Ritning av inredning i stall

Constance

Trådstartare
Här har ni en bild på hur det ser ut där jag kommer få börja bygga mitt nya stall nästa år :) Alla mått står där, men ser ni inte vad det står så får ni säga till (jag kommer inte så bra överens med min dator :p) Det är alltså en ladugård som jag ska bygga om, men jag behöver lite tips.

När jag mätte insidan av väggarna så var det 8,7 m "djupt" och 9,6 m långt.

Dörren som är längst bort är dörren som går ut på gårdsplan, alltså entrén till stallet. Dörren närmast är vägen ut till Gödselstacken :D

Jag vill ha plats för minst 2 boxar á 9 kvm, 1 box á 4-5 kvm, 1 spolspilta/skötselplats för hovslagare/vetrinär etc, litet foderutrymme (inte hö, det förvaras på ett annat ställe) och en sån stor sadelkammare som möjligt!

Stolparna som är utsatta är bärande, och på vågrätt "mellan" stolparna så är det nuvarande foderbordet som ska tas bort.
Tips på hur man gör det?

Ränderna som är med på bilden är kiss-rännorna. Ska jag behålla dem fast lägga galler/trätrall över? Det finns hål ut på gödselstacken/pissbrunn.

Den fyrkantiga rutan som är i hörnet längst upp strax under/brevid fönstret är luckan till huvudavstängning/påsättning av vattnet. (Vad heter det egentligen?) Så där kan det inte vara något som man inte kan flytta lätt på.
Sen i samma hörn finns det en lucka i taket som går upp till höskullen. Den behöver jag egentligen inte använda då jag kan ta ner hö från ett annat ställe.

16167067.jpg


Så, hur skulle ni ha gjort?
Gärna bilder så jag får lite inspiration :bump:
 
Sv: Ritning av inredning i stall

Jag glömde...

Mina hästar går egentligen på lösdrift med ett stort vindskydd med 3 väggar och tak. Stallet ska användas vid utfodring av kraftfoder, när jag gör i ordning hästarna samt om det är dåligt väder ute, så kan det vara skönt att kunna ha dem inne.
 
Sv: Ritning av inredning i stall

Här är min sambos förslag på hur vi kan inreda stallet

16173455.jpg


Uppe till vänster en stor box på ca 13 kvm.
Sedan i mitten, en sadelkammare på 5 kvm, dock så är det en stolpe mitt i :crazy: Frågan är om det blir för litet.
Sedan längst ner en spolspilta/skötselplats på ca 7 kvm.

Uppe till höger en stor box på ca 12 kvm.
I mitten en liten box ca 6 kvm.
Sedan ett utrymme där jag tänkte förvara foder, skottkärra, grepar etc. Men här kan jag även göra en till liten box om det behövs. Den blir i så fall ca 6 kvm.


Men, eftersom jag inte kommer ha mina hästar inne så mycket så kanske de inte behöver ha så stora boxar? Min hästar är små; 147 cm och 155 cm höga. Det kanske räcker med 9 kvm? Eller 10?
 
Sv: Ritning av inredning i stall

tjo!
jag är jättesugen på att skissa lite, lägg ut grundritningen på googelwebben så kan jag ta hem den och använda grunden att inreda i :)
klicka på pappkartomgen "share models" så får du ut den på nätet..
glöm inte att säga va ritningen heter bara :idea:
 
Sv: Ritning av inredning i stall

Jag kan inte se inredningen på första bilden.

Andra bilden tycker jag spontant verkar vara en bra indelning. Mitt tips är att bygga boxarna så stora som möjligt. Det kommer du att uppskatta senare, även om hästarna mestadels bor i lösdrift.

Ska ni göra allt arbete själva?

/Jonaz
 
Sv: Ritning av inredning i stall

Jag gillar din sambos förslag. Stora boxar kan vara bra att ha om man någon gång vill ha fölbox eller om man ska sälja stallet eller hyra ut.
För egen del så vill jag ha en sadelkammare på minst 15 kvadrat, men så har jag på tok för mycket grejer också. En stolpe i mitten tycker jag verkar praktiskt att hänga tränshängare eller krokar på.

/M
 
Sv: Ritning av inredning i stall

Jo jag har funderat på det med. Att bygga så stora boxar som möjligt. Men jag får kanske kompromissa; så stora boxar som det finns plats till och samtidigt bygga en så stor sadelkammare som möjligt :D

Japp, vi ska bygga allt själva :)
 
Sv: Ritning av inredning i stall

Ja det kanske är lite praktiskt ändå med den där stolpen. Men det kanske känns som att sadelkammaren är mindre bara för att den är där. Men om man får en större sadelkammare så kanske det inte känns lika trångt/litet :idea:

Jag vill också ha en stoooooor sadelkammare, jag har på tok för mycket saker :angel:
 
Sv: Ritning av inredning i stall

Jaså, jag är inte ensam om för mycket saker...
Mittstolpen kan du använda som sadelhängare... Har sett många som har sina runt en stolpe för att det inte tar så mycket plats.

Jag håller själv på att planera stall här hemma. Tänkte ha 2 sadelkammare. En för fuktiga lite smutsiga saker och grepar o så.
Den andre med "finsakerna"
 
Sv: Ritning av inredning i stall

ojoj nu har jag varit seg :angel:

men iallafall så har jag skissat på hur man skulle kunna göra..

klicka på get models i sketchup och sök på constance så hittar du det :)

jag ritade upp 4 boxar, stor sadelkammare, utrymme för skottkärra, grepar, skyffel, soptunna etc och en skötselplats.
foder kan du även ha i sadelkammaren sålängde det bara gäller kraftfodret, men ha gärna en dammsugare i sadelkammaren och dammsug av 1 gång i veckan, så slipper du så mycket damm från fodret.. och ett tips som jag alltid säger, ha golvet 100% rent från grejer de enda sakerna du ska ha på golvet är saker som är lättflyttade, ex en stege, stol eller pallbock med hjul som är lätt att flytta, ställ inget på golvet utan sätt hyllor och längs den kortaste väggen kan du ha en extrastabil hylla en bit över golvet där du har ex fodertunna eller andra tunga saker.. alternativt använder du hjulvagn under tunnorna, dessa ser ut som ett svetsat kryss med 4 hjul i ändarna, kanonsmart att ställa tunnorna på..
 
Sv: Ritning av inredning i stall

Ah vad smart med "sneda" boxväggar :idea:


Edit: Du är ju så jäkla duktig på att använda sketchup :D :bow:
 
Sv: Ritning av inredning i stall

ja, enda grejen är ju att du bara får räkna den maximala fyrkantiga arean inne i boxen, men båda boxarna med sneda väggar är rätt stora även om man räknar bort bortfallet..

kom på det att jag glömde säga att jag flyttade en stolpe en bit, tror du att det blir något stort problem att flytta den? för man får ju en så mycket öppnare lösning utan att man helt tar bort stolparna, för de behövs ju ändå..

och jag älskar att hålla på med sketchup.. :love: fortsatte med att inreda ditt stall så där står det nu en brun och en vit welsh mountain och en fux och en skäck hbl :D
furuparkett i alla boxväggar och ekparkett i sadelkammaren, skiffersten i hela stallet och fina röda sadelhängare i sadelkammaren :p
 
Sv: Ritning av inredning i stall

de där vart jätte snyggt faktiskt. SÅ skulle jag köra på TS.

du är duktig på att göra skisser. Kanske ska använda de när jag gör mitt stall :banana:
 
Sv: Ritning av inredning i stall

Förlåt om jag kapar din tråd... Men ser att vi har ganska lika mått på våra byggnader, och jag kan inte heller få till det hur jag skall inreda.
Måtten på min byggnad är 10 x 8,5, och ingången är på mitten på den korta sidan. Jag har sadelkammare och foderutrymmen intill, så det enda som skall in i mitt stall är boxarna. Problemet är att jag helst vill ha boxar som är godkända för stora hästar, och gärna så stora som möjligt... 4 x 3 vore drömmen, men då får jag en stallgång på 0,5 meter. :crazy: Funderar på att sätta två boxar längsmed bortre kortändan. Men då får ju stallet bara en utgång, någon som vet hur många utrymningsdörrar som måste finnas? Någon som har ett bättre förslag?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ritning av inredning i stall

jag gissar att du alltså vill ha boxar på den yta där det totalt är 6 x 8,5 m och de 4 närmast dörren redan är sadel och foderkammare..

har för mig att från 4 hästar och uppåt bör man ha 2 utgångar.. MEN.. om du lägger två boxar(3x4,25m) längs den korta bortre väggen med en extra utgång från en av boxarna löser du det, då får du in två boxar till längs gången som blir 3x3, dvs precis hästmått men har du ordentlig utvistelse så kommer hästarna inte at vantrivas inne i boxarna..

Annars kan du göra 3 boxar, minsta kortsidesmått är 2,7 m och gör du kortsidorna 2,8 längs bortre väggen och beroende på hur bred gången är mellan foder och sadelkammare så gör du mittenboxen kortare och de två sidoboxarna längre.. då får du förvisso inte mycket till stallgång, men de mittenboxen att bli 4,8x2,8= 13,44kvm och två sidoboxarna kommer att bli 6x2,8= 16,8 kvm.. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ritning av inredning i stall



liten bild av hur jag tänkte med tre boxar..
 
Sv: Ritning av inredning i stall

Du är så duktig! :bow: Du får gärna visa hur "mitt" färdiga stall ser ut :D

Förresten så kommer det kanske bli så att jag få ha en kompis häst hos mig from. april nästa år. Så då kommer jag behöva en till box. Det är ett varmblod på 165 cm.

Min sambo tänkte då att man flyttar stolpen som är i sadelkammare ut mot stallgången och sedan tar "sadelkammaren" och boxen som är över den och gör 2 boxar på ca 9.5 kvm och sedan gör sadelkammaren på den "övriga" öppna "boxen".

Jag vill helst ha bred stallgång så jag kan binda upp fler hästar än bara i spolspiltan. I och för sig kan jag binda dem i boxarna men det skulle ändå vara skönt att kunna binda upp dem.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej, Vi ska flytta till en gård i november, verkligen min drömgård som vi får hyra på obegränsad tid av min sambos chef till ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 078
Senast: rebus
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Flyttar denna tråd själv, får se om jag får fler träffar här...: Jag och min syster har en plan för nästa sommar, som vi nu vill ska...
Svar
9
· Visningar
1 300
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp