ridning och livmoderframfall??

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

MariaAhmira

Det här med ridning och livmoderframfall...

vad jag har förstått så löper idrottare och speciellt vi ryttare större risk att få livmoderframfall.
och då menar jag innan man har fått barn och oavsett ålder!

vad vet ni här på buke om det? vad har ni för kunskaper om livmoderframfall?
har sökt en del på nätet om detta och på någon enstaka sida stod att orsaker till detta bla kunde vara idrottande där man gör tunga lyft hoppar och studsar. därv kopplar jag ihop det med ridningen...

så vad tror ni?
 
Sv: ridning och livmoderframfall??

Nu bara spånar jag men är det inte precis tvärtom? Att vi ryttare har mindre risk då vi allmänt har en olympiskt tränad bäckenbottenmuskulatur. Det fick jag tom höra på förlossningen, förlossningsläkaren sa "OJ vilken bäckenbotten".
 
Sv: ridning och livmoderframfall??

hmm, ja det låter ju logiskt

..reagerade på att just idrottare ändå lätter skulle kunna råka ut för det...
 
Sv: ridning och livmoderframfall??

MIn mor och mormor har haft problem med livmoderframfall och vad jag vet varnade ingen för ridning. Ridningen stärker ju upp bukmuskulaturen och bäckenbottnen, precis de muskler som mormor sattes att träna hos sjukgymnasten. Så jag oroar mig inte som kvinnlig ryttare, däremot är tyngdlyftning ingen sport jag tänker testa.
 
Sv: ridning och livmoderframfall??

Tvärtom, det är större risk för framfal när man får barn men inte när man rider, man tränar upp viss muskulatur när man rider som minskar risken för framfall, nu har jag heller inte läst om ngn som fått framfall om de inte fått barn så...
 
Sv: ridning och livmoderframfall??

käns rätt bra att vara ryttare;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning - Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! - Har under årens lopp ridit ett antal polska...
2
Svar
39
· Visningar
5 463
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 418
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp