S.K. Problemhäst

Ewelina

Trådstartare
Hejsan! Jag ska antagligen få en problemhäst (en häst med problem;) ) att rida till och skulle vara jättetacksam om ni kan ge mej lite tips om inlärning och vanliga problem för sådana hästar. Tacksam för alla svar :banana: :banana: :banana:

Sv: S.K. Problemhäst

problem med hästen hade varit kul att veta...????

Ewelina skrev:
Hejsan! Jag ska antagligen få en problemhäst (en häst med problem;) ) att rida till och skulle vara jättetacksam om ni kan ge mej lite tips om inlärning och vanliga problem för sådana hästar. Tacksam för alla svar :banana: :banana: :banana:
det finns inga problemhästar, bara hästar som hamnat i fel händer.

Var dig själv och hantera den nya hästen som du hanterar dina egna hästar.

Att "problemhästar" inte existerar har jag sett så otroligt tydliga exempel på.
tex när folk haft med sina kusar till clinics, de har själva inte kunnat hantera dem, det kan ha varit tex sävliga hästar som inte bryr sig och sätter ner fötterna lite där de känner till toppade hästar som inte litar på var sin människa ska sätta ner sina fötter nästa gång.

De kommer till tränaren - blir helt andra hästar, alla är impade och så åker ägaren hem med sig häst och så faller de tillbaka i samma mönster som tidigare, det är så otroligt tydligt var problemet ligger. :(

Ewelina skrev:
Jisses, det finns inga klara recept lika lite som en häst med problem är lika som en annan...Nej, tänk dig för först, ta sen hem hästen och analysera vad som är problem, utred sen hästen rent kroppsligt (mun, rygg, ben, hovar...basic)...prova ut utrustningen och ta sen hjälp av en duktig tränare;)

Lycka till!

Det där därför som jag skrev efter "hästar med problem" och problemet är deras ägare:)

Tack för alla svar, Den hästen som jag ska få är ett varmblod, ca 8-9år. Har ridit den två gånger och då så började den bl.a gå åt sidan när jag skulle börja trava och stod inte alls still när man satt upp. Han är både hård i munnen och i sidorna (inriden på skarpt bett:eek: )Han skyggade också hela tiden, tvärnitar p.g.a "spöken" i skogen. Men går det att få honom att bli känsligare för bett och skänkel?

Tycker mkt synd om hästen då han skänktes bort till nuvarande ägarna som ville rädda honom från slakt, men dom klarade inte av honom och låter honom bara gå i hagen, så dom frågade om jag ville ha honom. Så snart så ska jag och mina föräldrar åka och titta på honom så att han inte är liksom lite konstig i huvudet.

Jag är 14 så jag är inte spec gammal för att skaffa en massa problemhästar, men har haft hästar sedan jag var 1år, ridit för Diplomerad C-tränare i ett antal år och rider nu för en gammal elitryttare och för en fälttävlands tränare. Så nu har ni fått reda på lite mer om honom, fråga om ni vill veta något mer..

Börja inte med ridningen på en gång, mitt tips är att bekanta dig med honom från marken, starta en kommunikation er mellan. Om du inte kan hantera honom från marken lär det inte bli lättare att göra det från ryggen. Även om han är hård i munnen så förhoppningsvis lyssnar han på dig om ni har en god kommunikation. Jag har en gammal travare som kastade upp huvudet hela tiden reste sig, bockade och kastade sig om hela tiden, hon la sig med vagn, rusade på banan och allmänt jävlades, hon blev utdömd som knäpp. Nu rider jag henne i bara repgrimman och ett grimskaft, utan att stegra sig eller dra med huvudet och bocka, hon kan mycket väl sticka ifrån mig om hon vill med våran relation hindrar henne. Det är det du måste upprätta med din häst.

Se till så du alltid kan flytta hästen ifrån dig, han ska backa för dig inte tvärtom, likadant fråmåt. Bra övningar är att flytta baken, bogen, göra halter och stå still, lägg gärna sadel på honom och träna halter från marken, han måste acceptera att den dagen du ska sitta upp så ska han stå still. Om det inte beror på smärta förstås!

håller med på att du ska börja från marken med pållen... låter som den är väldigt osäker och behöver en trygg ledare...... hoppas de går bra med pållen!

Hej!
Vanligt förekommande att fd. travare inte lärt sig att stå stilla vid uppsittandet. Logiskt eftersom de oftast hoppar upp i sulkyn och sedan kör direkt. Går säkert att få ordning på med lite tålamod.
Att han ser spöken har nog som några varit inne på tidigare - att göra med förtroende för ryttaren. Jobba på med relationen med de övningar som beskrivits tidigare.
Jag tycker inte att det låter som en problemhäst, går säkert att få ordning på honom.:bump:
Lycka till!

Jag tycker det låter som om den har ont, så börja där. Ta hem en bra equiperapeuft (eller liknande), och börja med att kolla igenom den. Min erfarenhet av varmblod är att dom tyvärr har många kroppsliga problem pga tidig, hård och ensidig träning.

Räcker det inte med en vetrinärbesiktning innan vi köpen den, då upptäcker man väl ifall det är något fel?

Nej, det är inte säkert. Veterinärer gå mest igenom ben och kanske lite rygg, men det kan vara svårt för en veterinär att upptäcka småfel som snedhet i bäcken, halskotor bogen, ja allt möjligt. Har man tur och får en riktigt bra veterinär kanske dom upptäcker lite mer än den ordinära veterinären, men jag skulle nog vilja ha den rejält genomgången av en equiterapeuft.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: Cina B
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama