Ros och Pil

kamomillo

Trådstartare
Ja.. de här med trädgårdar....
De är inte min starka sida, skyller på att jag bor ovan odlingsgräns:up:
Men nu har jag en stor ros, ca 70 cm hög i kruka, som jag skulle vilja övervintra.
Jag har också en "flätad pil" som står i kruka, och den har tagit sig först i augusti. Den skulle jag vilja gräva ner nästa vår...
Sedan har jag en kruka med smultron, de är första gången de hunnit bli bär, så de är jag också rädd om.
Vad göra?
Gräva ner nått nu?
Ställa i jordkällare, frostfritt, men utan skötsel..
Gräva hål för dom nu, och ställa ut dom så fort det går nästa vår?
Vi har nästan ingen matjord här, men om man gräver, och fyller med "köpesjord" kanske det funkar?
Vi har vinter från oktober till maj, så sommaren är kort:angel:

Inget av de här finns naturligt här.
Vi räknar med perioder av minus 30, tjäle ofta fram emot midsommar, och tyvärr inte säkert snö så att de täcker dessa varje vinter.

Tips????
Hjälp???

* Jenny *

Ja.. de här med trädgårdar....
De är inte min starka sida, skyller på att jag bor ovan odlingsgräns:up:
Men nu har jag en stor ros, ca 70 cm hög i kruka, som jag skulle vilja övervintra.
Jag har också en "flätad pil" som står i kruka, och den har tagit sig först i augusti. Den skulle jag vilja gräva ner nästa vår...
Sedan har jag en kruka med smultron, de är första gången de hunnit bli bär, så de är jag också rädd om.
Vad göra?
Gräva ner nått nu?
Ställa i jordkällare, frostfritt, men utan skötsel..
Gräva hål för dom nu, och ställa ut dom så fort det går nästa vår?
Vi har nästan ingen matjord här, men om man gräver, och fyller med "köpesjord" kanske det funkar?
Vi har vinter från oktober till maj, så sommaren är kort:angel:

Inget av de här finns naturligt här.
Vi räknar med perioder av minus 30, tjäle ofta fram emot midsommar, och tyvärr inte säkert snö så att de täcker dessa varje vinter.

Tips????
Hjälp???

* Jenny *
Hrm... Låter tufft

Tänker att jordkällaren är ett gott alternativ. Kruxet är att det är mörkt. Om du kan så bör du nog titta till krukorna åtminstone en gång i månaden.

Du har inget svalt utrymme som inte fryser? Garage eller källare i huset?

Annars så brukar trädgårdsförneningar ha folk som gillar att ge tips. Det finns ju ändå folk som odlar även långt uppe i norr.
Den jag spontant tänker på är Mariana Mattsson som odlar i Lappland - kanske kan du få tips eller idéer från henne http://www.rosalapponica.nu/index.html

Googla "trädgård" "odla" och t.ex. lappland?

Liknande trådar

Foder & Strö Nästa lass hö vi ska köpa skulle jag vilja anylsera eftersom jag då vet att vi får från samma bonde. Vilket inte sker nu. Men.. Nu...
Svar
5
· Visningar
994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar