Ridresa till island

escodobe

Trådstartare
Är jag sugen på. Vad är era erfarenheter är det gäller arrangerade turer/paketresor?
Vad ska man se upp med?
Hur ridvan behöver man vara? Vilka årstider ska man åka? Jag hade velat åka under våren helst.
Jag red en hel del när jag var yngre, men de sista 12 åren så väldigt sporadiskt. Jag har tappat alla musler och känslan för finliret - men är det en tämligen okomplicerad häst så hänger jag med i alla tre gångarter i alla fall. Tölt har jag testat på ett par gånger. (Hos silverkedjans underbara hästar:love:)
Hur brukar boendet och maten vara?
Jag vill se vulkan och geisrar:D
Något annat? Vad rekommenderar ni?

Sv: Ridresa till island

Jag har aldrig varit på någon arrangerad ridresa på Island, men har varit väldigt mycket på ön.
Spontant skulle jag säga att du ska leta dig utanför huvstadsområdet om du vill ha bra ridning, bra hästar och härlig natur.

På sydlandet ligger Þingvellir/Geysir/Gullfoss och en del vulkaner. Frågan är om man kan rida i närområdet där.

Vår som i maj borde vara bra med chans till bra väder. Före dess kan det nog vara ganska så kallt.

Åh, jag vill följa med :)

Jag känner iaf flera som åkt med Ishestar samt Eldhestar som båda ligger i södra delen av Island. De har även bra med information på sina hemsidor, om ridvanan som krävs, boende, olika turistattraktioner osv. Så det kan vara en bra idé att kolla in på byråernas egna hemsidor för mera info. :)

Jag rekommenderar att stanna tillräckligt länge så man hinner njuta av landet så länge som möjligt, man hinner inte se allt det underbara Island har att erbjuda på ett par dagar. :love:

Hur länge vill du vara borta? Jag har rätt bra koll på Ishestars ridresor då jag har jobbat för dem på två olika turer (Kjölur och ridäventyr på landsbygden) samt känner folk som jobbat på alla dessa turer. Jag kan verkligen rekommendera Kjölur :love:, bra personal, bra mat och fanstastisk natur och hästar.

Kolla in denna tur på deras hemsida! Du kommer få se geysrar, glaciärer och bada i varma källor.

30257394.jpg

Jag trivs på jobbet... (bild från Kjölur-turen)

Jag har ridit Ishestars Kjölur som turist och det var helt fantastiskt!

Men jag vill rekommendera norra island, så otroligt vackert!
Jag har jobbat på Ishestars turer Diamantcirkln och Nordlandets sevärdheter, båda helt fantastiska men något olika, beror på vad du vill ha. Vulkaner och varma källor finns på båda.

Det verkar vara ganska begränsat med alternativ i februar- april när jag helst hade velat åka. (På sommaren krockar det med andra semesterplaner/arbete)

Kolla upp Hestheimar eller Kálfholt de har verksamhet året runt skulle jag tro om du bara kontaktar dem i alla fall Hestheimar. På vintern kan man inte rida i fjällen (dvs tex Kjölur som du blivit tipsad om går bort) men trevlig ridning finns även i byggd om man bara hittar rätt ställe. Men då blir det inte en långtur utan mer dagsutflykter och övernattning på gården.

Kom på att det säkert går att få rida på Kjoastadir också, det är de som annordnar Kjölur åt Íshestar på sommaren men drekaflúga vet mer om det!

Aha på så sätt, missade det där med årstiden..

Hur många är ni som ska åka? "min" gård kan ordna special arrangemang under denna årstid om man kommer som en grupp på minst fyra.

Mina förra grannar och jag har även jobbat där, har dessutom två hästar som bor där, om de har verksamhet på vintern (vilket jag inte riktigt vet) så är det garanterad rolig ridning och trevligt folk.

Jag var på ridresa på Island i somras tillsammans med mamma och min lillebror. Det var verkligen underbart. Vi red 4 dagar och hade förmodligen tur med vädret, för det regnade inte en enda av dagarna vi red.

Det där med ridvana är nog inte så viktigt. Det verkar finnas så att man kan välja tur efter hur säker man känner sig i sadeln. Vi var på en tur för medelgoda ryttare. Vi var lite oroliga hur det skulle gå för min lillebror eftersom han absolut inte är van vid hästar, han hade ridit ca 6 månader innan vi åkte dit. Men han red inte ens sämst i gruppen.

KL

Jag har varit på flera ridturer på Island, min erfarenhet är att bäst är det ute på gårdar medan om man rider kortare turer direkt på ridcenter så är det si och så med ridupplevelsen. Det tråkigaste minnet var från en av de 2 stora då vi blev upphämtade en timme sent, fick rida run45 min inte 1,5 timmar som utlovat, det var 30 sekunder tölt max resten skritt. Den ena turledaren hade noll koll på islandshästar och talade finska och lite engelska, hon upplyste oss om att hon varit på Island ett par veckor och hon inte ridit islandshästar innan dess. Den andra sa just ingenting utom när hon bryskt upplyst att först stanna och därefter att jag inte fick dra i tyglarna. Hur stoppar man en totalt avtrubbad häst utan att ta i den? Vill de att jag ska använda fina hjälper så får de sätta mig som reagerar över huvudtaget.

Den bästa turen var en 6 dagars tur, alla utom 2 (av ca 15) hade varit på gården förut, jag fick den ena underbara hästen efter den andra, och en som jag ville gömma i bagaget och ta hem. Vi turister hjälpte till med hästarna i hög utsträckning inte bra för syns skull utan vi verkligen tog aktiv del i driva och framförallt stoppa flocken. Maten var suverän och våra värdar bjöd till det lilla extra.

Senast ändrad:

Om man vill åka på en sån tur som Lobelia skriver om - skicka pm! Jag har bott på ön i 4år i sträck snart och har inte mkt erfarenhet av turridningsfirmorna då jag aldrig jobbat inom de området. MEN mina vänner starta upp ett företag förra året som går ut på att ge resenären en chans att uppleva samma tur som vi rider varje sommar, vi gör helt enkelt våran semestertur större och tar med turister - vilket är superroligt! Upplägget är enkelt - fantastisk natur, bra töltande hästar, fart och fläkt över vatten och berg och gräskullar och lavafält osv, kanonbra mat, sovmorgon, badtunnor och öl på kvällen tillsammans med islänningar o sång! Med andra ord är upplägget att turisterna ska ha precis samma upplevelse som den vi själva letar efter när vi är ute och semesterrider :)

Vet dock en del firmor ute i ingenstans som har bra turer och som de flesta som jag vet som ridit hos är nöjda med :)

Som sagt pm-a för tips då jag inte vill göra reklam publikt här :)

//Petronella

Ja, jag vill ju ha en bra upplevelse och helst lära mig en del, inte bara skritta planlöst i 45 minuter.

Men vad har du tänkt dig för en resa? En kort tur eller flerdagarstur?

De flesta korta turer (1-2 timmar) lär inte ge så mycket mer än ett smakprov och om man bortser från naturen så lär det vara jämförbart med motsvarande turer i Sverige. Jag har bara ridit på en sådan och de ridovana som var med tyckte det var kul, jag tyckte det var uttrist. Jag hade troligen inte uppskattat någon kortare tur på något ställe som har reguljär turistverksamhet, man får normalt sett inte testa de häftigare hästarna på vanlig turistridning på en kort tur om inte annat för att de flesta av dem är väl villiga för icke ridvana och det är svårt att veta vad folk kan.

På längre turer är det en helt annan sak.

Liknande trådar

Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 776
Senast: BMW530D
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 912
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka