rycker i huvet !

K

klicker

när jag rider ut med min häst skrittar jag såklart till en början på långa tyglar , men när jag sedan ska trava / gallopera så kortar jag tyglarna och hon börjar genast rycka i huvet upp och ner och jag vet inte vad det är för fel eller hur jag ska få henne att sluta ?!
nån som har nåt tips ... ?

Sv: rycker i huvet !

Var "beredd" när hon gör så, var stadig i sätet så du inte faller framåt. Det enda sättet att få henne att sluta är att få henne att inse att det inte hjälper, utan att du tänker ha kortare tyglar. Du ska inte rycka henne i munnen, men du ska vara bestämd, ta tyglarna igen och säg åt henne.

en häst i stallet gör så, hon slutar om man använder benen mer när man rider.
bara lugn och stilla i handen och jobba med benen. vill hon öka, så bromsa bara upp henne mjukt och gärna med röst om hon blir orolig i munnen om du tar i henne. böj åt sidorna och försök få henne att slappna av. det är ju svårt att säga varför hon gör så men detta är ju någonting att prova iallafall.
lycka till!:)

Kolla bett och tänder är mitt förslag om hon försöker fly undan dina tygeltag. Det kanske gör ont helt enkelt ?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka