Ridstövlar

Cillaramsa

Trådstartare
Jag börjar nu inse att jag måste köpa nya ridstövlar. Har ett par Cavallo som nu är 23 år gamla, helt gråa, och har släppt i sulan. De har tjänat mig väl! :grin:

Men jag tänkte mig inte Cavallo igen, utan någon av de här lite mjukare nya varianterna. Så, vad ska jag välja? :confused:
Vad trivs ni i och rekommenderar? Jag är kort med relativt kraftiga ben (inte extremt) så inga supersmala. Förut har jag föredragit de stela gammeldags stövlarna, men kanske de mjukare är skönare?

Hoppas på tips! :idea:

Sv: Ridstövlar

Köpte för någon månads sedan Ariats helsvarta ridstövlar och är så nöjd! :) De behövdes inte ens ridas in och de ger perfekt stadga även om de nog räknas som mjuka. Jag gillar inte sladdriga eller för mjuka stövlar men dessa känns perfekta.

Ok, ska kolla på dem! De där Tretorn eller vad de heter, mjuka, som Malin Baryard har designat? Eller vad hon nu har gjort.

Nej, de är inte så mjuka. Ganska så hårda, men de är ju ändå annorlunda att rida i dem än i vanliga stela läderstövlar. Bra grepp och sköna, men är lite annorlunda tycker jag. Kanske något man borde prova själv innan man köper?

Ok. Ja, man vill ju gärna prova, men man brukar väl inte få provrida i stövlar och sedan kunna lämna tillbaka dem, antar jag?

Inga fler som vill tipsa om sina stövlar som de är jättenöjda med?

Jag har ett par Cavallo Sydney jag är jättenöjd med. Inte alls hårda.

Förr gjordes alla stövlar på samma sätt, nu gör Cavallo och många andra stövelmärken stövlar på olika sätt. Hårda runt om, hård utsida med mjuk insida, helt mjuka runt om och så vidare, så gillar du Cavallo så kolla vidare där. Med tanke på att du gjorde en investering som höll i 23 år så borde du fortsätta hålla kvar vid märket tycker jag. ;)

Ja, det var bra hållbarhet! Men det tror jag iofs gäller för hårda stövlar, mjuka slits säkerligen ut mycket fortare.

Jag har ett par i lite kraftigare skinn (nubuck, heter det så?) med dragkedja bak och snörning hela vägen fram. Jag har också lite vadomfång men dessa är lätta att anpassa. (Inköpta på ett ställe som börjar på H ;-) )

Cavallo har ett par stövlar i kängruläder tror jag, det är deras mjukaste stövel, rider du tio hästar om dagen så går de sönder fortare ja, men annars behöver du inte oroa dig för att stövlarna kommer gå sönder så fort, så länge du inte springer med dem i lera eller mockar med dem... Ridstövlar nu för tiden är gjorda att endast rida med, inte använda för stallsysslor. :)

Cavallo har ett par stövlar i kängruläder tror jag, det är deras mjukaste stövel, rider du tio hästar om dagen så går de sönder fortare ja, men annars behöver du inte oroa dig för att stövlarna kommer gå sönder så fort, så länge du inte springer med dem i lera eller mockar med dem... Ridstövlar nu för tiden är gjorda att endast rida med, inte använda för stallsysslor. :)

"Ridstövlar nu för tiden" Haha, det låter som om jag är 100 år! :D Jag försöker nog vara rädd om dem när jag väl köper nya, men ´lite mockning ska de nog klara av i en torvbädd. Lera är däremot inte bra.

Jag tackar för tipsen och åker och provar lite! :idea:

Haha, det var inte meningen att stöta på det sättet. ;) Jag bara antog att du köpte ett par stövlar när du var färdigväxt (äldre tonåren?) + 23 år = din nuvarande ålder. :D

Testa massor är mitt tips! :)
Jag har måttat och sålt hundratals stövlar när jag jobbade i ridsportbutik. Det finns en stövel för alla!

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter nya ridstövlar, och har följande kravlista: mjuka i skaftet dragkedja (jag har skadat foten och kan inte komma ner i...
Svar
19
· Visningar
3 563
Senast: Eamene
·
Utrustning Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från...
Svar
4
· Visningar
1 397
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Jag behöver köpa nya ridstövlar och var och provade i en butik idag. Mountin Horse Richmond highrider kändes hårda i foten och...
Svar
4
· Visningar
2 164
Senast: Sibylla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka