Ridtravare = väldigt liten??

S

ScareCrow

Har nyligen skaffat mig en ridtravare. Han är en äldre herreman, snäll och väldigt lätt att hantera, en riktigt äkta gentleman skulle man kunna säga, mäter 155cm över marken. Jag har tidigare också haft några ridtravare i varierande storlekar, och även jobbat i olika travstall, men jag har aldrig stött på ett varmblod som är så här liten i storlekar på utrustningen. Han har 135cm i täcken, och då är de lite för långa baktill, och lite "fladdriga" runt om. Kan dock inte köpa så mycket mindre än 135cm eftersom då blir det för snävt framtill över bogarna. I benskydd drar han S. Fick med strl: M på benskydden och de kunde jag snurrar 1 och ett ½ varv runt benen på honom. Storlek cob på träns, men då behöver han ha storlek full på pannbanden och nästan strl: ponny på nosgrimman. Bettet är 12cm. På grimman har jag nu strl: cob, och då sitter det spänt på sista hålen, både i nackstycket och över nosen. Kanske man skulle få strl: ponny på honom? Alla andra ridtravare jag har haft har varit 155cm i täcken, full i träns/grimma, stora bett och storlekar M/L i benskydd.
Är det bara jag som har träffat på endast de stora varmbloden förut, eller är det denna som är väldigt liten? Är det någon annan med en ridtravare här inne som också har sådana här extremt småa storlekar på utrustningen?
Och en annan sak: är det någon som vet något täckesmärke, som är bredare framtill över bogarna, än andra täcken?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridtravare = väldigt liten??

Min lilla varmblodskille drar även han 135 i täcken, cob i grimmor & Träns. Har aldrig reflekterat över att det skulle vara onormalt litet? Jag har bara träffat ¨på ett varmblod någonsin som drog utrustning större än 145cm i täcken och full i övrigt - så jag tycker nog att det är fullt normalt med storlekar kring 135cm.

Det måste nog vara jag som bara har träffat på dom stora varmbloden förut då ;)
Tyckte att denna kille drog så små storlekar då jag började kontrollera vad han skulle ha på utrustning, så i min hjärna så blev han så "jätteliten" :D

Min var 160 cm, hade 140 i täcke och full i allting annat. 145 i täcke var ofta för stort. :)

Min travare är 163 cm, han har 135-145 i täcke, full på träns, 10,5 på bett och benakydd L fram, XL bak...

Har inte haft eget vlb men ja jag har träffat på många små travare. En kompis häst är bara 148 och drar 125 i täcken och ponny i övrig utrustning. Har en annan kompis vars häst (160) drar 135 täcken. Så visst finns dem, jag är mer van vid små travare...

Haft 4 travare, och dem drog storlek full, Medium, ev cob. 135-145 cm i täcke:)
Hade en stoooor travare på prov, 173 cm hög! Han drog 165 i täcken;) x-full storlek i träns och grimma. 14,5 cm i bett och då var det nästan för litet!
Motsvarande att dem andra låg på 9,5-11,5 i bett:D

Min tjej är 152cm, och runt om mig i min omgivning är det flera som är under 157cm. Två är D-ponny med 148cm, en 149 och sen är det en hel del under 157cm.

Min tjeja drar 135cm på täcken, S på skydd, men Full på huvudet då det är stort. 10,5cm på bett.

min var 160cm och hade storlek 125 i täcke

Min travare är 150 cm i mankhöjd och drar 125/135 i täcken (beror på om det är stora eller små storlekar, 135 är oftast för långa men 125 för smala i bogen), cob i grimma och träns (vissa remmar spända i innersta hålet), M i benskydd och 10,5 i bett.

min är 152,5cm.
grimmor: cob
träns: cob/full. Beror på märken. Nosgrimmorna är nästan alltid för stora så skulle ibland behöva ponny.
täcken: 125 (skitbra för dom finns ofta kvar på rea :P)
bett: 10,5 (skulle kunna ha 10cm men det har jag inte hittat på vanliga affärer)
skydd: full (långa skenben)
boots: M

Min första egna häst var ett varmblod på 147cm. Hon hade 125-135 i täcke.
Minns inte riktigt vad hon hade i träns. Ponny/ cob kanske?=)

Min travare är ca. 160 cm. Hon är nätt i typen med väldigt smala ben.
Grimmor: cob/full. Ibland funkar full på innersta hålet, ibland är cob mer lagom.
Träns: cob/full. Som sweep sa beror det på märken och nosgrimmorna är oftast i största laget.
Täcken: 125 eller 135. Hon är inte mer än 125 om man mäter, men vissa täcken blir för trånga i bogen, även om hon är rätt smal där. :crazy:
Bett: 10,5
Skydd: Ponny (S) fram och cob (M) bak. Framstrykkappor i full passar ibland på bakbenen.
Boots: M

Har jobbat i travstall och där fanns alla storlekar och modeller på varmblodstravare. Vissa i ponnystorlek där man näst intill skulle kunnat ha ponnyhuvudlag och vissa som man fick spänna ut det mesta så mycket det gick. Någon rejäl herre som bara kunde ha en viss sele med extra långt ryggstycke. :p

Senast ändrad:

lite till alla...
ja det kan ju vara så att det är OLIKA raser av "travare" som alla har stött på? Har inte koll på hur många/få det finns men de 3 jag har lite koll på är:

Amerikansk varmblod- lite mindre, nättare "smala"

"Svenskt" varmblod- lite högre men framförallt "längre i kroppen.

Franskt varmblod- större och grövre. rätt högresta.

min består av detta och är svensk

Franskt blod 5.08 %

Amerikanskt blod 94.92 %

Jo det är sant. Min är "Svensk" har 100% amerikanskt blod, så på henne stämmer det in med att hon är "liten" och nätt. Fast det finns ju alltid undantag. ;)
Lillebror till min tant var (tyvärr borta nu...) också "Svensk" med 100% amerikanskt och han var dryga 170 cm. En rejäl pålle.

Stämmer inte direkt..Våra är ju "svenska" men avelsmässigt amerikanska.
Våran stora 100% US väger över 600 pannor och är över 166 i mankhöjd. Drar 155 i täcken x-full på träns och benskydd osv..
31616283.jpg

den andra är 98.78 % US och resten fransk/rysk över 160 hög och väger 535 kg och drar 145 i täcken och full på träns och skydd.
31634902.jpg

"Svenskt" varmblod- lite högre men framförallt "längre i kroppen.
.

Stämmer nog inte. Min svenskfödde, med 100% US blod är 173 cm hög, riktig grov med en halsomktrets som en ardenner. Sen har han 145 cm i täcken, full på allt annat. Kort, kompakt men hög och grov.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka