Ridskoleponny medelsvår c nivå

Barbabelle

Trådstartare
Jag kikar på hästannonser och hittar en ponny som går som ridskoleponny.

Den ligger på medelsvår c nivå i dressyren!

Det måste väll vara väldigt ovanligt med en ridskolehäst på den nivån?
Vilken nivå ligger era ridskolehästar på?
 
Det betyder egentligen att den har styrka för att gå i samling. Lätt A/MSV C betyder i övrigt att den kan göra skänkelvikning, skolorna och kan vända på både fram- och bakdelen.
 
Senast ändrad:
Lätt A/medelsvår C bör alla ridskolehästar klara av att utföra.

På min ridskola skulle jag säga att några ligger på LB men dom flesta ligger på LA nivå (medelsvår c finns inte längre)
I hoppningen så hoppar nog alla minst en meter.
 
På vår ridskola hade vi några skolhöstar som tävlat St George, de flesta utbildade och tävlade Msv B. Vi hade dock ridgymnasie också, så lite andra krav på hästmaterialet. Men även innan dess så kunde de flesta skolhöstar iaf gå ett La- program skapligt och byta galopp. De flesta storhästarna hoppade även banor på 1.10, vissa 1.20. vi hade också ett antal ponnyer som tävlade LA, några FEI, gick lag-SM och även vanliga SM. Men samma där, de reds av gymnasieelever utöver lektionerna så därav utbildningsnivån.
 
Kan inte påstå att alla våra ridskolehästar ligger på den nivån, men vi har 3-4 stycken (av 11-12, liten ridskola) som skulle kunna gå ut och tävla LA-msv dressyr utan att behöva skämmas. Näst intill alla kan göra skolor, inte så att det skulle ge några poäng på tävling i dagsläget men tillräckligt för att eleverna ska kunna träna på det. På större ridskolor där man har mer möjlighet för personal att utbilda hästarna tycker jag ofta de flesta hästar är ganska välutbildade.
 
De flesta hästarna tävlade upp till 1m, ponny ca 80-90. I dressyren tävlades de flesta upp till LA på ponny, medan några hästar upp till ca MSV B. Tror vi till och med hade någon häst som lånades ut till VM i femkamp.
 
Tror nog inte att det är så ovanligt. Vi har flera som går Msv C med vinster och placeringar och två som går MsvB, även det med många vinster och placeringar. :)
 
Det beror väl mest på vad man har/vill ha för elever. Ska man undervisa elever med flera års ridvana i dressyr och behålla dem behöver hästarna kunna en del, helst mer än eleverna.
 
Jag kikar på hästannonser och hittar en ponny som går som ridskoleponny.

Den ligger på medelsvår c nivå i dressyren!

Det måste väll vara väldigt ovanligt med en ridskolehäst på den nivån?
Vilken nivå ligger era ridskolehästar på?

Alltså - nä?

Jag har lärt mig rida på ridskola och när vi kommit en bit så red vi regelbundet skänkelvikning, skolor i skritt och trav samt fram- och bakdelsvändning. Och övade på att både samla och öka trav och galopp. Hade hästarna inte kunnat det så hade vi ju inte kunnat lära oss?
 
Alltså - nä?

Jag har lärt mig rida på ridskola och när vi kommit en bit så red vi regelbundet skänkelvikning, skolor i skritt och trav samt fram- och bakdelsvändning. Och övade på att både samla och öka trav och galopp. Hade hästarna inte kunnat det så hade vi ju inte kunnat lära oss?
Jag skulle säga att det var samma på min ridskola, vi red öppna och sluta och det där, men jag tror inte de var utbildade så att de gick i form i enlighet med TR och utförde de rörelserna (med majoriteten av elever).

Alltså skillnad på utbildad till/tävlar med resultat.

Med brasklapp för att det här börjar bli närmare 20 år sedan.
 
Jag skulle säga att det var samma på min ridskola, vi red öppna och sluta och det där, men jag tror inte de var utbildade så att de gick i form i enlighet med TR och utförde de rörelserna (med majoriteten av elever).

Alltså skillnad på utbildad till/tävlar med resultat.

Med brasklapp för att det här börjar bli närmare 20 år sedan.
Det är längesen för min del också :) Men den ridskola jag red på under senare delen av min "ridskolekarriär", som äldre ungdom och ung vuxen, hade generellt hästar som gick i korrekt form om ryttaren red dem i korrekt form. Och då också kunde göra t.ex. öppna och sluta i trav på korrekt sätt. Vi hade också serietävlingar i dressyr och hoppning under terminerna som man som ridskoleelev från viss nivå fick anmäla sig till och rida. Har för mig att dressyren gick upp till dåvarande lätt A, alltså snäppet under msv C.
 
Det är längesen för min del också :) Men den ridskola jag red på under senare delen av min "ridskolekarriär", som äldre ungdom och ung vuxen, hade generellt hästar som gick i korrekt form om ryttaren red dem i korrekt form. Och då också kunde göra t.ex. öppna och sluta i trav på korrekt sätt. Vi hade också serietävlingar i dressyr och hoppning under terminerna som man som ridskoleelev från viss nivå fick anmäla sig till och rida. Har för mig att dressyren gick upp till dåvarande lätt A, alltså snäppet under msv C.
Ja med tävlande ridskolor är det ju lätt att "checka av" utbildning :) hos oss var det bara enstaka klubbtävlingar när jag gick där..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
814
Senast: Sassy
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 680
Senast: Nikan
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 007
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 751
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp