Rörstrands servis

Fjordhast

Trådstartare
Någon som vet vad denna servis heter? När den tillverkades osv?

Undrar även över denna. Ser ut som fasan från Rörstrand men är annan märkning. Är det en kopia eller vad är de för märke?

Har även annat porslin ja undrar över, men bilder kommer i morgon. Hoppas någon kan hjälpa mig :)

Senast ändrad:
Sv: Rörstrands servis

Din blå tallrik är med motivet som oftast kallas asiatic pheasants. Motivet har gjorts av väldigt många porslinsfabriker både i Sverige och utomlands. Dvs det är inte unikt för Rörstrand.

Tallriken du har är från fabriken Egersund i Norge. Men jag har sett engelskt och tyskt porslin också med det motivet.

Här är tex en lista med bilder på fabriker i England ( stämplarna) som gjort porslin med den dekoren: http://www.asiaticpheasants.co.uk/markspics.html

Engelsk samlarsida om motivet: http://www.asiaticpheasants.co.uk/index.html

Fördelen med att så många olika gjort motivet är att man kan köpa tex ett gäng tallrikar från en tillverkare om man hittar för vettigt pris, sen kanske man hittar djupa tallrikar från en annan och ändå har man en servis där allt passar hyfsat ihop. Utbudet blir ju större och så brukar tex engelskt bli dyrare i England, svenskt bli dyrare i Sverige. Så gillar man ett motiv men inte har så mycket pengar kan man samla från en fabrik som inte är så poppis bland de svenska samlarna.

Senast ändrad:

Angående den första servisen. Det har förmodlingen inget namn, alla serviser blir inte namngivna. Om jag förstått numreringen rätt så betyder 562 att den är gjord 1956, andra halvåret.

Den tidigaste av dem från Rörstrand hette "Fasan", asiatic pheasants verkar ha kommit senare och slagits ihop med andra svenska märken osv.
Finns i lila och blått, är svag för de med ojämn kant:love: Men är svårt att få en vettig samling med porslin när det är tillverkat på 1800-talet

Fröken_Skåne: Ja gör det :). Jag har letat som en tok efter fler delar. Har redan en komplett serie men det gör ju aldrig något att ha lite extra tallrikar ;).

KungTulle: Jaha okej. Det var ju bra på sätt och vis då :). Jag älskar de tallrikarna men har bara 6 st. Vill ha fler. Använder dessa till vardags. Då gör det inget om jag hittar andra märken med samma motiv. Är ju inte mycket skillnad på de. Ska läsa på sidorna du länkade till lite senare. Tycker sånt här är intressant :)

Hvala: Jaha ja det kan ju vara så med. Men hur sjutton kan man hitta delar på nätet då om de inte har namn? Årtalet kan nog stämma. Ärvde servisen av min morfar och jag tror han ärvde den av sin mor som jag tror köpte den ny.

Kethets: Ja älskar de med. Men har själv slät kant så får bli av den varianten jag letar efter. Ja det är ju svårt och inte så billigt om man bara letar efter originalet.

Den tidigaste av dem från Rörstrand hette "Fasan", asiatic pheasants verkar ha kommit senare och slagits ihop med andra svenska märken osv.
Finns i lila och blått, är svag för de med ojämn kant:love: Men är svårt att få en vettig samling med porslin när det är tillverkat på 1800-talet

Motivet är ursprungligen engelskt så asiatic pheasants är mer korrekt att använda.

Och det finns i många färger, har sett även rött, brunt och grönt.

Har en stor kaffeservis i ett liknande mönster, dock inget jag har uppe (i lådor på vinden). Jag undrar om det är samma...

Åh :love:. Det är något jag saknar i servisen! Saknar även två små assietter sen är den komplett med 12 av varje :). Har även flera uppläggningsfat, skålar och kanna. Vill ha allt i den serien då den betyder mycket för mig!

Oj! Det var roligt. Jag hajade till över din första bild, tyckte först att det är precis den servis vi har men dekoren skiljer sig. Jag har också letat efter mer information om vår servis, som är märkt 531 vilket då skulle betyda 1953 första halvåret enligt hvala?

Fröken Skåne, om det inte är Fjordhästs servis din mormor har kanske det är min? Den ser ut exakt som Fjordhästs men dekoren är svagt blå med guldränder. Annars har vi precis den såsskål som är på bilden + många andra delar. Vi har också ärvt servisen och jag skulle så gärna vilja veta om den har ett namn.

Liknande trådar

Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
441
Senast: Krålus
·
Hemmet I över ett halvår har vi funderat utan att bestämma oss. Vet att det finns några porslinsintresserade här så hoppas på input ☺ Vi (jag...
Svar
12
· Visningar
1 381
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix