S
ScareCrow
Har nyligen skaffat mig en ridtravare. Han är en äldre herreman, snäll och väldigt lätt att hantera, en riktigt äkta gentleman skulle man kunna säga, mäter 155cm över marken. Jag har tidigare också haft några ridtravare i varierande storlekar, och även jobbat i olika travstall, men jag har aldrig stött på ett varmblod som är så här liten i storlekar på utrustningen. Han har 135cm i täcken, och då är de lite för långa baktill, och lite "fladdriga" runt om. Kan dock inte köpa så mycket mindre än 135cm eftersom då blir det för snävt framtill över bogarna. I benskydd drar han S. Fick med strl: M på benskydden och de kunde jag snurrar 1 och ett ½ varv runt benen på honom. Storlek cob på träns, men då behöver han ha storlek full på pannbanden och nästan strl: ponny på nosgrimman. Bettet är 12cm. På grimman har jag nu strl: cob, och då sitter det spänt på sista hålen, både i nackstycket och över nosen. Kanske man skulle få strl: ponny på honom? Alla andra ridtravare jag har haft har varit 155cm i täcken, full i träns/grimma, stora bett och storlekar M/L i benskydd.
Är det bara jag som har träffat på endast de stora varmbloden förut, eller är det denna som är väldigt liten? Är det någon annan med en ridtravare här inne som också har sådana här extremt småa storlekar på utrustningen?
Och en annan sak: är det någon som vet något täckesmärke, som är bredare framtill över bogarna, än andra täcken?
Är det bara jag som har träffat på endast de stora varmbloden förut, eller är det denna som är väldigt liten? Är det någon annan med en ridtravare här inne som också har sådana här extremt småa storlekar på utrustningen?
Och en annan sak: är det någon som vet något täckesmärke, som är bredare framtill över bogarna, än andra täcken?
Senast ändrad av en moderator: