ringorm på kanin

M

manicsundance

Hej alla

Någon som har erfarenhet av ringorm på kanin? Har hittat detta på min jätte och frågan är om det krävs veterinärbesök eller om det finns någon kur jag kan köra hemma först?

Sv: ringorm på kanin

Vad jag har läst så ska man kontakta veterinär för att få recept på någon salva.

Har haft ringorm själv samt på nötkreatur. Och till din kanin kan du på samma sätt som till människor använda Pevaryl t.ex. Du behöver inga recept utan det är bara att knalla in på apoteket. Men du kan även frisera de angripna partierna och låta kaninen sola sig! :laugh: Sol är bra eftersom svamp otrivs i torra miljöer.

Kicki :laugh:

Precis som Kicki skrev så fungerar pevaryl utmärkt mot ringorm, men var försiktig då ringorm är en av de få sjukdomar som kaniner kan få som smittar oss människor likaväl som andra djur, så se till att tvätta händer nogrant efter hantering.

/Anna

Tackar Tackar ska göra ett tappert försök =)

Liknande trådar

Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
728
Senast: Bapelsin
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka