Ryttare med vätskebrist?

N

Ninjaninis

Är det någon som har ett bra tips på vad man ska dricka/äta för att inte få sån vätskebrist när man rider.
Jag var ute förra lördagen på Hökensåsritten och hade laddat upp rejät både dagen innan med vatten och sen på morgonen och under hela ritten men ändå får jag sån migrän liknande huvudvärk efter ett tag. :(
Har köpt på mig några brustabletter på apoteket som man ska ta om man har långvarig diarre/kräkningar :p och de har funktat innan men i den värmen som var i lördags hjälpte det inte. Drack även återhämtningsdrycker och energidrycker.
Erkänner att jag kanske inte har den bästa kondisen nu...men ändå...spelade fotboll förr och då var det likadant.

Hjälp! :eek:
 
Sv: Ryttare med vätskebrist?

Det undrar jag också.
Jag har hört att man kan äta salta saker t.ex chips & jordnötter för att saltet håller vätskan i kroppen. Vet inte precis om det stämmer, jag blir bara törstig men det är kanske det som är poängen:confused:
 
Sv: Ryttare med vätskebrist?

Köp en Camelbakk, drick någon mun varje km och du blir heller inte så kissnödig. Orinalet bäst kostar ca 500 kr (mindre modell, ryggsäck med slang från vattenbehållare) Kopia finns på Biltema, kanske inte lika bekväm, men funktionen densamma.
 
Sv: Ryttare med vätskebrist?

Jag kör vattenflaskor. Behöver hinka i mig ca 1L första milen och så ytterligare 1L första slingan. Därefter så dricker jag 1L/ slinga. UNGEFÄR. Fast skulle jag rida 120km där första slingan är 40km och andra 30-35km så skulle jag hälla i mig kanske 4L ist för 3L vatten på den tiden. Då slipper jag huvudvärk och slöhet. I början när jag red så var jag glad om jag öht klarade av att äta och dricka men man får lära sig att det bara är att pressa ner det man behöver varesej man vill ha det eller ej.
 
Sv: Ryttare med vätskebrist?

Ha vätska med dig på hästen så du kan dricka hela tiden. Jag dricker helst saft, vanlig sockrad. Jag undviker sportdrycker eftersom jag mår illa av dem och får huvudvärk. Försöker hinka i mig vatten och coca cola i grinden.
Salt kan du behöva om du svettas mycket.
// Linda
 
Sv: Ryttare med vätskebrist?

Jag tycker ju verkligen att jag dricker så mkt jag bara kan... Hade med mig vattenflaska med de där brustabletterna som jag fyllde på 3 ggr under de 3 milen. Åt saltlakrits och varvade med sockriga coca color + återhämtningsdryck (gainomax recovery = ännu mer socker)
Ska man behöva grunda med alvedon också?? Känns sådär...

Men visst är det väl vätskebrist det handlar om?? När jag berättade det för mina jobbkompisar som är utbildade sjuksköterskor sa de att de inte alls trodde det. Att det kanske var för att man spänner sig (näää!) eller dålig kondis (men som sagt...fick det ju även när jag var riktigt tränad)
 
Sv: Ryttare med vätskebrist?

Det finns bara ett botemedel mot vätskebrist och det är just vätska. Se till att dricka under tiden du anstränger dig. Det har ingen som helt betydelse att du dricker dagen innan. Människokroppen kan inte lagra vatten, vi är inga kameler. Ta med dig vatten och drick under dagen. Om du känner att du behöver lite extra energi dessutom så kan energidryck vara ett alternativ. Coca cola är det verkligen inte. Och salt hjälper till att torka ut kroppen så det är inte heller någon bra lösning.
 
Sv: Ryttare med vätskebrist?

Kroppen behöver 3 liter vätska om dagen, ännu mer om det är varmt eller om man tränar hårt. Ungefär hälften får man i sig som dryck och resten genom maten, framförallt genom frukt och grönsaker. Så det är viktigt att äta frukt och grönt. Det kan vara svårt för kroppen att ta upp mycket vätska på en gång så man bör dricka ofta. Te, kaffe och kolsyradryker är vätskedrivande så där kan man förlora mer vätska än man fyllt på. Dessutom försvårar kolsyra vätskeupptaget. Drick vatten! Före, under(om aktiviteten är längre än 30 min, eller om det är mycket varmt), och efter ett träningspass.

Alla svettas olika mycket. Om man arbetar hårt i värme kan vätskeförlusten bli så stor som 2-3 liter per timme! Om inte vätskeförlusten täcks så minskar prestationsförmågan. Redan vid 2% förlorad kroppsvikt (ca 1,5 liter) kan uthålligheten gå ned med 10-20%.
Man kan också behöva "socker" i små mängder tillsammans med vätskan för att hålla blodsockerhalten uppe under längre arbete. Ju mer "socker" man tar, desto längre tid tar det innan vätskan lämnar magsäcken. Tar du för mycket "socker" så reagerar insulinet och sänker blodsockernivån i stället för att höja den. (Med "socker" menas frukt och grönsaker, fullkornsbröd, fullkornspasta och liknande. Alltså inte kakor, godis...)

Salt behöver man inte tillsätta. Faktum är att saltkoncentrationen i blodet ökar när man svettas.

Om man tycker att det är jobbigt att dricka stora mängder vatten, så går det ofta lättare om man smaksätter den med något, tex. citron, lime, apelsin, äpple eller gurka.

En billig men dunderbra "sportdryck" gör man själv. Mixa mjölk, havregryn, rågflingor och banan tills den är lagom tjock. Mättande också!

Naturella, osaltade nötter innehåller mycket energi... och tillslut; det finns en anledning till att tennisspelarna äter banan så fort de kommer åt...;)
 
Sv: Ryttare med vätskebrist?

Boop skrev:
Det finns en anledning till att tennisspelarna äter banan så fort de kommer åt...;)

Det funkar även väldigt bra på en distansryttare. Så slipper man ta i det man äter med skitiga ridhandskar:crazy:.
Vindruvor går väldigt bra att äta i grinden. Gott och saftigt:d
 
Sv: Ryttare med vätskebrist?

Tack för bra svar! Nu känns det som jag har lite mer kött på benen om vad som är bra/dåligt.
Sportdrycken ska jag testa, inget mer salt och ingen cola och nötter, banan & vindruvor var bra tips!
 
Sv: Ryttare med vätskebrist?

OSALTADE nötter är bra, väger väldigt lite så de är lätta att ta med, och tar heller ingen plats. Framförallt är de proppfulla med energi, vitaminer och mineraler. Jordnötter är "minst" nyttiga. SALTADE nötter ska man däremot undvika.
 
Sv: Ryttare med vätskebrist?

Ninjaninis skrev:
Är det någon som har ett bra tips på vad man ska dricka/äta för att inte få sån vätskebrist när man rider.
Jag var ute förra lördagen på Hökensåsritten och hade laddat upp rejät både dagen innan med vatten och sen på morgonen och under hela ritten men ändå får jag sån migrän liknande huvudvärk efter ett tag. :(
Har köpt på mig några brustabletter på apoteket som man ska ta om man har långvarig diarre/kräkningar :p och de har funktat innan men i den värmen som var i lördags hjälpte det inte. Drack även återhämtningsdrycker och energidrycker.
Erkänner att jag kanske inte har den bästa kondisen nu...men ändå...spelade fotboll förr och då var det likadant.

Hjälp! :eek:

Jag rider alltid med en vattenflaska på sadeln och dricker hela tiden, lite, lite. Då mår jag bra dagen efter (och känner mig inte som bakfull pga vätskebrist) och blir ej heller kissnödig under ridning, då jag fyller på lite i taget.

Sedan så hjälpte det inte mig på Hökensås för det, men hjälper i vanliga fall. Tror att värmen faktiskt gav mig solsting, med liknande sympton som du. Dundrande huvudvärk på kvällen, fast dagen efter mådde jag bra. Så det behöver inte vara lika illa för dig vid den svalare ritt.

Hälsning Maja
 
Sv: Ryttare med vätskebrist?

Vad bra höll jag på att säga att det var likadant för dig ;)
Tror med att det var värmen som spelade in lite...

Nää, vi kommer igen till nästa tävling hoppas jag!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 787
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp