Ryggröntgen vid besiktning

Ketrawzc

Trådstartare
Jag funderar av olika anledningar på att låta hästen jag ev ska köpa gå igenom en ryggröntgen vid besiktning.

Hur många bilder brukar man normalt behöva ta? Hur är priset i förhållande till vanlig exportröntgen?

Jag funderar av olika anledningar på att låta hästen jag ev ska köpa gå igenom en ryggröntgen vid besiktning.

Hur många bilder brukar man normalt behöva ta? Hur är priset i förhållande till vanlig exportröntgen?

Finns det någon speciell anledning till att du vill rönta rygg? Bara nyfiken, de flesta skippar ju ryggen på röntgen.

Det är många år sedan jag röntgade rygg så jag minns inte helt men jag tror att då tog de 6 bilder. Dock var vi på utredning för en smärtpåverkad häst så vi kan ha tagit fler/färre än vad som är standard.

Jag har övervägt det om och om o heller inte bestämt mig. Hästen är en import som säljes av en privatperson. Nu har jag inte pratat med Agria som är det aktuella försäkringsbolaget men jag är ganska säker på att om en medfödd förändring upptäcks i framtiden så täcks inte detta av försäkringen och enligt köplagen har jag undersökningsplikt. Så jag är lite kluven. Hästen är uppvuxen på stora ytor o kom till Sverige som föl o har därefter haft samma ägare o en branuppväxy. Har en hel del röntgenbilder sedan innan ua men inget på ryggen.

Är jag bara nojig eller har jag övertolkat köplagen?

Nojig eller inte men jag skulle säga att det beror på priset på hästen och rasen. Vissa raser är ju mer disponibla för problem med ryggen än andra.

Jag hade nog tänkt mig för både en och två gånger. Beror ju givetvis på priset på hästen.

Säg att du har en normalprisad häst för hobbyridning. Hästen är igång på ett vettigt sätt på den nivå du avser att hålla dig på. Den fungerar bra, går UA genom en klinikbesiktning. Inga avvikelser noteras ö h t. Så börjar du röntga för säkerhetsskull. Då framkommer små avvikelser som inte bedöms ha någon betydelse för användbarheten. Du vill ändå ha hästen för den passar dig utmärkt och det är inte sannolikt att det kommer några problem av noteringarna på röntgen.

MEN försäkringsbolaget sätter då reservationer eftersom det finns avvikelser, om än små och utan betydelse. Du tvingas som köpare backa och säljaren har en häst som är helt värdelös på marknaden. Trots att den fungerar bra på en vettig nivå.

Jag hade nog tänkt mig för både en och två gånger. Beror ju givetvis på priset på hästen.

Säg att du har en normalprisad häst för hobbyridning. Hästen är igång på ett vettigt sätt på den nivå du avser att hålla dig på. Den fungerar bra, går UA genom en klinikbesiktning. Inga avvikelser noteras ö h t. Så börjar du röntga för säkerhetsskull. Då framkommer små avvikelser som inte bedöms ha någon betydelse för användbarheten. Du vill ändå ha hästen för den passar dig utmärkt och det är inte sannolikt att det kommer några problem av noteringarna på röntgen.

MEN försäkringsbolaget sätter då reservationer eftersom det finns avvikelser, om än små och utan betydelse. Du tvingas som köpare backa och säljaren har en häst som är helt värdelös på marknaden. Trots att den fungerar bra på en vettig nivå.

Precis så tänker jag med. Ägaren har inget emot att röntga men det är ju verkligen precis som du säger.
Det är ett välstammat halvblod, men en unghäst som bara är riden i alla gångarter och lite hoppad. Priset är förhållandevis lågt och hade det varit en svenskfödd häst som varit försäkrad sedan dag 1 hade inte ens tanken om ryggröntgen funnits. Och detta var ju planen från början. Men fördelarna med hästen väger upp faktumet att den är född i fel land.

Jag ska prata med min veterinär imorn, tack för era svar!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
969
Senast: Shaggy
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
351
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka