Rumsrenhetsträning - vuxen hund

Roheryn

Trådstartare
Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått tre valpkullar ganska tätt. Vet inte om och hur mycket hon faktiskt fått leva som familjehund, men det är nog begränsat. Jag har köpt henne via länsstyrelsen som då hade omhändertagit uppfödarens samtliga hundar i ett djurskyddsärende. Min hund har dock inte visat några tecken på att ha varit vanvårdad eller liknande, utan har mått bra sen vi hämtade henne och även anpassat sig bra till livet här och med våra andra djur. Dock har vi gjort den inte helt angenäma upptäckten att hon inte är helt rumsren. Mitt bestämda intryck är att hon inte vet / inte förstår att det är ute man ska göra sina behov utan behöver hon kissa eller bajsa så går hon undan och gör det, även om vi skulle råka vara inne. Ser inte att hon egentligen skulle ha några problem att hålla sig, utan det är mer att hon inte "vet hur man gör". I detta så lägger jag också att hon inte förstår att det är en bra idé att t.ex. kissa när vi är ute. Om vi är ute på gården eller ute på promenad och det finns mycket annat som tar hennes uppmärksamhet, så "glömmer" hon att göra det hon ska och det kan dyka upp en pöl på golvet en kvart efter att vi kommit in... Jag försöker att hantera henne som en valp i detta avseende - vi går ut ofta, vi ser till att ta ut henne direkt när hon ätit och direkt när vi vaknar på morgonen och jag har börjat träna in en "kissplats" på baksidan huset där det är lugnt och tråkigt och inte så mycket som stör. Jag upplever dock att jag lyckas mycket sämre med den här träningen än vad jag hittills gjort på alla valpar jag haft. Någon som haft hund med liknande bakgrund och lyckats träna och befästa rumsrenhet och som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Det här är tyvärr väldigt vanligt med den typen av hundar, vanvård kan ju ske på många olika sätt och rastning är en av dem.

Tålamod, och bara fortsätta är mitt tips.
Jag känner två hundar med liknande bakgrund där den ena inte har blivit 100 % rumsren men väldigt nära (den är dock uppfödd i bur, och användes i en valpfabrik), och den andra numera är helt rumsren även om det tog ett par månader :)

Det här är tyvärr väldigt vanligt med den typen av hundar, vanvård kan ju ske på många olika sätt och rastning är en av dem.

Tålamod, och bara fortsätta är mitt tips.
Jag känner två hundar med liknande bakgrund där den ena inte har blivit 100 % rumsren men väldigt nära (den är dock uppfödd i bur, och användes i en valpfabrik), och den andra numera är helt rumsren även om det tog ett par månader :)
Tack! Ja, vanvården i det här fallet handlar nog mycket om att en i och för sig kunnig och djurvänlig person haft för många hundar under för lång tid och inte orkat med allt... Då fortsätter vi väl att kämpa på som vi gjort hittills! Inser att jag nog aldrig på riktigt tränat rumsrenhet tidigare - alla valpar jag haft har varit väldigt lätta i det avseendet, det har liksom nästan gått av sig självt! :)

Det skulle nog kunna gå, ja. Hon är generellt rätt lättlärd.

Vi tog hand om enomplacering som inte kunde vara ensam. Vi hade en hund till, så det funkade bra..

En morgon när jag hade bråttom stod jag och väntade på att han skulle göra ifrån sig. Till slut utbrast jag - men bajsa då! varpå hunden tacksam satte sig. Han hade uppenbarligen väntat på kommandot. :)

"Kissa!" tycker jag är ganska lätt att lära in.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 675
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 259
Senast: Vicks
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka