Rundbossor och kilbossor

Daimie

Trådstartare
Jo, det här med rundbossor och kilbossor....

Många verkar tycka att kilbossor trycker ned i ryggen eller hur man ska uttrycka det...
Något som jag funderar på är ju att kilbossor är mer som "blad" och därför borde vara större i sin anläggningsyta. Det känns som att de borde fördela ut trycket mer och att rundbossor isåfall skulle trycka ner i ryggen...

Detta är en uppriktig fråga inget värderande eller så...jag är nämligen själv ute efter en hoppsadel, lite rakare i bommen och ganska kort. Är nu då sugen på rundbossor eftersom jag redan har kil, vore intressant att uppleva skillnaden.
Kanske några tips också på en lite billigare kort hoppsadel med rundbossor, runt 10 000 i nypris (då får man ett ganska bra pris begagnat:))

Sv: Rundbossor och kilbossor

jag gillar inte kilbossor. men om hästen har lång och rak rygg så kan det funka.

Jag undrar just varför kilbossor skulle vara sämre och varför de skulle trycka ner i ryggen mer än rundbossor?

Har du några bra förslag på korta hoppsadlar med rundbossor som inte är alltför svängda...hästen passar bra i M&N dressyr gold collection...ngt lång dock...

därför att dom, som du säger, ofta trycker ner i ryggen. det finns liksom ingen plats för ryggen att komma upp under/bakom sadeln pga bossorna. givetvis finns det ju olika typer av kilbossor, vissa är korta och ganska rundade, andra står rakt ut bak sadeln och är nästan spetsiga.

sen är det svårt det här med rak vs svängd rygg, eftersom allt är relativt. ;) men några ex på sadlar som inte är så svängda och har rundbossor eller väldigt korta/rundade kilbossor är vissa amerigo modeller, butet, equipe, prestige arezzo, paris w och sidney, passier. finns många fler! du kan oftast se på en bild från sidan om sadeln är väldigt svängd eller ganska rak.

Att kilbossor skulle tryckas ner i ryggen är ren bullshit, det händer bara om sadeln inte passar! Det blir ju precis likadant med en för svängd sadel = för högt tryck framtill = muskelatrofi som följd.

Vad som har bäst annläggningsyta varierar ju från märke till märke. Vissa märken med kilbossor har supersmala bossor, typ 5 cm på det smalaste stället, medan vissa har det dubbla. Likadant är det med rundbossor. Sadlar med permanentstoppade paneler däremot brukar vara väldigt smala i anläggningsytan, men vid ullstoppat är det väldigt olika mellan tillverkare och olika modeller.

För din del hade jag faktiskt provat en M&N hoppsadel. Helt underbara!

Tack för svaret...ja jag är på jakt efter en begagnad men det är inte lätt. Verkar vara många hoppsadlar ute på marknaden med normal eller smal bom...hmmm.

Liknande trådar

Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
745
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här. Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof...
Svar
6
· Visningar
3 140
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Dags för en sadel till. I helgen tittade en person på min häst och jag fick lite tips om vad som kan passa. Hon mätte ut vid manken och...
Svar
2
· Visningar
1 339
Senast: Shaggy
·
Distans Ofta kommer det frågor om vad man ska ha för sadel till distansridning. Svaret är lika ofta -En skön sadel som passar hästen! Men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 788
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka