M

murran

Vet ej om den här tråden ligger rätt. Jag har fått problem med "Ligisten", nu så här på våren, då allt grönt smaskigt gräs börjar komma. Han rymmer! Visserligen håller han sej inom tomtgränsen, så länge där finns gräs, men man är ju lite rädd att han ska knata upp på vägen o bli en "trafikolycka". Vi har satt extra trådar och vidtagit åtgärder på staketet, men det förhindrar inte honom. Han är totalt el-okänslig och bryr sej inte i stötar!:(

Han kan åla som en säl under staketet, och åtgärdar vi där, så hoppar han mellan trådarna och när vi nu åtgärdat detta, så hoppar han över staketet. Jag har inte ekonomi, för att köpa högre stolpar för tillfället, då det verkar vara det enda som kan hindra honom. Eller att knyta fast honom i löplina, men det får man inte. Snart törs jag inte åka o handla, då han tar varje tillfälle i akt. Tror ni det hjälper med att hägna in gräsmattan, och låta honom vara där? Vill tillägga att Ligisten är en shettis, men han hoppar mycket mycket högt!:crazy:

Sv: Rymmare

Prova att knyta lite ståltråd i grimman, höj den en bit över toppen på grimman så att den står ut- när han väl känner för att smita *bzzt* :devil:

Har ni bra ström i tråden? Om den är knuten överallt går strömmen inte lika bra- dra om ny tråd så kan jag lova att det blir fina kyssar när han får för sig något. Min smet också tills vi drog om- efter det kunde vi till och med ha elen avstängd då hon inte vågade sig på den ändå! (Om ni inte har tillräckligt med ny tråd så har Jula billigt och bra)

Sv: Rymmare

Prova med att sätta dit en jordtråd. Alltså en extra tråd emellan de andra två, den skall sitta ungefär 10 cm ifrån någon av de andra ( i ditt fall den undre) trådarna. du skall inte koppla ihop den med strömmen utan dra den direkt in till elaggregatet och koppla den till jorden. jorden brukar vara svart eller grön alltså samma som går till jordspettet. Du behöver inte ha några isolatorer till den tråden utan det går att linda den runt stolparna. Resultatet blir att du får samma effekt på staketet som du har direkt på aggregatet och blir inte beroende av markens jordledningsförmåga som minskar hela tiden i takt med att det blir torrare i marken. På detta sätt har jag lyckats hålla de mest påhittiga rymmarna i hagen även när dragningskraften mot utsidan varit som allra störst. Lycka till.

Detta är vad en jag känner brukar göra, och han har haft ordentlig ihärdiga rymmare. Om ngt annat inte skulle hjälpa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka