Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått tre valpkullar ganska tätt. Vet inte om och hur mycket hon faktiskt fått leva som familjehund, men det är nog begränsat. Jag har köpt henne via länsstyrelsen som då hade omhändertagit uppfödarens samtliga hundar i ett djurskyddsärende. Min hund har dock inte visat några tecken på att ha varit vanvårdad eller liknande, utan har mått bra sen vi hämtade henne och även anpassat sig bra till livet här och med våra andra djur. Dock har vi gjort den inte helt angenäma upptäckten att hon inte är helt rumsren. Mitt bestämda intryck är att hon inte vet / inte förstår att det är ute man ska göra sina behov utan behöver hon kissa eller bajsa så går hon undan och gör det, även om vi skulle råka vara inne. Ser inte att hon egentligen skulle ha några problem att hålla sig, utan det är mer att hon inte "vet hur man gör". I detta så lägger jag också att hon inte förstår att det är en bra idé att t.ex. kissa när vi är ute. Om vi är ute på gården eller ute på promenad och det finns mycket annat som tar hennes uppmärksamhet, så "glömmer" hon att göra det hon ska och det kan dyka upp en pöl på golvet en kvart efter att vi kommit in... Jag försöker att hantera henne som en valp i detta avseende - vi går ut ofta, vi ser till att ta ut henne direkt när hon ätit och direkt när vi vaknar på morgonen och jag har börjat träna in en "kissplats" på baksidan huset där det är lugnt och tråkigt och inte så mycket som stör. Jag upplever dock att jag lyckas mycket sämre med den här träningen än vad jag hittills gjort på alla valpar jag haft. Någon som haft hund med liknande bakgrund och lyckats träna och befästa rumsrenhet och som vill dela med sig av sina erfarenheter?