daisy55

Trådstartare
Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år.
Min älskade airedaletik har just fyllt 2 år och är magisk! Det enda problemet är att hon har en tendens att yla när dom lämnas ensamma. Jag har dock märkt att om jag har exakta rutiner INNAN jag lämnar dom, ylar hon inte utan ter sig trygg och lugn.(har kamera i bostaden så jag har koll på hundarna)
Vi går ut en långis på morgonen, de får frukost, vi går ut ännu en långpromenad oftast med lek i rastgården därefter innan dom lämnas får dom varsitt knyte med godis plus att hon får sin kong att pyssla med. Tuggben och leksaker finns också.
Om jag kör dessa rutiner exakt går det bra. Men vid minsta avvikelse blir hon osäker och tjuter.
Till och med klockslagen för de olika händelserna måste vara så exakta som möjligt.
Visst blir hon tyst när jag säger till henne via kameran, men jag kan inte kolla henne varje minut och dessutom gillar jag inte att hon ska sitta och tjuta och kanske må dåligt.
Nån mer som har en hund som är så här noga med strikta rutiner?
Ska tilläggas att den äldre hunden tar alltihop med ro.
Sorry för långt inlägg.
 
Mina rutiner är att vi egentligen inte har några rutiner. Alla dagar ser så olika ut så mina hundar får vänja sig från de är valpar att mat kan serveras när som helst och vart som helst. Ibland sover vi halva förmiddagen och ibland ger vi oss iväg i gryningen. Ibland äter vi hemma, ibland äter vi i bilen eller på något annat ställe.

Men vi har EN rutin som vi aldrig tummar på och det är kvällskexet. Efter kvällsrastning och när jag själv kryper till sängs får de ett kex som betyder att det inte kommer hända något mer den dagen. Det spelar ingen roll om vi är hemma eller sover på hotell eller i tält. Efter kexet är det natt. Om jag mot förmodan skulle glömma kexet blir det klagosång och svårt att komma till ro.
 
Mina rutiner är att vi egentligen inte har några rutiner. Alla dagar ser så olika ut så mina hundar får vänja sig från de är valpar att mat kan serveras när som helst och vart som helst. Ibland sover vi halva förmiddagen och ibland ger vi oss iväg i gryningen. Ibland äter vi hemma, ibland äter vi i bilen eller på något annat ställe.

Men vi har EN rutin som vi aldrig tummar på och det är kvällskexet. Efter kvällsrastning och när jag själv kryper till sängs får de ett kex som betyder att det inte kommer hända något mer den dagen. Det spelar ingen roll om vi är hemma eller sover på hotell eller i tält. Efter kexet är det natt. Om jag mot förmodan skulle glömma kexet blir det klagosång och svårt att komma till ro.
Vi har också ”kvällis”. Om det glöms bort kan äldsta hunden stå kvar i timmar vid skåpet och vänta 😅
 
Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år.
Min älskade airedaletik har just fyllt 2 år och är magisk! Det enda problemet är att hon har en tendens att yla när dom lämnas ensamma. Jag har dock märkt att om jag har exakta rutiner INNAN jag lämnar dom, ylar hon inte utan ter sig trygg och lugn.(har kamera i bostaden så jag har koll på hundarna)
Vi går ut en långis på morgonen, de får frukost, vi går ut ännu en långpromenad oftast med lek i rastgården därefter innan dom lämnas får dom varsitt knyte med godis plus att hon får sin kong att pyssla med. Tuggben och leksaker finns också.
Om jag kör dessa rutiner exakt går det bra. Men vid minsta avvikelse blir hon osäker och tjuter.
Till och med klockslagen för de olika händelserna måste vara så exakta som möjligt.
Visst blir hon tyst när jag säger till henne via kameran, men jag kan inte kolla henne varje minut och dessutom gillar jag inte att hon ska sitta och tjuta och kanske må dåligt.
Nån mer som har en hund som är så här noga med strikta rutiner?
Ska tilläggas att den äldre hunden tar alltihop med ro.
Sorry för långt inlägg.
Vi har tre jakthundar och för dem är kläder väldigt viktigt. Om jag börjar byta om så går de direkt fram och ”läser” av vad som ska komma härnäst. Tar jag på mig jobbkläder eller stallkläder går de och lägger sig igen, är det lite mer vardagskläder är de lite avvaktande och är det jaktkläder vet dom att de ska få åka med. Jag upplever att rutiner under dagen är viktiga men jag tycker också att våra hundar är flexibla ifall något ändras.
 
De enda riktiga rutinerna vi har är att vi börjar och slutar dagen med en rastning, och att måltiderna blir vid ungefär samma klockslag (framförallt är jag bestämd med att de inte får mat innan vissa klockslag, för annars flyttas gränsen lätt tidigare och tidigare...).

En annan rutin är att de ska vara nyrastade när jag lämnar dem ensamma. Även om jag planerar att vara hemma innan de behöver ut igen, för det kan ju hända något som gör att jag kommer hem senare än planerat. Det gäller då vid längre ensamhetstid. Jag bryr mig inte om att de ska vara precis nyrastade om jag går ner i tvättstugan :p

Vi har också som rutin att vänta någon timme mellan mat och lösspring/hård motion, men det är inget jag behöver tänka på.
 
Vi har inte direkt några rutiner mer än som nämnts än lite mat innan sova. Min hund är en riktig hippie som inte bryr sig eller lätt lär sig rutiner. Men mat är högprio och hon stirrar ut en tills kvälls-snackset är serverat. Sen lägger hon sig direkt oavsett om jag är helt klar för natten eller ej.
Sambos hund har mycket lätt för att komma in i rutiner och känna av tiden på annat sätt än min. Men hon är inte beroende av dem för att funka. Däremot frågar hon om vi inte ska göra det vi gjort ungefär samma tid en period i sträck om vi inte gör det.
 
Vi har inga tidsbundna rutiner, men när vi har ätit kvällsmat så anser Ville att det är hans tur, oavsett om det är 17:00 eller 21:00 ;)
Sen läser han av vad som gäller, han har full koll om jag är på väg till jobbet och han ska vara i hundgården och vintertid blir han glad om han får vara kvar inne eller följa med och bli avsläppt på husses jobb. Husse åker till jobbet när jag kliver upp och då lyfter Ville inte ens på huvudet. ;) Men när husse kliver upp och jakt grejerna har legat på laddning så är han klarvaken när husse går upp. ;)
 
Vi har inga rutiner alls mer än kvällsmaten som serveras någon gång mellan 21.30-22.00. Frukost blir efter första morgonpromenaden som kan variera mellan allt från 06 till 10 beroende på vad mina sömnproblem ställt till med o vad som händer däremellan o tills vi går sista svängen e varierande. Dom får alltid minst en längre promenad utöver träning o lek o dom e med mej överallt.
 
Vi har inte jättemycket rutiner mer än mattider, från början hade vi inte det och jag har en ras som är känd för att de är kräsna och dåliga på att äta. Men så tipsade uppfödaren om att ge mat samma tid varje dag och tillslut så funkade det. Den ena matvägrar visserligen nu och då i alla fall särskilt om saker rubbas typ att vi är på resa eller dylikt, men han tjatar om att få sin mat ändå. Så kl 19 är det kvällsmat, nåde oss om vi inte ger den då. Lemmy kan vara helt jävla rabiat och inte alls kunna bete sig, har han bara fått maten så är han sig själv igen :rofl:
De får ungefär samma tid på morgonen också men då är det skillnad på jobb och ledighet och det verkar dom acceptera!

Jo, de får aaalltid ett tuggis när de ska vara i hundgården eftersom den äldre inte gick dit annars. Så det står dom och väntar på när man ska lämna dom!
 
Den enda rutin vi har ar att nar jag gar upp ligger hundarna kvar ett tag. Det tar ett tag for mig att vakna.:p
Mallen ar dock mycket bra pa att rakna ut nar han far folja med och inte, tar jag fram traningsvasten blir han hysterisk da det ar det roligaste som finns att trana med mig ... ligger den i bilen och jag tar pa mig innan jag slapper ut honom sa haller han ihop och forsoker bara ga fot vart vi an ska.😂
 
Vi hade inga fasta rutiner så min förra hund hittade på sina egna. Han skulle ha mat prick 18:00 och vid 22:00 var det läggdags för samtliga, han kunde gå och säga åt oss om vi var uppe för sent :cautious::rofl: min lilla tjurgubbe.
 
Det första som händer efter att klockan ringer vid 05 är att jag går ut med alla hundarna på tomten för en snabbkiss. Den rutinen har vi varje morgon, mest för att inte valparna ska hinna kissa inne... Annars är det mest att middagen(de får bara en måltid om dagen) serveras när vi kommer in efter dagens aktiviteter och efter kvällsdushen så öppnas sovrumsdörren och alla vill få bästa platsen i sängen...

Vi har inte så mycket mer rutiner än så, men det finns många små cues i vardagen som de plockar upp på samma sätt:

De hundar som är med och jobbar i lagårn vet att det vankas jobb när jag går till groventren - men gammelman går och lägger sig i soffan. Går jag ut genom huvuddörren så blir han stressad över att inte få vara med (han är lite dement och har lätt separationsångest numera).

Om jag packar fika och gör en kaffetermos, så vet de att det är fest på riktigt. Då ska vi antingen på fjälltur, på lång träningsdag eller på tävling. Win-win-win.

Ljudet av vallhundsvisslan som skramlar när man tar den från kroken får allihopa att börja joddla.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en hund på prov, han är i dagsläget 16 mån. Har haft honom nu ca 4 v och har fått veta att han ylar till och från under dagarna...
Svar
5
· Visningar
1 527
Senast: fryckan
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 201
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Ska låna ut flatten på foder. Det fungerar inte att ha honom med vår andra hund. Han är alldeles för dominant & attackerar helt utan...
2
Svar
29
· Visningar
2 737
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp