No1
Trådstartare
Trafikutskottet har sammanträtt i riksdagen och då stöttes det mycket runt järnvägen och dess kända problem.
I diskussionen har de allra flesta parter funnits representerade och rent generellt var det väl inte särskilt många sköna ord. De flesta känner nog till att tågtrafiken har flertal kvalitetsproblem och för att just under vintersäsong i princip totalhaverera.
En av de ansvariga valde att bemöta "klagan" genom att påtala att det negativa tonläget där man anser att förseningar, bristande underhåll och andra driftstörningar bara är något dåligt - är fel fokus.
Istället skulle man se det som att det är utifrån problemen som man kan växa och bli bättre.
Istället för att bara se ett rött ljust som en problemvarnare ska man välja att se det som en bekräftelse på att varningssystemet faktiskt fungerar.
Jag tycker formuleringen var både optimistisk och rolig
Fö finns det tydligen en prislapp på tågtrafikens kvalitetsproblem: 5 miljarder per år.
Alltså, 5 miljarder för endast tågtrafiken.
Under sammanträdet framgår det att det inte saknas idéer, både innovativa och lite mer traditionella, gällande förslag till förbättring men med handen på hjärtat så har det inte saknats tidigare år heller. Precis som det inte har saknats allvarliga kvalitetsproblem när det kommer till infrastrukturen.
Frågan är, hur länge ska det fortgå? När blir infrastrukturen en prioriterad fråga? Den dagen det inte innebär enorma resurser?
I diskussionen har de allra flesta parter funnits representerade och rent generellt var det väl inte särskilt många sköna ord. De flesta känner nog till att tågtrafiken har flertal kvalitetsproblem och för att just under vintersäsong i princip totalhaverera.
En av de ansvariga valde att bemöta "klagan" genom att påtala att det negativa tonläget där man anser att förseningar, bristande underhåll och andra driftstörningar bara är något dåligt - är fel fokus.
Istället skulle man se det som att det är utifrån problemen som man kan växa och bli bättre.
Istället för att bara se ett rött ljust som en problemvarnare ska man välja att se det som en bekräftelse på att varningssystemet faktiskt fungerar.
Jag tycker formuleringen var både optimistisk och rolig
Fö finns det tydligen en prislapp på tågtrafikens kvalitetsproblem: 5 miljarder per år.
Alltså, 5 miljarder för endast tågtrafiken.
Under sammanträdet framgår det att det inte saknas idéer, både innovativa och lite mer traditionella, gällande förslag till förbättring men med handen på hjärtat så har det inte saknats tidigare år heller. Precis som det inte har saknats allvarliga kvalitetsproblem när det kommer till infrastrukturen.
Frågan är, hur länge ska det fortgå? När blir infrastrukturen en prioriterad fråga? Den dagen det inte innebär enorma resurser?