Rörlig uppsittning....

Z

ZorroLouise

Finns ju en del hästar som traskar runt när man sitter upp vilket är himla jobbigt. Frågan är vad man ska göra?

Går hästen framåt går det ju alltid att bromsa med tyglarna, men när den backar eller flyttar rumpan åt sidan, vad gör man då?
Enda sättet jag kommit på är att låta någon hålla i hästen, men hur ska man lära hästen att stå still själv vid uppsittning?

Sv: Rörlig uppsittning....

Finns ju en del hästar som traskar runt när man sitter upp vilket är himla jobbigt. Frågan är vad man ska göra?

Går hästen framåt går det ju alltid att bromsa med tyglarna, men när den backar eller flyttar rumpan åt sidan, vad gör man då?
Enda sättet jag kommit på är att låta någon hålla i hästen, men hur ska man lära hästen att stå still själv vid uppsittning?

Man ska aldrig säga att mutor är bra men det är ett knep om man nu vill muta sin häst ;)

Håll något hästen tycker är gott i handen då du sitter upp, hästen vrider huvudet emot dig, emot stigbygeln. så ger du hästen godbiten -tex en morot så fort du satt upp. Hästen kommer då veta detta och sträcka huvudet emot dig, vilket gör att den står still :D

Sen kan man börja vänja av vid att hästen får något gott, men det är alltid en början :)

Nae, mutor håller inte i längden, bättre o visa att det är du som bestämmer.
Om hästen går frammåt är ju en bra sak att låta den stå in mot ett hörn av något slag. Men då riskerar man ju att den backar o traskar lite. Men va bestämd, låt någon hålla i hästen så den står still bli lite arg när den traskar, och beröm jääättemycket när den står still!

Det kan ju vara att hästen tycker det är obehagligt att man sitter upp också, så stå gärna på en pall eller något så att det inte blir sån jättebelastning när man svingar sig upp, o be gärna någon hålla i stigbygeln på andra sidan, så blir det jämnare tryck.

Min häst har aldrig fått lära sig de här med att stå still. Innan kunde de ta en halvtimme för att hon tramsa runt och skulle inte stå stilla, de va inte som hon hade ont utan hon förstod/ville inte bara. De har tagit mig långtid att lära henne att stå stilla! Har provat allt, muta visst de fungerar tills man slutar med de. Den ända sättet är att ha tålamod, inte sitta upp förrän hästen står stilla och berömma massor när den väl gör de!
Nu står hon nästan alltid stilla förutom när jag inte suttit upp från marken på länge. De krävs träning och tålamod!

Jag kortar närmsta tygeln ordentligt när hästen börjar trampa runt, böjer den ordentligt. Låter hästen trampa runt mig tills den stannar då släpper jag efter och fortsätter uppsittningen...börjar hästen trampa runt igen avstannar jag där jag befinner mig, böjer hästen igen så den trampar runt runt (observera att jag själv håller mig helt still under tiden hästen rör sig) och när hästen står still får den eftergift igen och jag fortsätter upp i sadeln. Börjar hästen gå innan jag är klar gör jag samma sak igen.

Hästar är inte så dumma så dom räknar snabbt ut att det bara är bökigt att trampa runt...och dit kommer man utan tjafs och bök;)

Min häst har aldrig fått lära sig de här med att stå still. Innan kunde de ta en halvtimme för att hon tramsa runt och skulle inte stå stilla, de va inte som hon hade ont utan hon förstod/ville inte bara. De har tagit mig långtid att lära henne att stå stilla! Har provat allt, muta visst de fungerar tills man slutar med de. Den ända sättet är att ha tålamod, inte sitta upp förrän hästen står stilla och berömma massor när den väl gör de!
Nu står hon nästan alltid stilla förutom när jag inte suttit upp från marken på länge. De krävs träning och tålamod!

Jo, det var bara ett knep om man vill muta hästen som sagt :) sa aldrig det är bra att muta.

Min häst står heller inte still alla gånger man ska sitta ut, men jag följer bara med han, nära hans kropp för till slut så står han still. Gör också som någon annan sa, kortar tygeln och ställer hästen åt det håll på sidan jag sitter upp, brukar funka!

Är hästen beredd på att du skall sitta upp? Tycker ofta man ser folk som har så himla bråttomt, så det liksom går av farten - och då svarar hästen på samma sätt.

När jag lägger över tyglarna, känner jag att jag får kontakt och svar i bettet (genom typ en lätt förhållning med händerna i vanlig ridposition). När detta funkar och hästen står stilla sitter jag upp. Nu är det lite lättare, eftersom jag rider islandshäst och sitter upp "i färdriktningen". Men oavsett teknik, så måste ju hästen vara förvarnad och accepterat att du skall sitta upp.

Och sättet man sitter upp på spelar roll; inget hängande, klängande eller dunsande i sadeln. När jag satt mig ner, plockar jag återigen upp tyglarna. Hästen skall vara fokuserad på mig innan vi lämnar platsen.

Nu har jag inte läst vad de andra skrivit så jag hoppas att jag inte upprepar något.
En fråga...kan hästen stå blickstilla annars på din begäran? Ett litet förslag är att du ska lära hästen att stå stilla på kommando från marken och när pållen kan det kan du kräva det vid uppsittningen. Givetvis kan detta traskande nero på något helt annat men försöka kan du ju.
Min pålle försöker ibland gå iväg när andra ska rida honom för att testa men backar de honom/ber honom gå fram till utgångs läget så brukar han ge sig. Kanske hästen är otålig att få gå iväg? Prova att när du siuutit upp så låt hästen stå stilla en lång stund på exakt det ställe där du bett honom stå från början. Då lär pållen sig att det inte alltid är framåt som gäller när ryttaren kommit upp.

Lycka till!

Man hoppar ner från pallen/stolen/staketet och ställer tillbaka hästen där den stod från början sen hoppar man upp på uppsittningsobjektet och förösker sitta upp igen.

Mutor kan också funka.

Man hoppar ner från pallen/stolen/staketet och ställer tillbaka hästen där den stod från början sen hoppar man upp på uppsittningsobjektet och förösker sitta upp igen.

Och igen och igen och igen:D

Skulle också vilja ha ett bra och effektivt tips för hur man ska göra särskilt som jag rider på ridskola och inte har möjligheter att träna bort beteendet.

Är hästen beredd på att du skall sitta upp? Tycker ofta man ser folk som har så himla bråttomt, så det liksom går av farten - och då svarar hästen på samma sätt.

När jag lägger över tyglarna, känner jag att jag får kontakt och svar i bettet (genom typ en lätt förhållning med händerna i vanlig ridposition). När detta funkar och hästen står stilla sitter jag upp. Nu är det lite lättare, eftersom jag rider islandshäst och sitter upp "i färdriktningen". Men oavsett teknik, så måste ju hästen vara förvarnad och accepterat att du skall sitta upp.

Och sättet man sitter upp på spelar roll; inget hängande, klängande eller dunsande i sadeln. När jag satt mig ner, plockar jag återigen upp tyglarna. Hästen skall vara fokuserad på mig innan vi lämnar platsen.

:bow: :bow:
Precis som alla andra islandsryttare bör göra och även vanliga hästars ryttare :) Jag gör också så och det är super!

Gjorde så med mitt sto att jag tog en dag och bara tränade på själva uppsittningen.
Sitter alltid upp från pall så började med att stå på den när jag ryktade osv.

Ställde sedan upp henne bredvid pallen ute.
Har sedan gjort så att jag ställde mig på pallen, kliade, klappade osv och gick sedan ner.
Gick hon så ställde jag bara tillbaka henne. Sedan hängde jag över ryggen på henne och kliade osv. Till slut var det bara att sitta upp. Nu står hon 9 gr av 10 still.

Senast ändrad:

Antingen brukar jag låta dom hålla på en stund och envist följa med, eller så låter man dom backa in i staketet/väggen, och då kommer dom liksom inte längre.

Det bästa är, enligt de NH tränare jag har använt att man inte sitter upp om hästen inte står stilla, utan ryttaren står stilla tills det att hästen stannat, och som ovan talare, ha inte bråttom,! och det är ett bra knep att ta lite mera i iner tygeln, låt hästen snurra, beröm när den stannat sitt upp! om man då har någon med sig så kan den då få godis! man ska aldrig ge mutan innan, det kan bli en ful ovana! och det viktiga är att komma ihåg berömet!!! vi är duktiga på att skälla, men över lag dåliga på beröm!

.. och sen finns det en sak till; nämligen hur avslutade ni föregående ridpass? Gjordes det i harmoni och med häst och ryttare överens och tillfreds ökar chanserna för att hästen skall vara med på noterna nästa gång.

.. och sen finns det en sak till; nämligen hur avslutade ni föregående ridpass? Gjordes det i harmoni och med häst och ryttare överens och tillfreds ökar chanserna för att hästen skall vara med på noterna nästa gång.

Jag brukar avsluta när det går bra och så tar vi en skrittpaus så han får pusta ut.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025