Ridskolefolk, var är er klubb organiserad?

mimmipigg

Trådstartare
Jag sitter i styrelsen för en liten ridklubb där vi inte mäktar med arbetet längre.
Vi har av tradition tillhört ridsportförbundet trots att vi inte har någon tävlingsverksamhet. Vi upplever att vårt medlemskap där egentligen inte ger oss något utom en massa regler som gör vårt arbete tyngre.
Finns det ridskolor som tillhör andra riksorganisationer?

Sv: Ridskolefolk, var är er klubb organiserad?

Privata ridskolor tillhör ju sällan ridsportförbundet.
Det finns ju andra former att driva en verksamhet, tex en ekonomisk förening.

En av nackdelarna med att inte vara med i Ridsportförbundet är att medlemmar i er klubb måste vara medlemmar i någon Rf-ansluten klubb också om de vill tävla på annan plats än hos er. Om inte det är något problem för er kanske klubben kan vara med i t ex KFUM och genom det kan man få bidrag för aktiviteter etc. Westernklubbar är ofta med där.

Om ni bedriver ridskola i klubbens regi är dock frågan om ni ändå inte bör vara med i RF. Eller i alla fall fundera igenom det hela riktigt ordentligt innan ni hoppar av, väg för- och nackdelar mot varandra. RF anordnar t ex vidareutbildningar för instruktörer, funktionärer, kvalitetsmärkning av ridskolor m m. Jag vet inte vilka regler som gäller hos kommunen för att föreningen ska vara berättigad till aktivitetsstöd och andra bidrag för verksamheten. Men annars kan jag hålla med dig om att RF är en koloss och en del av vad som har hänt i förbundsledningen under senare år gör en också fundersam.

En organisation som tillhör riksidrottsförbundet måste man vara med i för att få kommunala och statliga bidrag.
För oss innebär ett fortsatt medlemsskap i ridsportsförbundet ekonomisk "katastrof" de regler de satt upp för stallmiljö odylikt gör att vi måste investera stort för att godkännas. Kurserna är så långt bort att det är få som har råd att åka på dem.
Vi har egentligen som helst kontakt med förbundet och ingen hjälp heller för den delen.
Norra Norrlands inland är inte ridsportsförbundets mest prioriterade område...

Nog är det väl fler än idrotten som kan få bidrag? Politiska ungdomsorganisationer, scoutrörelsen, teaterverksamhet, musik etc etc.

Jag har inget konkret förslag, men det ska i alla fall inte vara omöjligt att få bidrag bara för att man inte är med i riksidrottsförbundet!

Hmmm, vad sägs om ridscouter?!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama