Ridskolehästar

P

Poetry_princess

Ni som rider/jobbar på ridskola - hur mycket får hästarna, egentligen? Hur mycket bör de få?

Har totalt glömt bort hur mycket hästarna på min ridskola får, men såvitt jag kommer ihåg var det ganska mycket... Iallafall när jag jämförde med min kompis häst som blir riden 45 min-1 tim per dag.

Hästarna på min ridskola går max 3 lektioner/dag (45 min), varav minst en är i lugnare tempo. Hur mycket är "normalt"?
 
Sv: Ridskolehästar

Har ingen större koll på hömängd eller vad de stora hästarna äter, men jag vet att ponnyerna på min ridskola äter 2 kg helhavre/dag...

/Ullis
 
Sv: Ridskolehästar

Ponnyerna (d-ponnyer) äter ca 6 kg hö/dag och hästarna varierar mellan ca 6-12 kg. Dom får Krafft Grund och det får väl hästarna ca 3 kg/dag (varierar lite grann kanske men dom flesta får lika) och ponnyerna 1-3 kg/dag.

Dom går ca 2-4 lektioner/dag, oftast 3, och varje lektion är ca 50 min. Både nybörjarlektioner och mer "krävande" lektioner med mer jobb...

Tycker att de flesta (utom en) är i alldeles lagomt hull...
 
Sv: Ridskolehästar

När jag red på ridskola tycker jag att de fodrade väldigt bra! Har hört att de hade analys på silaget också vilket är toppen även fast de kanske inte RÄKNADE ut foderstater så hade de iaf ett hum om hur de skulle fodra. Detta har tyvärr ändrats nu så att hästarna faller ur och får lite lite grovfoder. Man fodrar efter magen och inte efter överlinjen...

Exempel på stor häst (175) som går 1-3 lektioner/dag. Svårt att hålla hull men ganska pigg.

Minst 14 kg hösilage (kommer inte ihåg exakt men det var antingen 4-4-6 el 6-4-6, kanske ännu mer eftersom jag inte kommer ihåg om de fick tre eller fyra ggr/dag) som var hyfsat torrt, kanske 60% TS.
3-4 kg Havre
Betfor (ingen direkt koll på mängd men kanske 0,5-1 foderskopa blött)
Mineraler

Det bästa var att om hästen började tappa fick den mer silage, var den trött fick den mer havre och var den pigg drog man ner på havren (enligt vad jag märkte och uppfattade det som iaf) och det är ju utmärkt så länge hästen får i sig rätt mängd grovfoder (vilket jag tror att alla fick)!

Jag kommer inte ihåg siffrorna exakt men tror att fodermängden låg där någonstans.
 
Sv: Ridskolehästar

Hej. Våra hästar går lektion fyra dar i vecka, och de variera mellan 1 till fyra lektioner per dag. 30 min el. 45 min. vi har bara små hästar på ca 155 cm, de går på ca 5 - 8 kg hö per dag och ca 2 kg krafft per dag. Med vissa undan tag för häst. men de flesta håller sig i denna ram...
 
Sv: Ridskolehästar

Våra hästar går 1-3 lektioner omdagen, varav iaf en nybörjare. Alla är fina i hullet, endel lite väl runda kanske :angel: . Vi har analys på silaget (dåliga värden just nu tyvärr) och hästarna får havre och/eller Krafft, halm, betfor, mineraler och vissa får även luzern.

Ca för en häst 170 lite grövre typ

Morgon: 3 kg silage, 1 kg havre/Krafft
Lunch: 3 kg silage, 1-1,5 kg havre/Krafft, betfor, mineraler, ev luzern
Middag: 1 kg havre/Krafft, halm
Kväll: 4 kg silage

Ca för en vanlig D-ponny, lättfödd

Morgon: 2 kg silage, 0,5 kg havre/Krafft
Lunch: 2 kg silage, 0,5 havre/Krafft, betfor, mineraler, ev luzern
Middag: 0,5 kg havre/Krafft, halm
Kväll: 3 kg silage

Ca för en odräglig B-ponny :D

Morgon: 1 kg silage, 0,25 kg havre/Krafft
Lunch: 2 kg silage, 0,25 kg havre/Krafft, betfor, mineraler
Middag: 0,25 kg havre/Krafft, halm
Kväll: 2 kg silage

Naturligtvis med individuella variationer..men på ett ungefär. Vanlig ridskolediet med havre/Krafft och betfor som funkar bra för dom flesta, vissa har fått örter periodvis, salt i maten ist för saltsten osv. det finns ju alltid dom som behöver en lite annorlunda foderstat, men det brukar gå att ordna ganska så smidigt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
182
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 695
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 372
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp