläge men jag vill inte ha henne på box hela vintern...då har vi ju det där med vingarna:angel:.

Framåt våren när gräset börjar växa så brukar jag påminna:devil: henne om att liten häst skall vara innanför STRÖMtråden och då stannar hon inne till betet tar slut.

Det hör inte till tråden om att vintersäkra men om vi nu pratar shettisar: Förra sommaren, hästarna har gått i mager hage och vant sig vid gräs och att vara ute på nätterna. Vi släpper äntligen ut den i stora, härliga sommarhagen. Underbart väder, sol, vindstilla, ännu inga insekter. Tre ponnysar som är mkt goda vänner i en hage på några hektar, full med gräs. Vatten och saltstenar och el i staketet. Jag och dottern åker med gott samvete till Köpenhamn runt lunchtid. Kommer hem vid tre på natten. Då står shettisjäveln på gårdsplan. Hon har gått ut ur sommarhagen, denna dröm för en matglad ponny, genom staketet, ut till magra hagen, genom ännu ett staket, genom vinterhagen, genom ännu ett staket och ut på gårdsplan. Där hon står och letar efter tappade höstrån från vintern. Fullständigt obegripligt.

Så det där med att en trevlig hage är bästa steketet gäller inte shettisar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka