Ridponny hingstar från Syndicat Linaro

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Boop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 145

Boop

Trådstartare
Jag har tittat lite på syndicat linaros ridponnyhingstar. Är det någon här som har använt någon hingst därifrån? Deras sida är ju mestadels på franska, vilket jag är urkass på, så jag har försökt hitta information om en del av deras hingstar på annat vis, men det går inget bra. De hingstar jag främst är intresserad av är Aron N, Mac Geyver och Jimmerdor de Florys. Kan någon vara snäll och sammanfatta informationen om dem?

Sv: Ridponny hingstar från Syndicat Linaro

Syndicat Linaro exporterar fryst semin över hela Europa och även andra värdsdelar. På hemsidan finns en mail ad där det går att skriva och fråga och det går utmärkt med Engelska.

Vill man använda en ridponnyhingst som inte har RP nummer och finns någonstans utanför Sverige, måste stoägaren ansöka till ASRP och avelsärdera hingsten för att avkomman skall bli en Svensk ridponny.

Man knåpar ihop en ansökan som innefattar hiongstens meriter i avel och sport+registrerings/DNA nummer, skickar ansökan till SH.

Ansökan går till ASRP´s avelsvärderingsnämnd som godkänner alla hingstar för att användas till egna ston, vill man vara försäljare/generalagent så krävs att hingsten har ett högt avelsvärde.

Därefter löser stoägaren/generalagenten en hingstlic för importhingsten i ASRP, för språngrulla och utfärdar språngsedlar.

Jimmerdor de Florys, är en Fransk ridponny som är en halvblodskorsning med welsh/connemara. Han har om man läser mycket sportmeriter, vad han har för avelsmeriter vet jag inget om.

Aron N, Mac Geyver , är Tyskfödda hopponyer med int tävlingsmeriter.

Dessa två hingstar är AVELSPRODUKTER av en uppfödare som heter Manfred Hansen.

Manfred Hansen har hållit på sedan början av 70- talet och avlat fram hopponnyer.

Hans avel har varit framgångsrik och är det fortfarande.

I dag bedriver han avel med söner och sonsöner till dels dom här två hingstarna men han har även andra hingstlinjer.

Bakom dessa två hingstar ligger Manfred Hansens äldre sportponnyhingstar Linaro och Lombard, bägge int framgångsrika hopponnyer

Är man intresserad av hopp ridponnyavel så är Gustuet Nordland, Manfred Hansen ett absolut studieresemål. Vad jag vet och har så ivarjefall inte varit tidigare så har han vare sig semin eller EU semin utan hingstarna betäcker naturligt och om mamn vill använda dom så får man packa sitt sto i transporten och åka dit.

Du skall få hans ad till hemsida och där går att läsa dels lite historik och vilka hingstar han har aktiva i dag.
http://www.gestuet-nordland.de/

(Om du inte kan Tyska och är int. av ridponnyavel så är det väl spenderad tid att du lär dig ivarjefall nödtorftigt att läsa och tala Tyska)

Ridponnyavel är så snabb, och varje generation blir mer och mer lämpliga sportponnyer.

Aron N, Mac Geyver dessa två int. sportponnyhingstar är för länge sedan sålda från stuteriet när man i avelsboxen var färdiga med dem och i stället fick inkomster på dem som sportponnyer.

De bästa av de unga hingstar som i dag finns på stuteriet, går i avel som unga och säljs sedan till ponnyryttare och sporten för att någon av deras söner tar över förökningen så fungerar det i sportponnyavel.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Vore jag intresserad av att hitta en bra ridponnyhingst för hoppavel så skulle jag välja Aragon N, son son till Aron N.

Den hingsten är helt igenoom sedan fyra generationer avlad av Manfred Hansen.

Han är linjeavlad på Shagya araben Bajar, hingsten som används så framgångsrikt i såväl ridhäst som sportponnyavel som förädlare. Bajar är en av de absolut framgångsrikaste hingstarna genom tiderna som förädlare.
Han har Lombard som morfar (linaros far) och är då son son till Aron N.
Så väl far-farfar-farfars far och morfar mormorsfar har själva hoppat på högsta nivå och dessutom som avelshingstar lämnat massvis med sportponnyer.

Han är snygg ung utmärkta gångarter och hoppar själv mycket bra.

Han vann bundes som ung 5 åring och var med i finalensom sexåring--tävlat mycket som sexåring med topp placeringar på större tävlingar och på väg uppåt i klasserna.
I år sju år och redo för högre klasser.

avalon.jpg

peråke

Syndicat Linaro står ju även för min stora kärlek

Poetic Justice :)

det finns iaf MASSOR av trådar om honom

Jag har fastnat lite för Avalon N, men det finns ju hur många fina hingstar som helst på den sidan. Tack för länken!!!

Har du någon mer information om Mac Geyvers söner än det som står på sidan? (Montego N, Malibu N, Mister N, och Mandela N)

Jo dom tävlas utifrån sin ålder, men A- linjen har större framgångar i sporten, ivarjefall just nu.

peråke

Det lutar nog åt Avalon N... eftersom jag gärna vill använda unga hingstar men framförallt hingstar som presterat.
Hur kommer det sig att så pass fina hingstar inte redan är "godkända" av ASRP? Som jag ser det är det ju klasskillnad mellan dessa hingstar och de vi har i sverige. Man kan tycka att man borde sträva efter det bästa...

Det är bara om du befruktar ditt sto på Svensk mark som han måste godkännas för ASRP´s stambok.

Stamboken (ASRP) måste ju dokumentera hans härstamning, premiering bruksprov och stamboksnummer--samt att dom måste ha hans DNA nummer. Godkänns gör alla stambokshingstar med godkända bruksprov motsvarande vad som krävs i Sverige.
Seminimporthingsten kommer ju att utfärda Svenska språngsedlar.

Åker du med stoet till Tyskland, som du måste göra med denna hingst så blir det ju en MODERLIVSIMPORT och den har inte ASRP något med kontrollen av hingstens härstamning osv att göra. Den proceduren sköter då hingstens stambok och ger dig en Tysk språngsedel.

Moderlivsimporten går sedan bra att registrera i Sverige.

ASRP´s hingstar håller hög nivå, ivarjefall om du pratar med Tyskar-Holländare så är dom mycket förbryllade över att vi i Sverige har så många bra int. erkända hingstar/hingstlinjer godkända för ASRP´s stambok.

Vad som bl.a fattas oss och förstås skulle vara kul att ha är hingstar i de här blodslinjerna som finns på detta stuteri.

peråke

Vart ligger stuteriet? Närmsta större stad? Har letat på kartan men hittar det inte...

Nu hittade jag det!! Tror jag iallafall... Nära Flensburg, inte långt från danska gränsen. Stämmer det?

Ja du är rätt, egentligen inte så långt och väl värt ett studiebesök för ridponnyuppfödare som vill avla hopponnyer.

I Danmark har man förstås N hingstar, geografiskt nära och lyssnar du på namnet Manfred Hansen så är det Dansk anknytning.
http://www.sportspony.dk/

peråke

En annan Tysk hingstlinje som är intressant när det gäller ridponnyer och hoppning är Boomer (hans far Boomerang), en hingst som nu finns i Holland men som har flera hoppande avelshingstar som är söner och sonsöner.

Helt nyligen avhölls i Berlin något som heter Bundeschampionat exteriört för sportponnyhingstar.
Det avhålls under den internationella mässan i Berlin som heter Gune woche. Det handlar då om ponny sporthingstar, alla raser-- alla avelsföreningar får skicka representanter i två åldersklasser, sedan utses Bundessiger hingstar som går åt Dressyrhållet--hopphållet och Allround.

Vinnaren i klassen äldre hopphinhgstar blev Bon Jovi e. Boomer

På den här sidan finns alla startande och resultat.
http://www.pferd-aktuell.de/Doc-.275.33269/Veranstaltungen-des-FN-Bereiches-Zucht.htm?backNode=275

Bon Jovi becomes Bundessiegerhengst in Berlin

Bon%20Jovi.jpg

peråke

Spännande!! Men nu får du inte göra mig förvirrad när jag (nästan) bestämt mig för Avalon N.;)
Finns det någon länk till Bon Jovi?

Har du några fler intressanta hoppridponnyer på lager? Tänkte att det kanske är lika bra att ta alla på en gång... :D

Bon Jovi hör hemma i avelsförening sachsen/turingen och du kan titta på deras hemsida så hittar du honom.

http://www.pferdezucht-sachsen-thueringen.de/?hvp

En avelsförening som avlar mycket hopponyer är Holländska NRPS, arabridponnyer.

Min favorit där är Kranshebber, hingst som tävlas int. med framgång har en far som tävlat såväl S hoppning som dressyr har en mor som vunnit EM guld i hoppning och själv deltar på de störtsa int tävlingarna. Kranshebber har hitintills två godkända söner den senaste nu 2007.

Han står på ett stuteri som heter Orchid´s och avlar Neforrest och Newforrest ridponnyer inom NRPS.

Stuteriet är framgångsrtikt och fött upp många int. hopponnyer.

Hemsida, på Holländska.

http://www.toppony.nl/net-book.php?op=cms&pageid=38

peråke

Lånar knapp

Jag undrar om det är någon här som har använt sig av någon av Syndicat Linaros hingstar? Hur har det fungerat?

New foresthingsten Kantjes Ronaldo finns på import till Sverige. Kolla på New forestföreningens hemsida under hingstar så hittar du adress och telefonnummer till importören.

Hlsn Helena

Liknande trådar

Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: Welsh
·
Avel Jag har ett svenskt ridponnysto vi funderar på att ta föl efter. Hon är en "riktig" ridponny med stamtavla, avlad för att bli just... 2
Svar
34
· Visningar
3 044
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka