Röntgenförändringar..

C

Cessan

Var och besiktigade/röntgade en häst jag är intresserad av att köpa och det visade sig att hon hade små pålagringar på vb och hf :( . Nu är det så att jag har inte så mkt erfarenhet angående detta och tänkte höra vad ni anser om hästens användbarhet i framtiden.

Hästen är ett fyraårigt sto som gick igenom böjprov och resterande av besiktningen/röngen utan anmärkning..

Veterinärens utlåtande:

Falanger alla fyra: Liten osteofytbildning proximalt dorsalt hovbenet samt dorsala mellersta delen av kronbenet V:B. Osteofytbildning dorsal kronbenet H.F

Kommentar: Enligt min åsikt ingen betydelse för hästens framtida användning.

Tacksam för lite info om era erfarenheter angående pålagringar och liknande, då jag är mkt osäker om jag ska köpa henne eller ej pga detta.. :confused:

Sv: Röntgenförändringar..

Min kuse röntgades hösten 03 med anmärkningen lite pålagring vb knä, inget att bry sig om enl den veterinären. Nu i höstas var jag hos en ny vet. som konstaterade att denna pålagringen kommer av en spräckt minisk :crazy:
Jag skulle aldrig köpa en häst med pålagringar - de kommer alltid av vad jag har förstått någon anledning......framförallt en så ung häst...

Tack för ditt svar!!!

Enligt vet så menade han att hästen troligtvis hade fått pålagringarna pga någon överansträning, och att det som sagt enligt hans åsikt inte skulle vara några problem. Men eftersom jag är orolig av mig och vill ha en frisk häst så vågade jag mig inte på att köpa hästen.. Röntgenplåtarna är dock påväg till min tränares veterinär i Halmstad då hon tyckte jag skulle fråga en annan vet oxå innan jag bestämde mig helt och hållet för att inte köpa hästen. Hon menade att det behöver ju inte vara något och att en andra åsikt var aldrig fel. Men som sagt - jag är ändå mkt osäker.. :crazy:

Hej!

Kan inte mycket om detta, men jag skulle nog tänka både en och två gånger innan jag bestämde mig(efter veterinärens slutsats). Jätte bra att du skickar plåtarna till en ny veterinär, det är alltid viktigt att få minst Ett andra utlåtande.Var FRÅGVIS, titta själv på plåtarna och fråga veterinären ang dem om du tycker att ngt ser misstänkt ut etc.

Lycka till ! hoppas att det löser sig till det bästa. :)

Jag skulle ALDRIG köpa en häst med pålagringar! Om hästen redan har pålagringar kan det aldrig bli bättre utan bara sämre... En häst med (lite) pålagringar anser jag inte kan användas till något annat än lättare ridning...

/Emelie - som fick avliva sin ponny pga pålagringar :cry:

Tack allesammans för era svar!

Har nu fått svar från den andra veterinären. Han tyckte inte att jag skulle köpa hästen. Frambenet såg han inga problem med - men bakbenet tyckte han såg misstänktsamt ut och avrådde därför till köp.

Så jag har bestämt mig för att inte köpa henne..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka