Röntga eller inte ??!

JasMiin

Trådstartare
Flytta tråden om jag placerat den i fel, tack! :)

Nu till saken. Hur tänker ni om att röntga häst vid köp? Om hästen är frisk, man provridit osv och den går igenom en veterinärbesiktning UA. Hade ni köpt då eller även röntgat den? Tänker ni då på ålder, pris osv? Hur isåfall och vart går "gränsen" till att göra det tycker NI ? :)

Vill höra åsikter och argument :p
 
Sv: Röntga eller inte ??!

När jag köpte min nuvarande häst så gick jag lite på känsla. Hon var ung och hade inte gjort någon större nytta och jag visste vem som fött upp samt hade skaplig koll på stammen. Ren chansning förvisso, fast tolv år senare så är hon fortfarande lika frisk.

Hade dock en annan häst på gång innan. Ett importsto på tolv år som enbart gått lite lättare klasser. Körde på känsla, röntgade och hittade lösa benbitar i kotleder fram. Tackade för mig. Hästen såldes sedan fick jag veta till en som inte bekymrade sig om att röntga. Hoppas hästen höll.
 
Sv: Röntga eller inte ??!

Köpte en ohanterad treåring för tre år sen. Försäkrad sen föl, henne besiktigade jag inte alls. Min andar häst köptes som åttaåring, inriden som femåring och sen bara sporadiskt riden, henne gårdsbesiktigade jag bara.

Häst som börjar bli 10+ som ridits normalt hade jag nog röntgat, nästan oavsett prisklass. En sjuk häst är en dyr häst :)
 
Sv: Röntga eller inte ??!

En hobbyhäst som gått hela tiden utan några större problem röntgar jag inte.
Ser ingen anledning till att göra det, röntgen är liksom inte svart eller vitt utan det är en gigantisk gråzon.
Hästen kan ha förändringar som inte spelar roll och den kan ha pyttesmå förändringar som spelar roll.
Så har den visat sig hållbar och fungerande ser jag ingen anledning till röntgen om den går igenom en vanlig besiktning.
 
Sv: Röntga eller inte ??!

Om man inte hittar något avvikande id den kliniska undersökningen, exakt VAD ska man då röntga? Med undantag från spattröntgen hos islandshäst...). En röntgenundersökning utan frågeställning är inte särskilt värdefull.

Jag skulle själv absolut kunna tänka mig att röntga en häst under de förutsättningarna, d.v.s. jag är intresserad av att köpa hästen, och den har inte visat några tecken på avvikelser. "Prutröntgen" brukar röntgenfolket kalla det - har man tur så hittar man nämligen någon mindre avvikelse som saknar egentlig betydelse men som gör hästen i princip osäljbar till fullpris. Och vips så har köparen sparat tiotusentals kronor, hepp!
 
Sv: Röntga eller inte ??!

Aldrig röntgat vid köp men då har jag köpt äldre ponnyer (15 och 20) i låg prisklass (25000 och 12000) hade kunna tänka mig röntga vid "högre" summor om jag hade satsat på träning och tävling men jag rider bara ut i skogen. "Aktivare promenadhäst"
 
Sv: Röntga eller inte ??!

Problemet med att röntga är att det då kan hittas saker som aldrig varit något problem, som aldrig påverkat hästen eller dess prestation och som kanske heller aldrig kommer att bli ett problem.
 
Sv: Röntga eller inte ??!

Röntgar inte om det inte finns något vid veterinärbesiktningen som kan tyda på fel .
 
Sv: Röntga eller inte ??!

Hej!

Jag tycker det finns två saker att ha i åtanke när man överväger röntgen/inte röntgen.

1: Hur mycket pengar kostar/är hästen värd? Jag hade inte röntgat en häst för omk 30 000. Kostar den däremot mer än så hade jag övervägt röntgen.

2: Är den fullförsäkrad inkl. solda fel? - Kolla alltid upp det jättenoga, vad gäller hästens gällande försäkring för, eller om du måste nyteckna, vad kan du teckna för?

Allting syns VERKLIGEN INTE på röntgen - Men jag tycker alltid att man skall göra sitt yttersta för att försäkra sig om att hästen är frisk och lämpad för det man tänker använda den till när man köper hästen. Jag har blivit lurad förut och röntgade inte en i övrigt U.A. häst som visade sig ha över 12 anmärkningar sedan tidigare då vi utförde röntgen senare då problem uppstod. Då svor vi att aldrig köpa häst utan röntgen igen.
Men sen köpte vi den senaste, och då skrev ägaren in i avtalet att om hästen vid hälta visade sig ha anmärkningar på röntgen så skulle köpet gå tillbaka. Hon har varit en kanonhäst och en riktig rosettplockare med starkt möderne, och nu skall hon avlas på.

Så känn av stämningen, tänk efter på vad du lägger ned och vad det skulle innebära om hästen visar sig ha problem senare. Det kan även kännas skönt eftersom man genom röntgen + blodprov kan utesluta en del saker om man ändå får problem senare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 372
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 372
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 586
Senast: Lhas
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 071
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp