Risker med "för mycket hö" ?

milly

Trådstartare
Finns det några risker med att ha hö stående i stallgångarna (i påsar) ifall någon häst skulle rymma och mumsa i sig en obegränsad mängd extra med hö? (när den är van vid en begränsad mängd)

Det har då aldrig jag sett några risker med men det kom upp i en tråd och vissa trodde att det är risker med det också, så som det är risker med att ha kraftfoder inom räckhåll för en rymmande häst.
Kraftfoder är väl självklart men grovfoder? :confused: Är det evrkligen risk för nånting - kolik, fång?
Det kan ju möjligtvis vara skillnad på om hästen äter ett hö och de andra påsarna består av andra sorters hö (vissa kollektiv stall har ju eget hö till vardera häst) - DÅ kanske den skulle kunan reagera på det. Men om alla hästar äter samma hö och den rymmande hästen kommer åt några kilo extra av det höet den är van vid borde det väl inte påverka? Det har jag aldrig hört talas om iaf.

Sv: Risker med "för mycket hö" ?

Knappast skulle det påverka hästen speciellt. Bättre hästen går och äter än hittar på andra hyss och skadar sig.

På ridskolan där jag är "uppvuxen" lade vi alltid ut en bal hö i stallgången, så om nån häst kom lös skulle den stå och äta och inte bråka med kompisarna (spiltor).

På "min" ridskola gjorde man likadant.

Och till milly: jag har aldrig hört att hästar skulle kunna bli sjuka av för mycket hö (förutom fångrisk vid häftiga byten av höpartier)

Immer

Nej jag tror ju inte heller på att det skulle vara nån fara alls med det men blev tveksam när ett par nämnde det.

Får se om det inkommer fler svar...

jag har aldrig hört att det skulle vara något problem. Det har faktiskt hänt att en kompis ponny har smitit och ätit upp det mesta av höt som låg hos de andra hästarna.

Det ända som hände var att han bajsade mer faktiskt! :angel:

Så vida det inte är en fånghäst och höt är dunderbra så är det väl bara bra för hästar att äta hö. Jag låter sällan mina stå utan hö i boxen. För det mesta har de kvar på morgonen från kvällen innan. Hästens mage är väl gjord för att äta hela tiden.

Så nej jag tror verkligen inte det är någon fara..

Tänk att du tog upp det här precis nu...
I morse när jag kom ut till stallet så stod
mitt islandssto och mumsade hö i stallgången.
Som tur var tar vi bara in en ~11kg bal åt gången.
och det var inte så mycket kvar.
Foderkammardörren var ordentligt stängd, pust.
Vilken fasa...det här har aldrig hänt förut.
Det var min make som nattade hästarna
och han säger att han är säker på att han stängde
boxdörren :confused: .

Igårkväll när jag tittade på oförklarliga fenomen
ca: 22:30, tyckte jag att jag hörde en bil med musik
som dunkade men tänkte att det var inbillning.
I vanliga fall hade jag rusat upp och kollat, så varför
gjorde jag inte det :crazy:.

Det måste ha varit maken, den rackarn eller :eek:
Vi har ju liksom superkoll på allt.
Så hur kunde det hända?

Hände det nåt med ditt sto då? Nu när hon mumsat i sig en massa extra grovfoder?! ;)
Jag tror inte det va?

jag har heller aldrig hört att det skulle vara skadligt för en häst att få i sig mer än sin vanliga mängd med hö.
vi har vårat frukost hö i påsar, och kraftfodret står i hinkar med bra lock på i stallgången, så jag är inte orolig om mina hästar kommer lösa...

milly skrev:
Hände det nåt med ditt sto då? Nu när hon mumsat i sig en massa extra grovfoder?! ;)
Jag tror inte det va?
Nej hon ser ut som vanligt!
Hon hade pruttat fyra stora blaffor i gången
så då måste hon ha varit lös ex antal timmar
...någon som vet ;)

Har svårt att tänka mig att hästen far illa av några kilo extra hö.

Däremot tycker jag att man inte bör ha för mycket saker i stallgången av utrymningsskäl. Brinner det så är det nog rörigt ändå, och man skall inte behöva snubbla eller famla sig fram. Gäller även övrig utrustning som förvaras där, hängandes som ståendes.

I vårat stall har vi en utbrytarkung, sätter man inte fast honom på exakt rätt sätt så är han lös i gången på morgonen. Det har aldrig hänt att han blivit dålig av för mycket hö, mätt och belåten herre med mindre aptit dock på morgonen är allt.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Hästvård Funderar på att köpa en shettis som sällskap men vet inget om småttingarna, min minsta är d-ponny och jag har bara haft fullblod och...
2
Svar
28
· Visningar
3 259
Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama