Ridning - Sport eller hobby?

majola

Trådstartare
Hur ser ni på ridningen? Är det er sport eller er hobby?

Jag har alltid förundrats över uttalanden i stil med "om inte träningen är rolig så byter jag tränare" och dylikt. Ända tills jag (ja ok, jag är lite långsam) kom på att de som tycker så kanske ser ridningen som en hobby, något man gör bara för att ha kul.

För jag kan inte föreställa mig att t ex någon som tränar tennis (alltså inte "bara" spelar nåogn gång i veckan emd en kompis, utan bemödar sig och har en tennistränare) skulel säga, "nä, tennisträningen är inte alltid kul, och ibland är tränaren lite taskig, jag byter tränare" utan det är resultaten som är viktiga.

Så ser jag på ridningen - det är en sport där jag vill utvecklas maximalt. "Fun-faktorn" är mindre viktig. Klart är det ett plus om en lektion är extra rolig, men det är verkligen inget jag funderar särskilt mycket över. Och min tränare kan verkligen vara både ganska taskig och ffa snål med beröm - men han är extremt duktig och det är det som är viktigt för mig. Jag har 100% förtroende för att om någon kan hjälpa mig framåt så är det han (även om det faller många tårar på vägen dit).

Hur ser ni på det hela?

Sv: Ridning - Sport eller hobby?

Jag kan till viss del hålla med dig, men om man byter tränare så gör man det nog inte bara för att liksom.

Jag red ett tag för en tränare (utbildad beridare i Tyskland) och det funkade bara inte. Då byter man tränare till någon som gör att man utvecklas! Har provat att rida för honom nån gång när han kommit för att hålla träningar senare och det blir bara pannkaka av alltihop... :crazy: (Han måste tro att jag är helt värdelös som ryttare)

Sen red jag för en tränare som det funkade super med. ...till en början. Till slut satt hon bara och sa "Bra!" "Fint så" osv... När jag faktiskt själv kände att dett inte var bra. Vi stannade i i vår utveckling lite här...

Byte tränare (Också utbildad beridare i Tyskland) igen, och wow! Utveckling 100% typ! :D (Efter ett träningspass)!!!

Att byta tränare kan ju handla om att kunna fortsätta utvecklas, den tränaren man rider för nu kan hjälpa en till en viss nivå sen behövs nytt blod så att säga. ;)

Jag ser ridning som en sport och hästar som en hobby. Och jag ser hela hästämnet som både sport och hobby, där jag tränar och utvecklas, men också vill lära mig mer teoretiskt och praktiskt om HÄSTEN och inte bara om själva ridningen. Jag tränar utanför ridningen för att förbättras inom ridningen. Jag läser böcker och hänger i stallet för att pyssla med hästarna, för att lära mig mer om hästarna och för att jag gillar att umgås med dom. Det är alltså både och för mig ;)

För mig är det nog ingetdera. För mig är det ett jobb, men inte bara. Det är en livsstil. Kanske t.o.m. en kultur-fråga.

Jag ser mig som hobbyryttare. Men jag vill ändå utvecklas _och_ ha roligt. För mig är det något som faktiskt går att kombinera.

Däremot ser inte jag det som någon motsättning att utvecklas och samtidigt ha kul. Man måste inte ha en hård tränare som skriker och skäller på en för att utvecklas. Jag i varje fall utvecklas ännu mindre om jag bara får en massa skäll.

Jag har aldrig hört någon säga att de byter tränare för att det inte är kul på träningarna. Däremot för att det inte funkar/att de inte går framåt eller liknande.

Kul på träningar för mig är när jag och hästen utvecklas och vi klarar saker lättare och lättare. Det är också kul när jag lär mig något nytt, även om det bara är teoretiskt, vilket jag alltid gör, vid varje träning.

Däremot ser inte jag det som någon motsättning att utvecklas och samtidigt ha kul. Man måste inte ha en hård tränare som skriker och skäller på en för att utvecklas. Jag i varje fall utvecklas ännu mindre om jag bara får en massa skäll.

Jag har aldrig hört någon säga att de byter tränare för att det inte är kul på träningarna. Däremot för att det inte funkar/att de inte går framåt eller liknande.

Nej, jag menar självklart inte att det är en förutsättning att man har en tränare som "skäller" mycket. Olika människor har olika sätt helt enkelt. Det jag menade var att just den biten är relativt oviktig för mig.

Jag ser ridning som en sport och hästar som en hobby. Och jag ser hela hästämnet som både sport och hobby, där jag tränar och utvecklas, men också vill lära mig mer teoretiskt och praktiskt om HÄSTEN och inte bara om själva ridningen. Jag tränar utanför ridningen för att förbättras inom ridningen. Jag läser böcker och hänger i stallet för att pyssla med hästarna, för att lära mig mer om hästarna och för att jag gillar att umgås med dom. Det är alltså både och för mig ;)

Jag tycker ungefär likadant.
Visst är ridningen en sport för mig. jag tycker attv dressyr är jättekul och vill verkligen komma vidare.
Men sedan har jag ju allt annat kring hästarna. Min häst är som en av mina bästa vänner. Jag tycker om att var med henne och längtar ofta efter henne om jag inte är hemma. Det låter kanske konstigt men så är det för mig. Vi går ex ofta kvällspromenader hästen och jag och vårt "lilla" sladdbarn som är 15 och hans hund. Det är för mig en livsstil. Så om det är en sport eller en hobby? - för mig är det allt.

Det är ju det osm är lite tjusningen med hästar, det är allt!
Livsstil, hobby, sport, allt i ett;)
Hobby för att det är något man pysslar med på fritiden, ett intresse, både umgänget med hästen, sammanhållningen i stallet/med ridkompisarna, spaningen efter ny fin utrustning man vill ha(bara det är en sport för mig nästan, haha), m.m.

Sport för att det ÄR en fysisk sport, man sätter upp nya mål att kämpa mot och utvecklas som ryttare hela tiden. Är man dessutom tävlingsintresserad så blir det ju ännu mer så.
Alla har olika mål och syfte med sin ridning, men även om man bara är skogsmulleryttare bör man ju sträva efter att ridningen ska gå så korrekt till som möjligt, dvs också träna dressyr på ett eller annat sätt, lämpligtvis för en tränare åtminstone då och då.
Denna är det ju viktigt att man trivs med! Dels vill man väl ha en tränare som delar ens syn på ridningen, det måste ju stämma tränare och elev emellan. Sen för att man ska tycka att det är roligt och känna att det ger någonting vill man väl att träningarna ska vara roliga?
Man rider ju inte för att det är tråkigt, oavsett om man tävlar eller inte?
Självklart kan inte ALLA träningar vara roliga, det går sämre ibland och ibland får man bita i det sura äpplet och ta tag i det där man har problem med i ridningen, även om det itne är så skoj just då.
Men jag har full förståelse för att man byter tränare om man inte trivs...

För mig är hästeriet också en livsstil, jag har mina tankar hos hästen större delen av dagen även om jag inte är hos henne;)
Speciellt när man har egen, det är inte bara ridningen utan stallpass, planering av hovslagare, foderköp, hagskötsel osv. Hästeriet är på något sätt med mig dygnet runt, det är alltid något man går och funderar på, man får en ny ide eller måste fixa något som har med hästen eller stallet att göra.
När man inte är i stallet sitter man framför datorn och surfar häst istället;)

GUD vad jag flöt iväg nu!
Sammanfattning för alla som inte orkade läsa, häst är lika med BÅDE sport och hobby för min del:D

.

nej gud, en sån tränare hade jag aldrig klarat!
H*n får gärna vara sträng, jag tränar ju för att bli bättre, men måste alltid använda en trevlig ton. annars skulle jag nog inte ta till mig något utan bara vara nervös för att göra fel...Jag skrattar ofta åt mig själv på träningarna, och det är ofta en väldigt avslappnad stämning.
Är det något som går fel, eller om jag rider fel, säger jag "hoppsan, sådär skulle det ju inte vara" eller "men hallå, vad gjorde jag nu?!", det blir liksom ingen katastrof:D

Skulle jag haft en tränare som skäller och blir arg när jag gör fel skulle det varken bli trevligt för mig eller henne/honom:angel:

Varken eller. För mig är det en livstil. Hästarna genomsyrar egentligen allt jag gör, jag tänker häst, jag andas häst... (och jag luktar häst ;))
Hästarna och ridningen är en del av mig som person, och jag vill att mitt umgänge med dem skall vara avslappnande och lustfyllt, inte handla om att prestera mer och mer och mer...

Sedan jag började ha mina hästar för glädjens skull i stället för prestationens, har hästägandet blivit så mkt behagligare. Min och hästarnas relation har utvecklats ngt enormt, vilket för mig är det viktigaste. Sedan vill även jag utvecklas, tillsammans med mina hästar, inom många områden, men INTE på bekostnad av glädjen...

Att rida för en tränare som inte hjälpte mig och min häst att utvecklas och samtidigt ha kul är inte tänkbart. Skulle jag tvingas välja mellan utvecklande samvaro och rolig samvaro med hästarna hade jag absolut valt den senare.

För mig är hästeriet också en livsstil, jag har mina tankar hos hästen större delen av dagen även om jag inte är hos henne;)
Speciellt när man har egen, det är inte bara ridningen utan stallpass, planering av hovslagare, foderköp, hagskötsel osv. Hästeriet är på något sätt med mig dygnet runt, det är alltid något man går och funderar på, man får en ny ide eller måste fixa något som har med hästen eller stallet att göra.
När man inte är i stallet sitter man framför datorn och surfar häst istället;)
:D

Det var precis detta jag försökte förklara men du har lyckats bättre.

Jag ser ridningen som en hobby och ett jättekul sätt att motionera! Jag är lat av naturen men inte när det kommer till ridning. Då är det inga problem att jobba så svetten lackar! :) Jag är ingen tävlingsmänniska men vill ändå utvecklas och lära mig mer. Det skulle kännas lite meningslöst att harva runt på samma fläck hela tiden.

För mig är det en hobby men jag önskar att jag kunde ha det som sport. Men pengar och ork (har en sjukdom) sätter stopp för det tyvärr. Men om jag hade orken och pengarna för att ha det som en sport då skulle jag satsa allt på det. Träna för bra tränare, tävla och hitta tävlingsämnen att rida. Då skulle jag nog bli lycklig, är en tävlingsmänniska i allt jag gör och ser varje sak jag ger mig på som en utmaning och vill bli bäst. Jag hatar att förlora, jag förlorade just i Betapet som jag spelade på nätet och blev fly förbannad och funderar på vad jag gjorde för fel, d.v.s. vilka fel det fanns i min strategi och mitt upplägg. Ja, jag är nog lite galen.

Jag ser det som både och. En sport i och med att man får komma ut och röra på sig och så. Jag vill självklart bli så bra som jag kan, fast drömmarna om att bli nästa Malin Baryard har väl försvunnit med åren. ;)

Jag har det mest som en hobby, tränar på hobbynivå och nöjer mig med det. För ett par år sedan så gjorde jag valet att ha hästarna som hobby, och låta det stanna där. Jag blev erbjuden ett jobb hos en känd hoppryttare (genom kontakter), men bestämde mig för att jag nog skulle tröttna om det blev för mycket av det goda.

Sport på hobbynivå, det kan man väl ha? :idea:

För mig är hästar och ridning allt. Det är en hobby, och det är en sport samt en livstil som präglar det mästa jag gör och även min personlighet, val av bekantskapskrets mm. Och om träningen inte är kul (när jag tränar för någon då) så beror det för mig ialla fall på att kemin med tränaren inte stämmer och då byter jag naturligt vis. För tråkigt med hästarna och ridningen i almänhet skulle jag aldrig tycka det vore. Men nu har jag dock haft samma tränare i 10 år:)

Måste det vara det ena eller det andra? Jag anser att ridningen är en sport, men jag hade inte hållit på med den om jag inte tyckt att det var en rolig sport (=hobby).

Jag har alltid förundrats över uttalanden i stil med "om inte träningen är rolig så byter jag tränare" och dylikt.

För jag kan inte föreställa mig att t ex någon som tränar tennis (alltså inte "bara" spelar nåogn gång i veckan emd en kompis, utan bemödar sig och har en tennistränare) skulel säga, "nä, tennisträningen är inte alltid kul, och ibland är tränaren lite taskig, jag byter tränare" utan det är resultaten som är viktiga.

Jag tycker att träningen är rolig FÖR ATT jag utvecklas! Om jag inte gjorde det, skulle jag byta tränare. Jag tror dessutom att den som satsar inom tennis eller någon annan idrott också byter tränare om den känner att det inte funkar och att utvecklingen avstannar. (Annars är det ju inte mycket att satsa på...) Det där med att vilja bli bättre tror jag gäller för alla som håller på med någon idrott.

Lägger till:
Egentligen gäller samma sak i alla delar av livet: Man vill vidare och vill utvecklas. Hur många skulle egentligen stanna på ett jobb om de kände att de inte utvecklades? Jobbet är ju inte bara försörjning, och ridningen är inte nöje ELLER utveckling.

Senast ändrad:

Jag har det som hobby..en rolig och varierande tränning,och trevlig sport!!

jag tycker att man måste iaf trivas med sin tänare, och det verkar du göra ¨så då vill du inte byta, jag ser ridningen som en sport, men vill gärna ha det som avkoppling då och då, så jag är nog lite mitt emellan....

Min livsstil är en sportig hobby :D

Helt allvarligt. Jag vill utvecklas som ryttare, men inte för att tävla, men för att det är roligt att bli bättre, att få en finare kommunikation med hästen att vi HAR ROLIGT IHOP!!! Harmoni helt enkelt.
Så i mitt fall så är det en träninsginriktad hobby, jag älskar att träna men jag vill inte tävla. En tränare ska kunna göra nytta. Träningar/lektioner måste vara roliga och givande. Men för mig är det inte att få galoppera mycket eller att få göra nya saker hela tiden som är roligt. Det roliga är att tränaren faktiskt SER mig och gästen som ett ekipage, ser min häst som en individ, inte som en massproducerad kopia. Ser vad som går bra, vad som gårt mindre bra. Vad som går framåt, vad som går bakåt och ger mig konstruktiv kritik. Som kan komma med tips som ger det lilla extra. Som fokuserar på samma saker som jag. Som kan göra att jag och hästen UTVECKLAS! Min favorittränare har läre mig att KÄNNA och ANALYSERA, skitbra, nu klarar jag mig längre perioder utan tränare om någon av oss får förhinder, det går ändå åt rätt håll om än långsammare.

För mig är det viktigaste att utvecklas och hela tiden bli bättre. Har ingen nytta av en tränare som "bara är trevlig" utan vill ha en som pushar och får mig att presterar mitt allra bästa. Jag vill tävla och rida upp i klasserna så långt det går. Om jag inte utvecklas och känner att jag lär mig nånting så tycker jag inte att det är roligt. Jag älskar mina hästar och tycker att det roligaste som finns är att umgås med dem men utan utveckling blir det tråkigt. Så jag ser det som en sport och en livsstil inte som en hobby som jag enbart ägnar mig åt för att ha kul men jag gör ju det för att det är roligt! Men utan stimulansen i att komma ett steg högre hela tiden så kunde jag lika gärna bara ha hästarna i hagen och kela med dem några timmar om dan. Så ser jag det....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka