Rotspetsabcess

Draumsyn

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av detta?
Hittade inga andra trådar men någon här borde ju ha varit med om det?

Sv: Rotspetsabcess

Min shettis fick det som tvååring efter att ha haft en liten spricka i käken i anslutning till ett sår där bakterier vandrade upp. Abcessen satt i en tand i underkäken, och den fick opereras bort. Han fick ett hål tvärs igenom käken från hålet där tanden suttit och ner på undersidan av underkäken, för dränering. Det fick jag hålla på och spola igenom med koksaltlösning i ett par veckor.

Han blev helt återställd men saknar en tand vilket gör att han behöver kollas 2-3 gånger om året av veterinär med tandvårdsutbildning. Han har inte haft några problem med betslingen utan gått upp till svår körning, och är nu 17 år.

Vet inte om det är något liknande men min häst fick nyligen konstaterat en rotspetsinflamation, som resultatet av en sprucken framtand. Hade slagit emot gallret i boxen. Ska tillbaka till tandläkaren nästa vecka för att rotfylla tanden:crazy: Hade fruktansvärt ont innan tandläkaren kunde rengöra ordentligt och sätta in penicillin och metacam.

Visade sig att de flesta cellerna i tanden hade dött (ruttnat), var en fruktansvärd stank när han hittade inflamationen:crazy:

Okej, ändå skönt att höra att det gått bra!

Min häst har fått detta, har gått på smärtstillande och tanden skall lagas nu ikväll. På honom började som (vad jag trodde) en förkyldning.
Han var hängig, ville inte äta så mkt och var snorig, dock bara i ena näsborren. Luktade död ur näsan/munnen! :crazy:
Som tur är blev det snabbt konstaterat av min veterinär som röntgade och skickade plåten till tandläkare. Så han fick också medicin direkt och skall nu få fixa den, håller tummarna för att det går bra att laga och att han slipper ta bort tanden.

Stackars pojken vad detta skall ha gjort ont :(
Men nu får han bra hjälp iaf!

Har också haft en häst med rotspetsabcess. Hon kom in från hagen en dag och var lite hängig och ville inte äta. Dagen efter körde jag till kliniken med henne och abcessen kontaterades på röntgen. Fock hem henne med smärtstillande och fick sen köra 30 mil med henne till Hbg där det blev op. Tanden drogs ut och stygnen togs efter 10 dagar. Enkel och okomplocerad läkning och hon fick hippotrim en vecka efter op.

Det enda som inte vart bra var att hon fick ligga förlänge i narkos och fick korsförlamning pga det. Men det hade inget med tanden att göra:).

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka