Ryggproblem?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Miss D
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 512
M

Miss D

Jag misstänker att mina sadlar ligger fel (engelsk och western).
Har hela tiden gått i tron om att westernsadlar är så skonsamma för ryggen och att de i princip inte kan ligga fel eller trycka på konstiga ställen.
Nu iaf tycker jag att min pålles rygg ser konstig ut då han höjer halsen/huvudet. Ser ut ungefär som om det på varje sida av manken är en "bula" som blir spänd och stenhård då han höjer halsen. Detta har kommit senaste halvåret och jag kan inte begripa vad det är? Han ömmar inte, känns inte konstig att rida och jag kan inte se några symptom för ryggproblem hos honom förrutom denna exteriöravvikelse eller vad man nu skall kalla det.
Har någon varit med om något liknande? :confused:

Sv: Ryggproblem?

Kan du inte ta ut någon som är utbildad inom ämnet (Veterinär, equiterapeut?), det är väldigt svårt att över internet säga vad som är fel på din häst.

En massör kan nog också svara på vilken/vilka muskler det är som har blivit större, och de olika orsakerna till det (det kan ibland vara enklare att hitta och få ut en massör). Eller fråga vet nästa gång du vaccinerar hästen, om du inte tycker det är akut.

Jo absolut skall jag ta ut någon som är utbildad.
Myskel? Muskel? Ja det är en muskel men antagligen en spänd sådan. Den är liksom hård. Ser ut som om det vid varje sida om manken ligger en kycklingfilé, typ, fast lite mindre.
Kanske han helt enkelt är byggd så? Är det möjligt?
Han ömmar inte alls om jag masserar eller trycker där. Blir förvirrad :(

Bialitt: Fast jag tycker nog att det är akut. Är så himla orolig att något är fel. Men jag tycker att han är "normal" då jag rider och hanterar. Vet inte vad jag skall gå på....

Tack för alla svar btw:)

Tar du ut någon utbildad så behöver du inte vara förvirrad längre ;) Om det nu inte är så att de hittar felet, vilket jag iofs tror att de gör.

Jo jag antar det. Men jag är livrädd att det skall vara något allvarligt. Eller att han har jätteont! Hjälp! Men då borde han väl markera på något sätt?

Vill bara säga att det är minst lika viktigt att passa till en westernsadel som en "vanlig". :) Det kan vara väldigt svårt att hitta w-sadlar som ligger bra.
De är skonsamma, bara de passar!

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 438
Senast: pews1972
·
Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 797
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 761
Senast: oki
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Ellyne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka