Risker med att fodra med jäst?

Wingates

Trådstartare
Vi har en maghäst som blir bättre med vanlig bakjäst (1 pkt om dagen, stor häst) men kan man ge det hur länge som helst? Eller finns det risker med detta?

Sv: Risker med att fodra med jäst?

Det finns folk som påstår att om man tillför hästen bakjäst så kan man få en tillfällig förbättring men att jästen tränger bort hästens naturliga tarmflora.

Då undrar jag hur de tänker, för jästen tillför ju inga mikroorganismer utan sägs bara hjälpa till att skapa en miljö som är gynnsam för de goda tarmbakterierna.

Den forskning jag har sett säger att alla hästar mår bra av det. Har inte sett något som helst om begränsningar i tid utan bara att det gynnar hästen.
Detta är kopierat från Hingst info nr 2 2012, då man hade en större artikel om det senaste gällande forskning och häst.
"Levande jäst kan påverka hästens matsmältning positivt

Flera studier i bl.a. Frankrike har visat att levande jästkultur kan öka smältbarheten av både cellulosa och andra beståndsdelar i fodret. När hästar äter jäst ökar antalet lactobaciller och bakterier som använder mjölksyra i blindtarmen, men inte i grovtarmen. Jästen visade sig öka aktiviteten hos vissa enzymer som bakterierna använder för att bryta ner fibrerna i fodret. Man såg att nedbrytningen var effektivast när hästen fick en större mängd fibrer i foderstaten än när den var mer stärkelserik (när hästen fick mer kraftfoder), men den goda effekten av jäst kan även hjälpa hästar med stora kraftfodergivor och på så sätt stabilisera miljön i grovtarmen. "

Då undrar jag hur de tänker, för jästen tillför ju inga mikroorganismer utan sägs bara hjälpa till att skapa en miljö som är gynnsam för de goda tarmbakterierna.

Håller med men som passus till TS så skulle jag vilja tillägga att har hästen ständigt problem med magen så bör man ju satsa på att verkligen se till orsaker om såna finns till varför så kan vara fallet , och inte bara försöka dämpa problem så att säga .

Min fick jäst (1 paket/dag) i stort sett hela förra vintern, då han var risig i magen (troligen pga hösilaget). Pratade med veterinär och klinik, efter att ha testat en del probiotika utan resultat, och det ska iaf inte vara skadligt. Men naturligtvis bör man söka rätt på källan till magproblemen, eftersom det inte är bra för hästen att ha ständig diarre´ (t.ex.).

Intressant! Du vet inte vad studien hette? Hade velat läsa den i helhet.

Intressant! Du vet inte vad studien hette? Hade velat läsa den i helhet.

Nej jag vet inte den fanns med i ett stort sammandrag som tidningen hade om dagens forskning som rör häst. Jag har inte tidningen kvar så jag är osäker på om det fanns källhänvisning till artikeln.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25