Ridning av min 03:A *kom med tips*

A

Aniie

Har skaffat mig en oinriden 03:a Nyligen! helt underbar häst :love:

Så här hade ja tänkt lägga upp min planering med honom. Läs och kommer gärna med tips och förslag.

(han är skrittade med ledning ca: 15ggr utan problem)

Juli månad= Prova på att skritta ensam och träna start, broms och styrningen. När det sedan sitter så ska ja prova på trav på banan. Sedan blir de uteritter med en mycket lugn ledare. Och då blir de träning i natur, och ridning i alla tre gångarter. Kommer att rida 2-3 dar i veckan och då ca: 15-25min (mycket skritt, dock blir de lite lång tid då det är en bit till skogen)
sedan under månadens slut blir de lite upprepanden på banan (start, broms, och övergångar, volt ridning) ca: 15min..


Augusti= Vila. (men kommer att pyssla med honom några dar i veckan, ingen motionsträning)

September= börjar ta tag i träningen igen, longering, tömkörning och löshoppning, promenader. Sedan börjar jag rida honom igen så som innan, kortare pass med ledare. Kommer att klättra och träna på att lyfta fötterna i skogen.

Oktober= Fortsatt ridning och träning i skogen för att få honom att få framåtbjudning. Provar på att rida ensam, så han klara de sedan utan problem. (ibörjan är det någon från marken med)

November= fortsätter med ridningen och träningen i skogen. (och longeringen och löshoppning, och tömkörning på banan) han kommer att vila ca: 2-3 dagar i veckan.

December - Februari Vila. (kommer att gå promenader 1-2dar i veckan)

Mars: Börjar bygga upp konditionen igen igenom promenader och tömkörning och löshoppning. Kommer sedan att börja med ridningen på riktigt när konditionen är bra.

April= Markarbete och mindre dressyrpass på banan (2-3 dagar i veckan) varierad med skogsridning och löshoppning.

Maj= fortsätter med ridningen, och börjar med mer utbildning.

Juni= fortsätter varierad träning som (ridning, tömkörning, skogsridning, löshoppning)

Juli= På börjar inhoppning och fortsätter med markarbete och bomträning varierat med skogsträning.

sedan fortsätter jag med ridningen, och han kommer att få vila 1-2 månader undervintern 07.

OBS! han kommer alltid att ha vila två dagar i veckan...

vad tycks. snälla kom med kommentarer och idéer ;D

mvh annelie
 
Sv: Ridning av min 03:A *kom med tips*

Tänkte bara komma med ett tips, Det brukar vara svårare att komma fram från skritt- trav än från trav- galopp. De hästar jag har ridit in hittils har haft lite krumbukter(bock,brall) när de ska trava med ryttare på ryggen första gången, medan det inte har varit några som helst problem att senare lulla över i galopp. Så var lite beredd :P Tycker det ser helt okej ut annars med planeringen. Lycka till !
 
Sv: Ridning av min 03:A *kom med tips*

Beccizz skrev:
Tänkte bara komma med ett tips, Det brukar vara svårare att komma fram från skritt- trav än från trav- galopp. De hästar jag har ridit in hittils har haft lite krumbukter(bock,brall) när de ska trava med ryttare på ryggen första gången, medan det inte har varit några som helst problem att senare lulla över i galopp. Så var lite beredd :P Tycker det ser helt okej ut annars med planeringen. Lycka till !

hehe tack för förvarningen :D de där känner jag igen, från min förra unghäst. Han gjorde några bocksprång första gången, så ja höll på å sätta mig på backen men sen var de inte mer :) haha
 
Sv: Ridning av min 03:A *kom med tips*

Tycker att du har en bra planering för din unghäst. Har själv en 03:a och med henne är det övergången från trav till galopp som är den "jobbiga". Hon är väldigt långsam så det tar ett tag att få igång galoppen och man får mycket benmuskler :rofl: Lycka till!!!:bump:
 
Sv: Ridning av min 03:A *kom med tips*

Magendy skrev:
Tycker att du har en bra planering för din unghäst. Har själv en 03:a och med henne är det övergången från trav till galopp som är den "jobbiga". Hon är väldigt långsam så det tar ett tag att få igång galoppen och man får mycket benmuskler :rofl: Lycka till!!!:bump:


När började du rida på din? Min han är välutvecklad för att vara en 03 tycker jag ;D Man kan knappt tro att han bara är 3år.

kika på bilderna och säg va du tycker.

aragorn.jpg


aragorn1.jpg


Här är han bara två år.
aragorn2.jpg
 
Sv: Ridning av min 03:A *kom med tips*

Jag började rida min 03:a i feb 06. Men har på senaste tiden börjat rida lite mer på henne. Nu rids hon ut 2 gånger i veckan och tömkör en gång i veckan. Din unghäst ser väldigt trevlig ut och välutvecklad.
 
Sv: Ridning av min 03:A *kom med tips*

Magendy skrev:
Jag började rida min 03:a i feb 06. Men har på senaste tiden börjat rida lite mer på henne. Nu rids hon ut 2 gånger i veckan och tömkör en gång i veckan. Din unghäst ser väldigt trevlig ut och välutvecklad.


jo dom säger att han ser välutvecklad ut, men jag känner ändå att det var bra att vi började med inridningen nu i sommar, och tar de lugnt i hans tempo, han kanske inte är mogen i "huvudet" :)
Tar de lugnt nu under sommaren, sen blir de vila 1 månad som sagt, sen tar ja tag i ridningen igen i ca: 3 månader, sen är de vila 2-3 månader i vinter. sen börjar jag lite smått med utbildning och inhoppning sommaren 07

jag ser häldre att jag får en hållbar trävlingshäst och väntar och tar de lugnt, än att stressa fram och så håller han inge länge.
de finns ju andra hästar man kan rida ;)

haha..! ;) kommentera gärna mer om mina idéer och på bilderna på honom :d
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 386
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 719
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 616
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp