"Rockardfästen", nu är det nära...

-Catherine-

Trådstartare
...att jag kan få med mig rockarden på transporten utan att behöva köra ponny & rockard för sig :laugh:

Jag har länge grunnat på hur jag skall göra för att få med mig rockarden på ett enkelt sätt. Fabrikstillverkade sulkyfästen är inte ett alternativ, de är för korta (och för klena?) för min rockard och dessutom vill jag på ett enkelt sätt kunna montera/montera av fästena.

Ngn svets äger jag inte (ännu) så fästet måste också kunna tillverkas i ett stycke samt att det givetvis skall se relativt propert ut.

Men NU har jag snart löst problemet ser det ut som, bara monteringen kvar, sen så märker jag om det funkar lika bra i praktiken som i teorin :p
Jag hade tänkt montera nu ikväll, men precis när jag plockat fram verktygen så började regnet vräka ned, så jag får ge mig till tåls till imorgon.

Iaf..jag bjuder på en tjuvtitt sålänge, kan ni lista ut hur jag tänkt mig konstruktionen? :D

310534_10150487159339428_752229427_10989699_473135157_n.jpg

Sv: "Rockardfästen", nu är det nära...

Själva hållarna ser ju rejäla ut, fästena ser lite klenare ut. Men med genomgående bult och stora brickor bakom så kanske det funkar.

Det är himla smidigt att kunna få med vagnen bakpå! Själv så får jag upp rockarden på sulkyfästen, men nu har jag ställt till det så att jag vill ha med en parvagn istället... :grin:

Ja, det kommer att bli genomgående vagnsbult som jag monterar med så jag är övertygad om att det kommer att orka med att bära vikten. Vagnen är ju inte så tung, mest bara klumpig till modellen :)

Dock har jag inte klurat ut riktigt hur jag skall göra upptill, jag har inte tillverkat ngt övre fäste till skaklarna. Har du fästen upptill eller har du löst det på ngt annat sätt?

Jag är glad över att mina ponnysar är så olika till storleken, då behöver jag inte ställa till det så att jag måste ha med en parvagn :p

Jag sätter fast vagnen med spännband. Kolla om det inte redan finns något på lämmen du kan spänna i, annars är det ju lätt att skruva dit några öglor.

Tadaaaaaaa! :D

308945_10150494691569428_752229427_11042145_244842815_n.jpg

Jag byggde till slut nya fästen för hållarna, gjorde i samma material som hållarna. Fick lite kalla fötter så jag kände att jag ändå ville ha rejälare doningar. Ska ta bild på dem senare, det tog slut på batteri i kameran precis när jag tagit denna bild.
(vagnen är inte fastsatt upptill, bara dithängd. Har inte bestämt mig ännu om jag skall sätta dit öglor eller om det räcker med spännband)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka