Ridning av dräkitg häst

jea78

Trådstartare
Hej är det någon här som har erfarenhet hur länge man kan träna en dräktig häst(lektioner och hårdare arbete) och typ hur man ska trappa ner det hela för att sen sätta igång igen??? hoppas ni förstod vad jag menar...

Sv: Ridning av dräkitg häst

Finns det verkligen ingen som har tränat ett dräktigt sto???
är det fel att göra det???
vet att travhästar får tävla tills dag 120..

Jag har inget eget dräktigt sto men jag har jobbat på stuteri...
Vi red hästarna som vanligt tills dess att dom började se dräktiga ut och gick upp i vikt. Då tyckte stuteriägaren att det var dagx att börja ta det lite lugnare.
Vissa av stona skrittades väldigt sent i dräktigheten medan andra bara fick gå vid hand och nån fick sin vila relativt tidigt... det berodde lite på hästen.

Om du tävlar och tränar hårt och mycket så kanske dag 120 som på travare är lämpligt att sluta tävla iaf... inte vet jag...
Jag tänker mera på riskerna för smitta vid tävling så jag hade inte vågat tävla mitt dräktiga sto mer än ev på klubben där den stog uppstallad... men jag kanske är larvig...

Ring och fråga distriktsveterinärerna dom borde veta...

Detta är iaf den erfarenhet som jag har och som jag tänker...

Senast ändrad av en moderator:

jea78 skrev:
Hej är det någon här som har erfarenhet hur länge man kan träna en dräktig häst(lektioner och hårdare arbete) och typ hur man ska trappa ner det hela för att sen sätta igång igen??? hoppas ni förstod vad jag menar...
Jag har hört att man kan träna på som vanligt tills det är 3 mån kvar. Men en som jag känner rider dom som vanligt tills det är en månad kvar och det fungerar då också...

Fast jag vet inte, blir inte fölis ägare förens till våren :love:

Kanske du får mer råd om du skriver en tråd under Avel??

Jag har nyss köpt boken Att Bli Med Föl, den har super mycket bra tips (för jag antar att du "är med föl" eftersom du frågar)

Jag tävlar inte..
hon sattes igång i slutet på april,när jag köppte henne, innan det så hade hon vilat i ca 6 mån.... men jag tänkte att jag ev skulle åka och träna 1-2 ggr i veckan för instruktör... hon är överviktig nu så jag vill få ner lite vikt på henne innan hon blir för tjock p.g.a fölet..
Tack för ditt inlägg

Jag jag är med föl, ska få i slutet av maj :love: :love: :love:
ska gå och köpa boken i morgon, tack för tippset, ska även testa att skriva under avel...
tack för ditt inlägg

Vilken bra tråd!

En häst jag ev ska bli medryttare på ska få föl i mars så jag undrade ungefär samma sak. Ska bli så kul med föl, och även ifall jag inte blir medryttare på denna hästen så står den i ett stall där min syster har sin medryttarhäst...
Vilken ras är fölet som ska komma?

Tack jag har gjort en tråd till på avel om samma sak där finns det fler svar

Det blir polskt halvblod och quarter
hingsten...... http://www.western.nu/bob/

och detta är min Malada som ska bli mamma
maladiwalkernfrminskad4.jpg

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama